شناسهٔ خبر: 51298214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

پیمان جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد

درآمدزایی سالم به دور از آنتن‌فروشی

صاحب‌خبر - رئیس رسانه ملی در دیدار با تشکل‌های دانشجویی بر مداومت نظرخواهی از دانشجویان و برگزاری جلسات تخصصی با آنها در فواصل زمانی کوتاه مدت تاکید کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صدا و سیما، پیمان جبلی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که همزمان با روز دانشجو در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما روابط عمومی نیستیم و جایگاه صداوسیما، روابط عمومی نیست، گفت: همه باید باور کنند که صداوسیما، روابط عمومی هیچ دستگاهی نیست و نخواهد بود، اما با افتخار تریبون نظام اسلامی است. صداوسیما، رسانه کدام مردم است؟ همه مردم. یعنی کدام مردم؟ آیا منظور کسانی است که در انتخابات اخیر به آقای رئیسی رای دادند؟ آیا منظور کسانی است که به صداوسیما، دولت و حکومت بدبین هستند؟ اجازه دهید مثال روشنی بزنم که وقتی میگوییم مردم، یعنی کدام مردم. مردمی‌که روز تشییع سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کرده بودند چه طور مردمی بودند؟ برخی برای اولین بار بعد از انقلاب کف خیابان آمده بودند و به همه چیز انتقاد داشتند، اما جایگاه این فرزند رشید ایران را ارج گذاشتند و برای بزرگ داشتش به خیابان آمدند. ما منت‌دار و وامدار همین مردم هستیم حتی اگر به ما نقد داشته باشند.
جبلی تاکید کرد: من قول می‌دهم هر دو ماه یک بار خدمت شما تشکل‌ها برسم. اما نه برای تعارف. کمک کنید و اجازه ندهید که این یگان جلو برود و قیچی شود و افرادش شهید و اسیر شوند. شما از این به بعد مسئول هستید. جلسات تخصصی بین خودتان ترتیب دهید، اگر اطلاعات خواستید در اختیارتان قرار می‌دهیم. کمک کنید این بار سنگین امانت را به درستی به مقصود برسانیم.
وی تاکید کرد که صداوسیما را باید مردمی اداره کرد. شما دانشجویان، قشر نخبگان هستید و مدیران آینده سازمان‌اید که باید به حل مسائل آن کمک کنید.
جبلی در ادامه در پاسخ به گله‌های مطرح شده پیرامون‌عدم استقلال مالی رسانه ملی و حجم بالای تبلیغات که بعضاً به لحاظ فرهنگی آسیب رسان هستند گفت: صداوسیمایی با ۳۰ هزار کارمند (۱۵ هزار کارمند رسمی، ۱۵ هزار کارمند قراردادی) و ۱۲ هزار بازنشسته یعنی مجموعاً ۵۰ هزار کارمند و حقوق بگیر داریم که تک تکشان اهل و عیال سازمان هستند که گردن بنده حق دارند زیرا بار سازمان روی دوش آن‌هاست. اداره کردن این حجم از نیروی انسانی کار آسانی نیست. یکی از مسائل که شما باید روی آن فکر کنید این است که چه طور می‌شود صداوسیما را با رعایتشان و حق کارمند کوچک و چابک کنیم و تولیداتمان را هم داشته باشیم.
درآمدزایی سالم به دور از آنتن فروشی
رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: خب منابع ما کافی نیست، ما ۲۰ سال از مستقل شدن مالی عقب افتاده‌ایم. ما برای این کار برنامه داریم. یکی از برنامه‌های ما درآمدزایی سالم غیر آنتن فروشی است. حجم آگهی و خارج شدن آگهی از مدار هدایت فرهنگی به ضرر ماست، اما تا زمان رسیدن به زمانی که منابع سازمان را از محلی غیر از آگهی تامین کنیم نیاز به گذشت زمان حداقل دو سه‌ساله داریم تا به طور شفاف از آنتن فروشی بی‌نیاز شویم.
وی با بیان اینکه دیکته ننوشته غلط ندارد و ممکن است در مسیر تحول و اجرای برنامه اشتباه کنیم، گفت: در مرجعیت یافتن خبری و افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی چالش داریم و خواهیم داشت. تا وقتی رسانه ملی، اعتماد مردم را جلب نکند نخواهد توانست هدایت فرهنگی انجام دهد و در مواقع بحران مردم را هدایت و راهنمایی کند. نباید تبدیل به چوپان دروغگو شویم. هرچند ممکن است در مسیر خطا هم داشته باشیم. رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به انتقادی مبنی بر فشار نهادهای حاکمیتی بر صداوسیما که یکی از دانشجویان آن را مطرح کرده بود، گفت: نظام، مردم و حاکمیتی دارد که یک رهبر فرزانه آن را راهبری و هدایت می‌کند. اصطلاح مسئولین و دولتمردان نباید در ذهن شما واژه‌ای منفی باشد. خودم به عنوان خدمتگزار باید بگویم گاهی فشارهایی که به یک مسئول وارد می‌شود وی را تا مرز سکته می‌برد. البته که آن قشر اندک مسئولان را که حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند باید مفتضح کرد که امر وابسته به جناح خاصی هم نیست. اما نهاد امنیتی ملاحظات خودش را دارد و می‌خواهد که با رسانه ملی هم افزا حرکت کند. باید با دستگاه‌ها تعامل داشته باشیم. کارِ قرارگاهی اینجا معنا پیدا می‌کند. ما همکاری و هم افزایی با نهادهای حاکمیتی را داریم، اما در نهایت تریبون و صدای مردم ایم.
اگر سریالی ضدفرهنگی باشد نباید پخش شود
جبلی درباره اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر تعلیق ۱۵ سریال که اقدامی امیدبخش بود، گفت: ۱۵ سریال تعلیق نشد، تعداد کمتری بود. قراردادها تا سال ۱۴۰۲ بسته شده بودند. با این وجود من خواستم سریال‌هایی که اکنون در برنامه تولید هست و ممکن است تناقضاتی با اهداف داشته باشد در مسیر اصلاح بیندازیم. ارزش سرمایه فرهنگی مردم به مراتب بیشتر از ارزش سرمایه مالی برای ساخت یک سریال است و اگر سریالی ضدفرهنگی باشد نباید پخش شود. برای مدیریت درست محتوا در رسانه ملی، وحدت فرماندهی لازم است.
وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته در برخی مواقع، صداوسیما روی صندلی خودش برای تصمیم گیری ننشسته است، گفت: برنامه ما برای دوره تحولی، وحدت مرجعیت در تولیدات خواهد بود. برنامه کوتاه مدت ما در دوسرفصل «اعمال وحدت فرماندهی در تولیدات رسانه‌ای» و «تقویت مرجعیت رسانه» است که با پرداختن منصفانه مسائل مردم آغاز کرده‌ایم و این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
رئیس سازمان صداوسیما افزود: اولین شنبه مسئولیتم به اهواز رفتم و به مدیران مرکز ابلاغ کردم مسائلی را که مدت‌ها لاینحل بوده و اگر رسانه می‌توانست حل کند، آزمایشی در دست بگیرند و روی آن کار کنند. واقعاً برخی مسائل در استان‌ها حل شد. کمک همگان باعث می‌شود رسانه ملی پرقدرت باشد. اگر صداوسیما سرجای خودش نشسته باشد هیچ مسئولی حق ندارد چُرت بزند و نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت باشد.
چرایی کندی تغییرات مدیریتی در صداوسیما
وی با تاکید بر اینکه به حمایت تخصصی نخبگان دانشجویی نیاز داریم، در توضیح چرایی کندی تغییرات مدیریتی در صداوسیما اظهار کرد: ما دنبال تحولیم و برای ترسیم مسیر تحولی با همه دوستان و همکاران و مدیران صحبت کرده‌ایم. یک سایت برای کل مردم نیز ایجاد و ایمیل شخصی‌ام را اعلام کردم. تغییر خوب است، اما تحول واجب‌تر است و تغییر باید در خدمت تحول باشد. تغییر باید به تحول شتاب دهد. اگر به تعبیر شما تغییر تاکنون کند بوده اصل را بر تحول و تکمیل نقشه راه قرار داده‌ام.

برچسب‌ها:

نظر شما