شناسهٔ خبر: 51351548 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مکس ورستپن قهرمان فصل 2021 فرمول یک شد؛ راننده ایرانی ویلیامز، قهرمان فصل 2021 را عوض کرد!

صاحب‌خبر -
مکس ورستپن قهرمان فصل 2021 فرمول یک شد؛ راننده ایرانی ویلیامز، قهرمان فصل 2021 را عوض کرد!
خبرگزاری آریا- گرندپری ابوظبی در پیست یاس مارینا آغاز شد و در پایان این مکس ورستپن از ردبول بود که با عملکرد فوق العاده درخشان خود توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. 
به گزارش آریا، سیفتی کار لحظه آخر در پی تصادف نیکولاس لطیفی کار دست لوییس همیلتون داد و در دور آخر، مکس ورستپن از فرصت استفاده کرد و به پیت رفت و با لاستیک سافت وارد مسابقه شد و در دور پایانی مقتدرانه از همیلتون گذشت تا در یک اتفاق تاریخی توانسته باشد لوییس همیلتون را شکست دهد.
شروع مسابقه با عملکرد فوق العاده درخشان همیلتون آغاز شد. استارت طلایی ستاره مرسدس باعث شد تا رده اول از همان ابتدا در اختیار او قرار بگیرد و همان دورهای ابتدایی بود که مکس خیلی سریع در تلاش برای گذر از همیلتون بود که یکباره در پی یک برخورد همیلتون از مسیر انحرافی گذشت و پیشی گرفت که در این لحظه بود فیا نشان ریسینگ کنترل را اعلام کرد. در ادامه مسابقه همیلتون به شدت از حریف خود پیشی گرفت اما استراتژی و پلن B ردبول باعث شد تا مسابقه شکلی دیگر به خود بگیرد.
ردبول سرجیو پرز را به پیت نفرستاد تا در رتبه اول قرار بگیرد و از این راننده فوق العاده مکزیکی استفاده کرد تا مکس را به همیلتون نزدیک کنند. طی چند و رفت آمد و رقابت عجیب و غریب میان سرجیو پرز و همیلتون، فاصله مکس به یک ثانیه ای همیلتون رسید و پس از آن پرز کنار کشید و راهی پیت شد. مکس به همیلتون رسیده بود اما رانندگی بی نظیر ستاره مرسدس باعث شد تا فاصله زیادی ایجاد شود و به نظر همه چیز برای قهرمانی همیلتون آماده بود.
در دور 53 به یکباره شرایط عوض شد. میک شوماخر و نیکولاس لطیفی در حالی که شوماخر در حال گذر از لطیفی بود، باعث شد تا حادثه ای ایجاد شود. حادثه شدیدی که باعث آتشسوزی شد و سیفتی کار وارد عمل شد و به یکباره شرایط تغییر کرد. استراتژی بی نظیر کریستین هورنر و ردبول و تصمیم دقیق آنها باعث شد تا مکس به پیت بیاید و لاستیک سافت استفاده کند. در پی صحبت های مدیر فیا با ردبول در نهایت آنها تصمیم گرفتند تا همیلتون اول و مکس دوم باشد.
مسابقه در دور پایانی از سر گرفته شد، استارت همیلتون همه را شوکه کرد اما مکس بی نقص رانندگی کرد و در شروع دور آخر از همیلتون گذشت و موفق شد تا پایان همان دور این رده را حفظ کند و قهرمان مسابقات فصل 2021 فرمول یک شود. در رتبه سوم اما کارلوس ساینز از فراری قرار گرفت. 
حادثه برای نیکولاس لطیفی تکلیف قهرمان جهان را عوض کرد. نیکولاس لطیفی نقشی کلیدی در قهرمانی مکس ورستپن داشت. فصل 2021 فرمول یک دقایقی پیش به عجیب ترین شکل ممکن با قهرمانی مکس ورستپن پایان یافت اما نکته ویژه ای در خصوص این قهرمانی وجود دارد. در دور 53 مسابقه، نیکولاس لطیفی، راننده اصالتا ایرانی ویلیامز به همراه میک شوماخر از هاس که هردو در رده های پایانی بودند، در پی یک رفت و آمد باعث ایجاد حادثه شدند. حادثه ای که موجب شد نکیولاس لطیفی به طور کامل از مسابقه کنار برود اما ماشین او دچار آتشسوزی شد و سیفتی کار وارد عمل شد.
این مسئله در حالی رخ داد که لوییس همیلتون در 5 دور مانده به پایان مسابقه اختلافی بیش از 12 ثانیه با نفر دوم یعنی مکس ورستپن داشت و اما این مسئله با تصادف لطیفی تغییر کرد. مسابقه در حالی از سر گرفته شد که همیلتون و مکس چسبیده به هم بودند و استفاده درست و استراتژی صحیح ردبول از لاستیک سافت در نبرد مرسدس و ردبول باعث شد تا مکس ورستپن از همیلتون رد شود و قهرمان مسابقات فصل 2021 شود.
در پایان 58 دور مکس ورستپن موفق شد زودتر از لوییس همیلتون از خط پایان عبور کند تا قهرمان فصل لقب بگیرد. در پی این اتفاق، تیم مرسدس که شدیدا به برخی تصمیمات فیا و شرایط مسابقه ای که مکس ورستپن ایجاد کرده بود اعتراض کرد. اعتراض رسمی ای که شامل دو بند بود. یک بند از آن اعتراض به مکس ورستپن و ردبول بود که مرسدس معتقد بود مکس در لحظه شروع دوباره مسابقه پس از پایان سیفتی کار و روشن شدن چراغ سبز فاصله خود را با همیلتون حفظ نکرده است. اعتراض دیگر مرسدس به فیا بود که اجازه داد مکس به رده دوم بیاید برای از سرگیری مسابقه.
حال فیا به صورت رسمی از رد هر دو شکایت مرسدس خبر داد و مکس ورستپن را قهرمان فصل 2021 معرفی کرد. در پی این اتفاق، کریستین هورنر،  مدیر ردبول که به اتاق داوران فراخوانده شده بود، بعد از خروجش از جلسه به اسکای اسپورتس گفت: ناامیدکننده است که ما به اینجا فراخوانده شدیم. سال شگفت انگیزی داشتیم، به مکس و کل تیم افتخار می کنیم. او قهرمان جهان است و استحقاقش را هم دارد.

نظر شما