شناسهٔ خبر: 51360900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از مذاکرات وین؛

نشست شرکای برجام و آمریکا بدون حضور ایران/ اروپایی ها جدیت خود را به صورت عملی نشان دهند

صاحب‌خبر -
نشست شرکای برجام و آمریکا بدون حضور ایران/ اروپایی ها جدیت خود را به صورت عملی نشان دهند
خبرگزاری آریا- نشست چهار بعلاوه یک با نمایندگان آمریکا شب گذشته در هتل کوبورگ برگزار شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات در توئیتی نوشت: شرکای برجام و آمریکا (بدون ایران) نشستی برای ارزیابی وضعیت مذاکرات و مسیر پیش رو برگزار کردند.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات در توئیتی نوشت: شرکای برجام و آمریکا (بدون ایران) نشستی برای ارزیابی وضعیت مذاکرات و مسیر پیش رو برگزار کردند.

مسکو: انتظار پیشرفت‌ در توافق هسته‌ای ایران داریم
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه: من فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق در مقایسه با آنچه قبل از از سرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته و بهتر است بگویم دلایلی برای انتظار پیشرفت وجود دارد.
طبق گزارش رسانه‌های روسیه، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه (امروز) درباره مذاکرات جاری در وین و همچنین مواضع ضد روسی آمریکا اظهارنظر کرد.
در شرایطی که مذاکرات در وین با هدف پایان تحریم‌ها غیرقانونی اعمال شده علیه ایران ادامه دارد، یک مقام ارشد مسکو بر احتمال حصول پیشرفت در مذاکرات تاکید کرد.
بنا بر گزارش «ریانووستی»، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با این رسانه روس گفته که احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران بیشتر شده است.
ریابکوف تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق در مقایسه با آنچه قبل از از سرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته است و بهتر است بگویم که دلایلی برای انتظار پیشرفت وجود دارد».

اروپایی ها جدیت خود را به صورت عملی نشان دهند
معاون وزیر خارجه ایران گفت: از اروپا خواست راه منطق را در پیش بگیرند و مذاکرات را از ائتلاف با رژیم صهیونیستی که برای تخریب مذاکرات تلاش می‌کند؛ جدا کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در گفتگو با المیادین از کشور‌های غربی خواست راه منطق را در پیش بگیرند و مذاکرات را از ائتلاف با رژیم صهیونیستی که برای تخریب مذاکرات تلاش می‌کند؛ جدا کند.
مجری این شبکه از علی باقری کنی پرسید تشکر می‌کنم از شما آقای باقری به خاطر مصاحبه با شبکه المیادین، پس از برگزاری چند نشست در روز‌های گذشته به ویژه در سطح فنی آیا می‌توان گفت امروز در این مرحله صدای مهمی در مسیر فنی شنیده شده است و تنها نیاز به تصمیم گیری سیاسی برای دستیابی به تفاهمات است؟
باقری کنی گفت «ما شش دور مذاکره در وین برگزار کردیم و به چند سند به شکل پیش نویس دست پیدا کردیم که در اختیار ما قرار دارد. یکی از آن‌ها درباره لغو تحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای است. اختلافات زیادی بین دو طرف وجود دارد که در متن پیش نویس‌ها داخل پرانتز‌ها مشخص شده است. زمانی که انتخابات در ایران برگزار شد و پس از آمدن دولت جدید، طبیعی است که ما مولفه‌ها و اولویت‌های جدیدی در سیاست خارجی داشته باشیم. برای همین ممکن است نسبت به برخی از مسائل مربوط به دور‌های گذشته در وین نگاه جدیدی وجود داشته باشد. برای همین طرف ایرانی دیدگاه خود را درباره پیش نویس‌های گذشته ابراز کرد و این مسئله به موارد اختلافی پیشین اضافه شده است. مذاکرات در روز‌های گذشته در سطح کارشناسان و مذاکره کنندگان ارشد در وین، به طور کلی بر مشخص کردن چارچوبی روشن برای گفتگو درباره مسائل مورد اختلاف به منظور سرعت بخشیدن به دسترسی به مسیری جدی که به توافق منتهی شود، متمرکز بوده است.»
خبرنگار المیادین گفت امروز شنیدیم میخائیل اولیانوف فرستاده روسیه در توئیتی نوشت اوضاع به شکلی مثبت پیش می‌رود، اما در مقابل موضع اروپا را می‌بینیم و به طور مشخص وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید هیچ پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشده است. شما کدام موضع را تایید می‌کنید؟
باقری گفت «همانطور که گفتم مسیری که در روز‌های گذشته پشت سر گذاشتیم برای مشخص کردن محور‌ها و موضوعات قابل گفتگو بوده، مسیر موفقی بوده است و توانستیم پیشرفت خوبی در سطح کارشناسان و مذاکره کنندگان ارشد به دست بیاوریم که این می‌تواند زمینه مناسبی برای ایجاد هر چه سریعتر مذاکرات جدی فراهم کند.»
خبرنگار المیادین گفت «آیا داخل گروه بین المللی به ویژه بین روسیه و چین با گروه اروپایی اختلافی در مواضع وجود دارد و آیا اختلافی بین اعضای گروه اروپایی مشاهده کرده اید یعنی بین آلمان، فرانسه یا انگلیس؟
علی باقری گفت «همسویی مواضع روسیه و چین با جمهوری اسلامی ایران و اختلاف مواضع روسیه و چین با طرف غربی در خیلی از موارد مشهود است. در داخل کشور‌های اروپایی هم بدیهی است که انگلیسی‌ها مدتی است که از اتحادیه اروپا خارج شده اند و مانند فرانسه و آلمان در اتحادیه اروپا حضور ندارند و اولویت‌های مختلفی دارند که بعضا در برخی موضوعات و گفتگو‌ها خودش را نشان می‌دهد.»
خبرنگار پرسید برخی رسانه‌های ایرانی اعلام کرده اند که مواضع اروپایی‌ها در مقایسه با مواضع آمریکا شدیدتر است، اگر این درست باشد موضع شما در این خصوص برابر اروپایی‌ها چه خواهد بود؟
باقری گفت «آن چیزی که من می‌توانم بگویم این است که هویت‌های نامشروعی وجود دارد که تلاش می‌کنند هم فضای خارج مذاکرات را غبار آلود و تخریب کنند و هم تلاش می‌کنند اثر تخریبی بر داخل اتاق مذاکرات داشته باشند. بر این اساس، می‌بینیم که برخی طرف‌های گروه چهار بعلاوه یک مقاله‌ای مشترک با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی می‌نویسند یا نشست‌های طولانی بین مسئولان رژیم صهیونیستی و برخی مسئولان این کشور‌ها برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها به شدت برای تخریب فضای خارج از اتاق مذاکرات و تاثیر بر داخل آن تلاش می‌کنند.»
وی در پاسخ به اینکه اگر به مرحله‌ای برسیم که توافقی وجود نداشته باشد، چه احتمالاتی وجود خواهد داشت و ایران تا چه اندازه برای مرحله وجود نداشتن توافق آمادگی دارد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران با اراده خودش در این مذاکرات حاضر شده و مجبور نبوده است و بدیهی است که با ایده‌های منطقی و خلاقانه وارد این مذاکرات شده است و از طرف دیگر نیز انتظار دارد با این مذاکرات تعامل منطقی داشته باشد و موانع و مشکلاتی که برابر پیشرفت مذاکرات وجود دارد را بردارد.»
خبرنگار المیادین گفت سئوالی هم درباره اسرائیل دارم. اسرائیلی‌ها می‌گویند برای حمله به ایران آمادگی دارند و برای این تهدید منتظر نتایج مذاکرات نیستند. آیا از نظر شما اسرائیل و چه بسا با حمایت آمریکا می‌تواند به این ماجراجویی دست بزند؟
باقری گفت «اسرائیلی‌ها ممکن است شیطنت‌های تخریبی و تروریستی که قبلا هم سابقه داشته است انجام دهند، اما کشور‌های همپیمان اسرائیل باید پاسخ دهند که آیا رویکرد آن‌ها در عرصه مذاکرات منطقی است درحالی که ادعا می‌کنند با ایران برای رسیدن به نتیجه مذاکره می‌کنند و همزمان ائتلافی راهبردی با طرفی دارند که تنها نقش تخریبی در زمینه‌های مختلف به ویژه در مذاکرات دارد؟ این تناقضی رفتاری است که برخی کشور‌های گروه چهار بعلاوه یک و آمریکا دارند. از طرفی می‌گویند می‌خواهند توافق هسته‌ای (برجام) را احیا کنند یا به آن بازگردند و از طرف دیگر با هویتی نامشروع ائتلاف می‌کنند که برای پایان دادن به این توافق تلاش می‌کند؛ بنابراین آن‌ها باید این تناقض را حل کنند.»
خبرنگار المیادین: آخرین سوال، شما تا چه اندازه به ادامه این مذاکرات خوش بین هستید و تا چه زمانی هیئت ایرانی در این مرحله در وین می‌ماند؟
باقری گفت «ما در مسیر مذاکرات بسیار جدی هستیم. من در این هفته چند برنامه در کشور‌های مختلف و در تهران داشتم که باید در آن‌ها حضور پیدا می‌کردم، اما همه آن‌ها را لغو کردم و در وین باقی ماندم تا به طرف مقابل به شکل جدی نشان دهم که جمهوری اسلامی ایران در مسئله مذاکرات از نظر پایبندی به آن و ارائه راه حل جدی است. ما جدیت خودمان را نشان داده ایم و از طرف دیگر هم انتظار داریم که جدیت خودش را به صورت عملی نشان دهد و ایده‌های خلاقانه‌ای در مذاکرات ارائه کند.»

نظر شما