شناسهٔ خبر: 51389693 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

افزایش قیمت مشکل خودروساز‌ها حل نمی‌شود

صاحب‌خبر -

گروه خودرو- با توجه به اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو‌ها در هفته‌های گذشته شده بود، بالاخره در چهارشنبه هفته گذشته بعد از تکذیب‌های مکرر، خبر افزایش قیمت‌ها اعلام شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، حجت‌ا... فیروزی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس، در مورد جلسه صنایع مجلس با وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: به هرحال مشخص است که خودروسازان در حال زیاندهی هستند و سالانه 170 تا 180 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و باید برای آن راهکار پیدا کرد. در همین راستا مقرر شد، بین کمیسیون صنایع مجلس و وزارت صمت کمیته‌ای تشکیل شود تا روی این موضوع یعنی کاهش هزینه‌های سربار خودرو کار کنند. وی افزود: اعضای کمیسیون تأکید داشتند بهتر بود وزارتخانه از پیش با مجلس هماهنگ می‌کرد، خودروسازان و وزارت صمت باید با مردم گفت‌وگو کرده و علت افزایش قیمت را به مردم توضیح می‌دادند. همچنین نمایندگان تأکید کردند که نباید این افزایش قیمت شامل حواله‌دارانی که پیش از این ثبت‌نام کرده‌اند شود. کمیسیون در مورد این شیوه افزایش قیمت گله‌مند بود و درخواست مجلس این بود که باید اقناع‌سازی شده و مردم در جریان قرار بگیرند. نمایندگان معتقد بودند که برای جلوگیری از زیان خودروسازان، باید هزینه‌های بالاسری کاهش پیدا کند. چرا باید این هزینه‌ها از جیب مردم خرج شود؟ اگر خودروسازان زیان می‌کنند باید بررسی کنند که دلیل آن چیست؟ آیا ارزان‌فروشی می‌کنند یا تعداد کارگران آن‌ها زیاد است؟ قراردادهای مواداولیه و قطعات را بررسی کنند. تأکید آقای وزیر این بود که با توجه به شرایط زیان‌ده بودن خودروسازها، بدون افزایش قیمت دیگر امکان ادامه حیات نداشتند. همچنین بررسی و رصد انجام شده توسط وزارتخانه نشان می‌دهد که این افزایش قیمت تأثیری روی حاشیه بازار نداشته است. مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد اما اینطور نبود که به نتیجه مشخصی برسیم. چراکه مجلس نقش تعیینکننده در قیمت خودرو نداشته و تنها نقش نظارتی دارد که از همین باب نظارتی، تأکید شد که خودروسازان باید هزینه‌های سربار خود را کاهش دهند و از جیب مردم آن را جبران نکنند. با افزایش قیمت، مشکل خودروساز‌ها حل نمی‌شود و دوباره چند وقت آینده با افزایش قیمت مواداولیه فاصله‌ای که روی آن تأکید دارند، شکل می‌گیرد. بنابراین با افزایش قیمت مشکل حل نمی‌شود بلکه باید هزینه‌های سربار کم شود. وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حمله پیامکی به نمایندگان مجلس، گفت: در چند روز اخیر که موضوع افزایش قیمت مطرح بود، یک عده مخالف گران شدن بودند و عده‌ای هم که سهامداران خرد خودروساز‌ها بودند، می‌گفتند که هزینه زیان‌دهی خودروسازان را ما می‌دهیم و پیامک‌هایی در همین راستا به نمایندگان می‌دادند اما به این شکل نبود که پیام تهدیدآمیزی داده باشند. کمیسیون هم تحت‌تأثیر هیچ یک از این نظرات نبوده است. همچنین محمدرضا صباغیان؛ در جلسه علنی مجلس در تذکری، گفت: آیا کیفیت خودروهای داخلی بهتر شده که قیمت آن‌ها این چنین افزایش پیدا کرده است؟ در شرایط سخت اقتصادی کنونی که گرانی به مردم فشار آورده چرا باید قیمت خودرو 18 درصد گران شود؟ این افزایش قیمت بر کالاهای دیگر نیز اثر خواهد گذاشت و آن‌ها هم گران‌تر می‌شوند. وی توضیح داد: به مجلس خودروی دناپلاسی داده‌اند که رفت و آمد نمایندگان با این ماشین است، اما ظرف یک هفته سه بار دچار مشکل می‌شود. به‌طوری که دو نفر در مجلس برای تعمیر دناپلاس مستقر شده‌اند؛ ایرانخودرو چه می‌کند؟ چرا کیفیت محصولات ایرانخودرو تا این حد پایین بوده و در عین حال قیمت آن‌ها بالا است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، با اشاره به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی خودروسازی‌‌ها، گفت: ما به عنوان مجلس قانع نشدیم که بر چه اساسی مجوز افزایش قیمت داده شده است. با برخی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع نیز در همین رابطه نشستی داشتیم. این مبنا برای ما روشن نیست. به نظر می‌رسد خودروساز‌ها باید هزینه‌هایشان را کاهش دهند و این هزینه‌ها از جیب مردم برداشته نشود. آیا می‌توان خودرویی که تکنولوژی و طراحی آن متعلق به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بوده و اکثر قطعات آن از چین تأمین می‌شود را به عنوان خودروی ملی نام‌گذاری کرد؟ وی افزود: در هر حال مجلس با هرگونه افزایش قیمت در این شرایط مخالف است. بین قیمت خودروسازان و بازار تفاوت معناداری وجود دارد. آیا با این تصمیم این دره عمیق قیمت کارخانه و بازار پُر شد؟ آیا جیب دلال‌ها کمتر پُر می‌شود؟ زمانی گفته می‌شود ما می‌خواهیم بازار به آرامش برسد و باید تولید را افزایش دهیم. ما هم قبول داریم که به هر حال قیمت مواداولیه افزایش داشته و این تأثیر خود را بر قیمت تمام‌شده خودرو می‌گذارد ولی واقعیت این است که یکسری هزینه‌هاست که خودروسازان می‌توانند آن را مدیریت کنند، مثل نیروی مازاد. وی ادامه داد: باید همه چیز در خودروسازی‌ها شفاف شود. کلیه حلقه‌های خرید قطعات و مواد اولیه و فولاد باید شفاف شود و در سامانه ثبت شود. امروز وقتی صحبت از شفافیت می‌شود، آنچه مجلس می‌خواهد همین است که مردم آسیب نبینند. اگر هزینه‌های مازاد صورت می‌گیرد باید مشخص شود که دلیلش چیست. همچنین دریافتی کلیه مدیران باید روی این سامانه روشن باشد و مشخص باشد حلقه‌ها و رابط‌ها چه کسانی هستند؟ آیا مناقصات برگزار می‌شود؟ چرا عده‌ای خاص، خودشان یا شرکت‌شان یا شرکایشان همیشه در این زنجیره حضور فعال دارند؟ این مباحث باید شفاف شود. سلیمی؛ اضافه کرد: من اعتقاد دارم تنها راه شفافیت است. برای اینکه مردم هم بدانند چه اتفاقی افتاده نیازمند نظارت عمومی هستیم. اگر جایی هزینه مازاد تحمیل می‌شود باید بدانیم اگر این هزینه مازاد کم شود قیمت تمام شده نیز کاهش می‌یابد. این سؤال امروز به عنوان یک سؤال در ذهن مردم و خود ما وجود دارد که مبنای این تصمیم چه بوده و آیا راه دیگری برای جبران بدهی، خسارت و ضرر‌ها وجود نداشت. فتح‌ا... توسلی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، در مورد تغییرات اخیر در بازار خودرو، گفت: آنچه امروز در صنعت خودرو می‌گذرد، توهین به مردم و عزت ملی است. چطور می‌شود مردم در دریافت یک خودروی بی‌کیفیت سال‌‌ها در انتظار بمانند و در چند دقیقه ثبت‌نام انجام شود و باز هم انتظار! در کجای دنیا مردم برای اینکه وسیله‌نقلیه داشته باشند، باید التماس کنند، آن هم با قیمت‌هایی که هیچ تناسبی با کیفیت خودرو ندارد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش قیمت تراکتور، تجهیزات کشاورزی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی را از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی دانست و گفت: دولت بداند در بسیاری از مناطق کشور دامداران با مشکلات اساسی مواجهند و ادامه روند فعلی یعنی تهدید امنیت غذایی کشور در آینده.

 

نظر شما