شناسهٔ خبر: 51267431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سويه جديد کرونا؛3 فرضيه درباره منشأ پيدايش اوميکرون

صاحب‌خبر -
سويه جديد کرونا؛3 فرضيه درباره منشأ پيدايش اوميکرون
خبرگزاری آریا-سفیر ایران در آفریقای جنوبی با بیان اینکه اُمیکرون بیشتر کودکان را هدف قرار داده است، گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی در این مدت از کمتر از500 نفر در روز، دیروز به بیش از 16 هزار نفر در روز رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، آقای مهدی آقاجعفری با اشاره به شیوع اُمیکرون «گونه جدید کرونا» در این کشور آفریقایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «حدود 10 روزی هست که در آفریقای جنوبی سویه یا گونه جدید کرونا به نام اُمیکرون شناسایی شده. بلافاصله شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌ها را به آفریقای جنوبی متوقف کردند و دنیا نگران گسترش این کرونای جدید شده است.
 تعداد مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی در این مدت از کمتر از 500 نفر در روز، دیروز به بیش از 16 هزار نفر رسید. خوشبختانه تعداد فوتی‌ها محدود و دیروز 21 نفر بود. 
 نکته مهم وکلیدی در اُمیکرون اینست که بیشتر بچه‌ها را هدف قرار داده. بچه‌هایی که یا واکسن نزدن یا فقط یک دز زدن. البته بزرگتر‌ها را که هر دو دوز واکسن راهم زده اند، مبتلا کرده. این نوع از کرونا الحمدلله بیشتر علائم خفیف داره و کمتر به بستری شدن در بیمارستان منجر میشود، ولی در عین حال دیروز اعلام شد کودکان زیر پنج سال هم در بیمارستان بستری شده اند. 
 سه نفر از فرزندان اعضای سفارت هم هفته گذشته مبتلا شدند. به احتمال زیاد از مدرسه گرفته اند. خدا رو شکر مشکل تنفسی و درگیری ریه ندارند. اُمیکرون فعلا در بیشتر از 40 کشور جهان چرخیده و در همسایگی ایران هم مشاهده شده است. 
 سازمان جهانی بهداشت گفته همه کشور‌ها باید آماده اُمیکرون باشند. پس لطفا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیریم بخصوص بخصوص مراقب کودکان و نوجوانان و بویژه دانش آموزان عزیز که در ایران نیز برخی اخیرا در مدرسه حضور پیدا می‌کنند، باشیم. 
 اُمیکرون این بار از رگ گردن به بچه‌ها نزدیکتره

 با نگرانی از گسترش اومیکرون  برخی کشورها تزریق دز چهارم را آغاز کردند
با گسترش همه گیری ویروس کرونا و پیدایش گونه ی جدید موسوم به اومیکرون، برخی کشورهای جهان در پی تزریق دز دوم و سوم تقویتی، مرحله چهارم تزریق را بویژه برای شهروندان دارای نقص ایمنی، مورد بررسی و در دستور کار خود قرار می دهند.
به گزارش تارنمای هلث آنلاین؛ یک منبع موثق از مرکز کنترل بیماری های واگیردار آمریکا (سی دی سی) گفت که با توجه به کاهش تاثیر واکسن برای افرادی که از نقص ایمنی رنج می برند در مقایسه با افرادی که دچار این مشکل نیستند، به افراد دارای ایمنی پایین توصیه می شود که با گذشت 6 ماه از تزریق مرحله سوم واکسن کرونا، دز چهارم را نیز دریافت کنند.
یک دلیل برای این شیوه نامه ها، کاهش تاثیر واکسن در طول زمان برای برخی گروه های در معرض خطر قرار است. نزدیک به سه درصد یا هفت میلیون تن از شهروندان بزرگسال آمریکا، از نقص ایمنی رنج می برند.
بر اساس شیوه نامه این نهاد بهداشتی و درمانی ایالات متحده، برخی افراد دارای نقص میانه یا شدید ایمنی بالای 18 سال که 2 واحد واکسن اولیه مدرنا یا فایزر را دریافت کرده اند، با گذشت دستکم 6 ماه از دریافت دوز اضافی تقویتی، واجد شرایط برای دریافت دوز چهارم هستند.
تارنمای روزنامه میرور چاپ لندن نیز در این باره نوشته که به نظر می رسد دولت انگلیس مقدمات تامین میلیون ها واحد واکسن اضافی را برای تزریق دوز چهارم به شهروندان تا 2023 آماده می کند. ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس با تائید امضای قرارداد برای خرید 114 میلیون دوز واکسن اضافی فایزر و مدرنا، احتمال تزریق دوز چهارم این واکسن را مطرح کرد.
تارنمای شبکه بی بی سی نیز نوشت: ساکنان 40 سال به بالای جزیره جرسی انگلیس که بیش از سه ماه از تزریق آخرین واکسن آنها گذشته باشد، می توانند از روز جمعه برای دریافت دوز چهارم واکسن ثبت نام کنند. مقام های بزرگ ترین جزیره در آبراه مانش گفته اند که با افراد دارای مشکلات یا نقص در سامانه ایمنی بدن خود، تماس گرفته خواهد شد، اما شهروندان با زیر 40 سال سن باید تا ژانویه 2022 در انتظار بمانند.
تارنمای انگلیسی زبان تایمز اسرائیل نیز نوشته که رژیم صهیونیستی هم زمان با اوج گیری همه گیری سویه اومیکرون، تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را بررسی می کند.
تارنمای سی بی سی کانادا نوشته است که مقام های جزیره پرنس ادواردز این کشور تزریق دوز چهارم را به شهروندان دچار نقص ایمنی که دستکم 6 ماه از تزریق واحد قبلی گذشته باشد، توصیه کرده اند.
رئیس موسسه عالی بهداشت ایتالیا همزمان با آغاز دور چهارم همه گیری در این کشور در پی همه گیری اومیکرون، احتمال آغاز تزریق دز چهارم واکسن کووید – 19 را مطرح کرده است.
همچنین تارنمای نیوزمدیکال نوشته است که تزریق دز چهارم واکسن مدرنا برای افراد دارای پیوند کلیه با پادتن ضعیف، پس از تزریق سه دز واکسن اولیه، مقاومت آنان را در برابر دچار شدن به ویروس کرونا، افزایش می دهد.

 آیا جهش زیاد سویه اُمیکرون مرگ آن را رقم خواهد زد؟
 کارشناسان بر اساس داده‌های اولیه معتقدند به نظر نمی‌رسد اُمیکرون شدیدتر از دلتا یا سایر انواع قبلی ویروس کرونا باشد.
نیوز نوشت داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی به جهان بینشی در مورد اینکه اُمیکرون واقعا چه میزان قدرتمند است، ارائه می‌دهد.
شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی به تازگی گزارش کرده که این سویه ممکن است باعث موارد شدیدتر کووید 19 شود.
دکتر وارنر گرین، ویروس‌شناس و محقق ارشد این تحقیق از موسسه گلادستون، گفت: در آفریقای جنوبی کسانی که واکسن نزده‌اند در مراجعه به بیمارستان از بیماری شدیدی رنج نمی‌برند. آنان به اکسیژن نیاز ندارند و مدت بستری شدن‌شان در بیمارستان حدود یک‌سوم مدت زمان ابتلا به دلتاست.
اُمیکرون دارای 50 جهش است که 32 مورد از آن در پروتئین اسپایک قرار دارد. این جهش‌ها باعث می‌شود این نوع جدید بیش از هر گونه دیگری قابل انتقال باشد.
دکتر گرین بر این باور است که تمام این جهش‌ها می‌تواند موجب سقوط این سویه شود.
وی افزود: ممکن است با این جهش‌ها ویروس ضعیف شود چون جهش‌های زیاد باعث بیماری شدید نمی‌شود. این مورد فوق‌العاده است اما تاکید می‌کنم که ما هنوز در خصوص آن اطلاعات کافی در اختیار نداریم.
دانشمندان در سراسر جهان در حال همکاری برای درک این موضوع هستند که اُمیکرون توانایی فرار از آنتی‌بادی‌ها را دارد یا خیر.
دکتر نیوان کروگان، مدیر موسسه علوم زیستی کمی(QBI)، گفت: به نظر می‌رسد سویه اُمیکرون شدیدتر از نوع دلتا و انواع قبلی نباشد.
وی ادامه داد: هدف ویروس این است که بتواند از میزبانی به میزبان دیگر منتقل شود. ویروس نمی‌خواهد میزبان خود را از بین ببرد بلکه می‌خواهد زنده بماند. حال چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ با انتقال بیشتر.
کروگان عنوان کرد: در رویدادی که در نروژ برگزار شد، بیش از 100 نفر حضور یافتند که اکثریت آنان واکسینه شده بودند. با این حال 60 نفر از آنان به اُمیکرون آلوده شدند. این موضوع نشان می‌دهد افراد واکسینه‌ شده قطعا می‌توانند آلوده شوند.
وی خاطرنشان کرد: خبر خوب این است که آن 60 نفر علائم خفیف داشتند یا بدون علائم بودند.
آزمایشگاه QBI ساختار اُمیکرون را شکست و متوجه شد که چگونه ویروس زنده می‌ماند.
دکتر لورنا زولیانی آلوارز، دانشمند ارشد موسسه علوم زیستی کمی نیز در همین خصوص بیان کرد: تصور می‌کنیم این ویروس در حال تکامل است تا هر بار بهتر در انسان‌ها منتقل شود. به همین دلیل است که کرونا تمام جهش‌ها را در پروتئین سنبله جمع کرده است.
دکتر گرین معتقد است که با جمع‌آوری داده‌های بیشتر به داده‌های دلگرم‌کننده‌ای برای مقابله با این ویروس دست خواهد یافت.
وی گفت: ممکن است در نهایت کرونا را مانند آنفلوآنزا درمان کنیم. حتی ممکن است واکسن آنفلوآنزا و ویروس کرونا را در یک واکسن تجمیع شود.
کارشناسان معتقدند واکسیناسیون همچنان بهترین راه برای جلوگیری از جهش کروناست.
آنان منتظر دریافت اطلاعات قطعی بیشتری در مورد اُمیکرون طی 2 هفته آینده هستند.

کلید خروج از همه‌گیری اومیکرون چیست؟
 کارشناس ارشد بهداشت چین دو شرط را برای بازگشت به حالت عادی شناسایی و تاکید کرد که مقامات باید به سیاست صفر کووید-19 خود در مبارزه با سویه اُمیکرون پایبند باشند.
به نقل از چاینا نیوز، دکتر ژونگ نانشان، رئیس کارگروه کووید در چین گفت: پیش نیازهای بازگشت به حالت عادی شامل تعداد موارد مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 است که باید به میزان 0.1 درصد مشابه آنفلوآنزا کاهش یابد. البته این میزان هنوز یک هدف دور محسوب می‌شود زیرا نرخ مرگ‌ومیر جهانی بیش از 1.9 درصد است.
به گفته دکتر ژونگ، نرخ تولید مثل ویروس، معیاری برای این است که بدانیم یک بیمار می‌تواند ویروس را به چند نفر منتقل کند این مورد نیز باید در محدوده یک تا 1.5 باقی بماند.
وی اظهار کرد: چین برای رسیدن به این اهداف باید جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کند تا مصونیت جمعی در برابر کووید-19 ایجاد کند، بنابراین باید پیشگیری و کنترل در جوامع عادی و داروهای درمانی تولید شود.
ژونگ گفت: مقامات همچنین باید به سیاست کووید صفر (Covid Zero) خود  که یکی از آخرین پناه‌های جهان در برابر ویروس است پایبند باشند زیرا در حال حاضر با یک نوع جدید و مسری مبارزه می‌کنیم.
دکتر ژونگ، متخصص ریه گفت: «ما باید رویکرد پویا کووید صفر را اعمال کنیم و اقدامات پیشگیری و کنترل دقیق بیشتری را اتخاذ کنیم ما از سویه اُمیکرون نمی‌ترسیم.»
این یکی از اولین مواردی است که مقامات چینی علنا در مورد شرایط خاص بازگشایی احتمالی کشور چین توضیح دادند در صورتی که در ماه‌های اخیر اقدامات سختگیرانه فزاینده‌ برای مهار گسترده‌ترین شیوع کووید از زمان اولین ظهور آن دو برابر شده است.
بر اساس نتایج تحقیقی که در ماه نوامبر توسط دانشگاه پکن منتشر شده، اگر چین به روشی مشابه ایالات‌متحده بازگشایی شود و کووید صفر را کنار بگذارد، ممکن است با شیوع عظیمی در مقیاسی فراتر از هر کشور دیگری روبرو شود.
دکتر ژونگ در ماه اکتبر گفت: اگر حداقل 80 تا 85 درصد جمعیت واکسینه شوند، از نظر تئوری می‌توان به مصونیت جمعی دست یافت.
او در آن زمان گفت: انتظار دارد نرخ واکسیناسیون چین تا پایان سال از 80 درصد فراتر رود اما این کشور باید تلاش کند تا واکسن‌های بیشتری تولید و ایمن‌سازی را تقویت کند زیرا اثربخشی واکسن‌ها پس از 6 ماه واکسیناسیون به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
طبق آمار ارائه شده توسط کمیسیون ملی بهداشت، حدود 79 درصد از جمعیت 1.4 میلیاردی چین به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.
به گزارش گلوبال تایمز، دکتر ژونگ  تاکید کرد: شیوع نوع دلتا در گوانگژو و نانجینگ در اوایل امسال شاهد نرخ مرگ‌ومیر صفر بود که تا حد زیادی با واکسیناسیون حاصل شد.
مشکل کنونی تقویت واکسیناسیون برای افراد مسن، به ویژه افراد بالای 70 سال است

3 ویژگی کلیدی اُمیکرون شناسایی شد
 به گفته محقق آفریقای جنوبی داده‌های اولیه نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون ویروس کرونا بسیار قابل انتقال است.
به نقل از نیوز، پروفسور ویلم هانکوم، مدیر موسسه تحقیقات سلامت آفریقا در آفریقای جنوبی، گفت: احتمال ابتلای مجدد به این بیماری کمتر از یک درصد است و معمولا منجر به ابتلا به بیماری خفیف‌تری می‌شود.
وی اظهار کرد: سه چیزی که هفته پیش در مورد این سویه نمی‌دانستیم، در حال حاضر مشخص شده است. اولین موضوع این است که این ویروس به سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش است. افزایش موارد ابتلا در این سویه بسیار سریع‌تر از موج‌های قبلی همه‌گیری با دیگر سویه‌هاست. بنابراین به نظر می‌رسد که اُمیکرون می‌تواند به راحتی گسترش یابد. هم‌اکنون تقریبا همه مواردی که در آفریقای جنوبی ثبت می‌شود، ابتلا به سویه اُمیکرون است.
دومین ویژگی این ویروس عفونت‌های مجدد است. نباید از یاد برد پس از ابتلا به کووید احتمال ابتلای مجدد حدود یک درصد یا حتی کمتر از آن است.
سومین مورد به موارد بالینی و شدت بیماری مربوط می‌شود.
هانکوم افزود: داده‌ها نشان می‌دهد این بیماری ممکن است در جوان‌ترها و همچنین آن دسته از جوانانی که واکسینه نشده‌اند، بیشتر رخ دهد و به‌ طور کلی یک بیماری خفیف‌تر به نظر می‌رسد اما باز هم می‌خواهم بگویم که باید محتاط باشیم. این نتایج حاصل روزهای ابتدایی است.
این در حالی است که آخرین آمار آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا(HSA) نشان می‌دهد تا روز شنبه 26 مورد دیگر از نوع اُمیکرون در سراسر بریتانیا گزارش شده که مجموع مبتلایان در این کشور تاکنون به 160 مورد رسیده است.
روز شنبه اعلام شد: همه مسافرانی که به بریتانیا می‌رسند، باید آزمایش کووید را به دلیل ترس از شیوع نوع اُمیکرون انجام دهند.
وزیران بریتانیا گفتند: این تمهیدات به دنبال داده‌های جدید اجرا شده که نشان‌دهنده افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس جدید مرتبط با سفرهای خارجی است.به گفته آنان این اقدام موقتی است.

3 فرضیه درباره منشأ پیدایش "اومیکرون"
محققان جهان سه فرضیه را درباره منشأ به وجود آمدن گونه جهش‌یافته کرونا موسوم به اومیکرون مطرح کرده‌اند.
به گزارش از زمانی که دانشمندان آفریقای جنوبی اعلام کردند که یک نوع جدید نگران‌کننده از ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» را شناسایی کرده‌اند، جهان مشتاقانه منتظر سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تغییر مسیر همه‌گیری این بیماری است اما یک معمای بزرگ این است که اومیکرون کجا و چگونه تکامل یافته است.
بر اساس گزارشی که نشریه ساینس منتشر کرده، به نظر می‌رسد کرونای جهش‌یافته‌ اومیکرون، از یکی از انواع قبلی کرونا مانند آلفا یا دلتا ایجاد نشده است بلکه به طور موازی با این گونه‌ها، رشد و تکامل یافته است.
ویروس کرونا بخشی به نام «پروتئین اسپایک» دارد که نقشی کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن انسان دارد. پروتئین اسپایک همان جایی است که از سوی واکسن‌ها مورد هدف قرار می‌گیرد.
این گزارش می‌افزاید جهش‌های زیادی که در ژن پروتئین "اسپایک" ویروس اومیکرون رخ داده، تفاوت زیادی با ژن این پروتئین در سایر گونه‌های ویروس کرونا دارد!
به عبارت دیگر این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که کرونای جدید جهش‌یافته، برآمده از سایر واریانت‌های ویروس کرونا نیست بلکه به موازات آنها به وجود آمده است.
در این راستا سه فرضیه مطرح شده است:

فرضیه اول: گسترش مرموز در مکانی بدون نظارت
فرضیه اول این است که سویه اومیکرون در اواسط سال 2020 میلادی در نقطه‌ای از جهان تکامل یافته که نمونه‌برداری برای یافتن توالی ژنی و نظارت در آنجا کم بوده است. دانشمندان این مسئله را نوعی "گسترش مرموز" ویروس تلقی می‌کنند.

فرضیه دوم: تکامل ویروس در یک بیمار دارای نقص ایمنی
فرضیه دیگری که برخی دیگر از محققان درباره ویروس جدید جهش یافته مطرح می‌کنند این است که ویروس اومیکرون به احتمال زیاد در یک بیمار مبتلا به عفونت مزمن کرونا ایجاد شده است که سیستم ایمنی او به دلیل بیماری یا مصرف دارو مختل شده و از سرکوب کردن ویروس ناتوان بوده است. برخی از دانشمندان معتقدند که این ویروس در بدن فرد دچار ضعف یا نقص سیستم ایمنی به وجود آمده است؛ در این صورت سیستم ایمنی بدن فرد دچار نقص ایمنی، آنقدر قوی نیست که بتواند ویروس کرونا را از بین ببرد؛ درنتیجه ویروس به طور مداوم در بدن اوتکثیر می‌شود؛ این تکثیر پی در پی می‌تواند خطر ایجاد جهش در ویروس را افزایش دهد.
این احتمال مطرح است که ویروس اومیکرون می‌تواند در یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس ایدز ایجاد شده باشد؛ آفریقای جنوبی 8.2 میلیون فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلا به این بیماری در جهان است. برای مثال زن جوانی در آفریقای جنوبی با عفونت کنترل‌نشده HIV (ویروس عامل ایدز) به مدت بیش از 6 ماه به ویروس کرونا مبتلا بود که منجر به تغییرات ویروس در بدن او شده بود.

فرضیه سوم: انتقال از حیوانات
فرضیه سوم نیز این است که ویروس اومیکرون در پی انتقال کرونا به حیوانات و سپس انتقال از این حیوانات به انسان‌ها به وجود آمده است؛ به عبارت دیگر برخی از محققین فکر می‌کنند که ویروس کرونا ممکن است به جوندگان یا حیوانات دیگر منتقل و دچار این تغییرات شده باشد.
با این وجود هنوز برای رد یا تأیید هر یک از این فرضیه‌ها درباره کرونای جهش‌یافته زود است و مطالعات برای دریافت اطلاعات بیشتر از این گونه‌ جهش‌یافته ویروس کرونا در جریان است.

چرا سازمان جهانی بهداشت اومیکرون را نگران‌کننده نامید؟
 درباره واریانت(سویه) جدید ویروس کرونا که تحت عنوان «اومیکرون» نام‌گذاری شده است، شرایط به گونه دیگری رقم خورد؛ برخلاف سایر واریانت‌ها که ابتدا ثبت و سپس بررسی می‌شدند؛ در واریانت اومیکرون، به دلیل اینکه بیش از 50 جهش در ژن ویروس کرونا رخ داده است؛ سازمان جهانی بهداشت بنا را بر احتیاط گذاشت و برای همین قبل از اینکه علائم، نشانه‌ها، تشخیص و درمان تفاوتی کند، برچسب "نگران کننده" را روی این ویروس زد تا کشورها بیشتر احتیاط کنند. در واقع واریانت‌های مختلف ویروس کرونا همیشه بر اساس تغییرات در عملکردِ ویروس طبقه بندی می‌شدند اما این دفعه بر اساس تغییرات در ساختار ژنی ویروس کرونا این طبقه‌بندی انجام شده است.

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید چیست؟
ظهور سویه‌ی جدید اومیکرون باعث نگرانی درباره اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا شده و این سوال مطرح شده است که چگونه می‌توان از این سویه‌ی جدید در امان ماند؟
 همان کار‌هایی که برای محافظت در برابر سویه‌های دیگر کروناویروس انجام می‌دهید، برای محافظت در برابر سویه‌ی اومیکرون هم موثر است: اگر تا به حال واکسن نزده‌اید، واکسن بزنید، اگر واجد شرایط برای تزریق واکسن یادآور یا تقویتی هستید، دوز سوم واکسنتان را بزنید. همچنین دوباره احتیاطاتی را که قبلا بیشتر رعایت می‌کردید مانند ماسک زدن و پرهیز از مکان‌های شلوغ و پرازدحام به کار ببندید. 
هنوز در اغلب کشور‌های جهان سویه‌ی واگیر دلتا باعث اغلب موارد عفونت کرونا و مرگ ناشی از آن می‌شود؛ بنابراین سویه‌ی دلتا در حال حاضر تهدید واقعی است و میزان تهدید ناشی از سویه‌ی اومیکرون هنوز نامعلوم است.
چند هفته دیگر طول خواهد کشید تا خصوصیات اصلی اومیکرون دقیقا مشخص شود، از جمله اینکه آیا واگیرتر است، بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا می‌تواند از ایمنی قبلی در افراد بگریزد یا نه.
تا آن زمان تلاش کنید لایه‌های محافظتی بیشتری برای خود ایجاد کنید و یکی از این لایه‌ها تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن‌های فعلی است. تزریق دوز سوم واکسن باعث افزایش شدید در میزان آنتی‌بادی‌های ضد ویروس می‌شود. حتی اگر این آنتی‌بادی‌ها به همان اندازه سویه‌های دیگر کروناویروس بر اومیکرون موثر نباشند، میزان بالاتر آن‌ها ممکن است کاهش اثربخشی آن‌ها را جبران کند.
ماسک زدن، دوری از اجتماعات و بهبود تهویه در فضا‌های دربسته از اقدامات محافظتی دیگری است که می‌توانید انجام دهید

نظر شما