شناسهٔ خبر: 51364621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

لاوروف در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: برای احیای برجام مصمم هستیم

وزیرخارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود تاکید کرد مسکو مصمم است توافق هسته‌ای احیا شود.

صاحب‌خبر -

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور در گفت و گو با «حسین امبرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده است مسکو در همکاری با تهران برای احیای توافق هسته‌ای مصمم است.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه این بیانیه گفت: لاوروف و امیرعبداللهیان امروز دوشنبه به ابتکار طرف ایرانی گفت‌وگوی تلفنی داشتند و در این تماس درخصوص موضوعات حیاتی مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متمرکز بودند.

این وزارت‌خانه تاکید کرد هر دو طرف بر عزم مشترک برای احیای توافق هسته‌ای به شکل اصلی و متعادل آن که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است، تأیید کردند.

لاوروف و امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی خود تاکید کردند این تنها راه درست برای اطمینان از رعایت حقوق و منافع همه طرف‌های مشارکت‌کننده در توافق‌های جامع است. وزرای امور خارجه روسیه و کشورمان همچنین در مورد تعدادی از موضوعات حیاتی برای دستور کار دوجانبه و بین المللی بررسی‌های انجام دادند.

در همین راستا سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد شانس دستیابی به توافق برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش یافته است و دلایلی وجود دارد که انتظار پیشرفت در این زمینه را داشته باشد.

مذاکرات در هشتم آذرماه شروع و ۴ روز بعد در دوازدهم آذرماه به دلیل فنی متوقف شده و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی با مقامات کشور‌های خود به پایتخت‌هایشان بازگشتند. تنها چند روز بعد در ۱۸ ماه جاری کارگروه‎‌های تخصصی شروع به کار کردند.

براساس گزارش منابع مطلع روند مذاکرات مثبت بوده و پیشرفت در آن به دلایلی زیاده‌خواهی‌های کشور‌های اروپایی کند پیش می‌رود، اما ایده‌ها و پیشنهادت ایران در دست بررسی است و در صورت تایید شدن با باقی مفاد برجام ادغام خواهند شد./باشگاه خبرنگاران

نظر شما