شناسهٔ خبر: 51335465 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شد | رئیسی: رفع مشکلات مردم به برنامه و کار جهادی نیاز دارد

رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس با اشاره به مشکلات کشور، گفت: برای برداشتن مشکلات از پیش پای مردم نیازمند برنامه و کار جهادی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم با دقت نظر و کمک نمایندگان بر غنای لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزوده شود و ان شا الله بودجه‌ای در شان و گره گشای مسائل کشور ارائه شود.

رئیس جمهور افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت مجاهدت‌های مردان و زنان کار بسیاری برای توسعه یافتگی در آب، برق، آموزش عالی، کشاورزی، صنعت و معدن شده است اما با همه این اقدامات با مشکلات جدی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: برای برداشتن این مشکلات از پیش پای مردم نیازمند برنامه و کار جهادی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه و ارتقای سرمایه گذاری و اشتغال، اظهار کرد: امروز یکی از محوری‌ترین مسائل کشور و مطالبه مردم ، مساله اشتغال است و در کنار آن اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار همواره مورد تاکید بوده و هست.

 رئیسی با بیان اینکه در آسیب شناسی‌های اقتصادی کشور، شاهد رشد اقتصادی کاهنده، بی ثباتی اقتصادی، تورم فزاینده، نامتوازن بودن توسعه در سرزمین و کیفیت نامناسب بودجه ریزی، هستیم، ‌گفت: این شرایط اقتضا می‌کند که بازنگاهی به آنچه که انجام شده و برنامه‌ریزی برای آنچه که باید انجام شود، داشته باشیم.

 اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند

رئیس جمهور گفت: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند و لذا با وجود ظرفیت های بسیاری که در کشور وجود دارد، به ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمندی که کشور بحمدالله در جای جای خود دارد، مشکلات جدی اقتصادی داشتیم.

رئیسی با اشاره به اینکه عدم برابری میزان جذب سرمایه گذاری به نسبت استهلاک، رشد اقتصادی در حد ۴ دهم درصد و افزایش هزینه‌های ۱۰ برابری، مردم، نمایندگان و همه کسانی که این شرایط را می بینند و دغدغه مشکلات مردم را دارند، رنج می‌دهد،‌ اظهار کرد: اولین هدف در بودجه ۱۴۰۱ ثبات اقتصادی است. اقتصاد باید از ثبات بهره‌مند شود که این ثبات بتواند برای تولیدکننده، مصرف کننده و بازار اطمینان بخش باشد.

لازمه ثبات اقتصادی ارائه بودجه بدون کسری است

وی افزود: لازمه ثبات اقتصادی این است، که بودجه‌ای ارائه کنیم که کسری نداشته باشد. اگر کسری بودجه وجود داشته باشد خود این مساله ریشه بسیاری مشکلات در کشور خواهد شد. نکته دوم مساله انضباط بانک‌هاست. بانک‌ها باید منضبط اداره شوند. بانک مرکزی منضبط اداره شود. این انضباط در نظام پولی و مالی کشور به ویژه انضباط در بانک‌ها مورد تاکید است.

 رئیسی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است. برنامه این است که این اتفاق نیفتد چون مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد می کند. کما اینکه ما در این چند ماهه دولت هم تلاش کردیم بتوانیم دولت را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کنیم و این آثارش را در کاهش تورم نشان می‌دهد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این رویه تا تک رقمی شدن تورم ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: این امید را داریم که تورم که اکنون دو رقمی است و خاطر مردم و فعالان اقتصادی و همه را نگران کرده به یک تورم حداقلی و کاهشی تبدیل و شرایط مناسبی در کشور ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را از نظر دور نمی‌دانیم که این اتفاق با بودجه‌ای که ارائه شده محقق شود، منتها اجرای این بودجه نگاه ملی می‌طلبد. اگر نگاه بخشی به آن بشود، این اتفاق نمی‌افتد. سازمان‌های مختلف، نمایندگان و دستگاه‌های مختلف، نمایندگان عزیز، باید نگاه، نگاهِ کاملا ملی باشد برای اینکه رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شده و اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نکته دوم در این بودجه هدف‌گیری رشد ۸ درصدی است که تحقق آن تلاش همگان را می‌طلبد، گفت: رشد اقتصادی ۸ درصدی چگونه امکان پذیر است؟ به دنبال آن هستیم تا سه و نیم درصد رشد مورد نظر از محل افزایش بهره‌وری و چهارم و نیم درصد آن از محل افزایش سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. این امکان پذیر است، فقط کار و تلاش و برنامه‌ریزی می‌خواهد.

یکی از اهداف بودجه ۱۴۰۱ تضمین رشد اقتصادی است

رئیسی با یادآوری اینکه هدف دوم بودجه ۱۴۰۱ تضمین رشد اقتصادی است که به هدف رشد ۸ درصدی برسیم، اضافه کرد: نکته سوم به عنوان هدف بودجه ۱۴۰۱، مسأله عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور است. در حال حاضر توزیع ناعادلانه است و باید متوازن شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: طبیعتاً اینجا مسأله آمایش سرزمینی حتماً باید مورد توجه قرار گیرد. امروز مسأله اجرای عدالت، مسأله بسیار مهمی است. باید عدالت را محور قرار دهیم و توسعه را در بخش‌های مختلف متوازن کنیم.

در حال تکمیل ...

نظر شما