شناسهٔ خبر: 51263397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رییس مجلس با ارائه توضیحاتی، سخن خود درباره ماجرای عنابستانی را اصلاح کرد

منش «بچه رزمنده»

اگرچه مجلس یازدهم ماه‌های بسیاری را پشت سر گذشته اما نه‌تنها از هجمه‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و وارونه‌نمایی‌ها کاسته نشده، بلکه بر حجم آن نیز افزوده شده است. مصداق بارز آن رفتار دوگانه با اظهارات محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر است. سخنانی که قالیباف این‌بار به بهانه روز دانشجو و در میان دانشجویان به زبان آورد و علی‌رغم محورهای مهم و امیدوارکننده به حاشیه برده شد.

صاحب‌خبر -

رییس مجلس شورای اسلامی که در ادامه حضور میدانی خود در گستره و مناسبت‌های تقویمی کشور این‌بار به همایش دانشجویی که در دانشگاه شهیدبهشتی به مناسبت ۱۶آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد، رفته بود، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص موضوع عنابستانی با سرباز راهور، گفت: قطعا ما در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی داریم که مجلس به‌دنبال تقویت آن بوده و قصد دارد قانون آیین‌نامه داخلی را در این خصوص اصلاح کند.وی افزود: درباره آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند باید بگویم که اگرچه هیات نظارت پیگیری‌های مجدانه‌ای انجام داد اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما درنهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مامور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند.
 
عملیات رسانه‌ای علیه قالیباف
 قالیباف خاطرنشان کرد: نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هل داد اما حق همین هل دادن را هم نداشت؛ اگرچه ما شاهد بودیم که در مجلس قبل درخصوص موضوع گمرک این‌گونه موضوع پیگیری نشد.برخورد دوگانه با سوءرفتارهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پدیده جدیدی نیست و منتقدان و اصلاح‌طلبان بارها از این نوع رفتارها از خود نشان داده‌اند. از سوی دیگر، ضدیت با قالیباف موضوع جدیدی نیست و بنابر گفته‌های رییس مجلس در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهیدبهشتی از روزی که وارد فضای سیاست شده، با تخریب‌ها مواجه شده است.اگرچه رییس مجلس از حکم صادرشده درخصوص پرونده سرباز راهور دفاع می‌کند اما منتقدان و مخالفانش اراده‌ای برای دیدن این موضوع ندارند و عملیات رسانه‌ای خود را روی دفاع وی از نماینده مجلس متمرکز می‌کنند تا صحت مواضعش و رویکردهای متفاوتش در میان دانشجویان، به حاشیه برود.
 
بازی با کارت سرباز راهور
محمدسعید احدیان، دستیار رسانه‌ای رییس مجلس شورای اسلامی در توییتی دراین‌باره نوشت: جریان تخریب، با تقطیع یک جمله و تکرار پرحجم آن معنابخشی کرد که آقای قالیباف از آقای عنابستانی دفاع کرده و گفت‌وگو با سرباز را هم طراحی کرد.وی افزود: اما واقعیت غیرقابل‌انکار این است که قالیباف حکم‌ محکومیت عنابستانی را تایید کرده و تصریح می‌کند هیات نظارت بر نمایندگان باید محکم‌تر برخورد می‌کرد. به میان آوردن سرباز راهور و طراحی گفت‌وگویی با وی در اینستاگرام نیز روی دیگر سکه مواجهه با رییس مجلس است که در چندماه گذشته همواره در پیگیری حقوق مردم، استوار بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.اظهارات قالیباف درخصوص این ماجرا در میان دانشجویان کاملا صریح و مشخص است و کمتر کسی می‌تواند ادعای نامفهوم بودن آن را داشته باشد؛ منتقدان قسمت مهم این اظهارات را که دفاع از حکم صادره و برخورد هیات نظارت با عنابستانی است بایکوت کرده و تنها به روایت وارونه و الگوسازی غیردقیق در جهت دفاع از نماینده خاطی مجلس، بسنده می‌کنند. قالیباف نه‌تنها از اقدام اشتباه عنابستانی دفاع نکرده، بلکه برخورد قانونی با این موضوع را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد. اما از سوی دیگر تخریب‌کنندگان در این وانفسای بهانه برای هجمه به رییس مجلس، مسیر اتهام‌زنی و دروغ‌پراکنی را در پیش می‌گیرند.رییس مجلس که بخش‌های بسیاری از سخنانش، توجه و تحسین دانشجویان را در پی داشت، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص موضوع سرباز راهور نه‌تنها حمایتی از عنابستانی انجام نداد، بلکه به جدیت آن را محکوم کرده و بر لزوم برخورد جدی‌تر هم تاکید کرده است. تخریب قالیباف اگرچه ماجرایی طولانی است اما فضاسازی غیرواقعی علیه وی و تقطیع جملاتش، راهبردی غیراخلاقی است که مخالفانش سال‌هاست در دستورکار دارند.

توضیحات قالیباف درباره اظهاراتش درباره نماینده خاطی
اما بعد از انتشار فیلم سرباز راهور و اشاره او به حکم دادگاه که سیلی نماینده به سرباز را تایید کرده بود، قالیباف خود دست به قلم شد و درباره این موضوع توضیحاتی ارائه کرد.  رئیس مجلس گفت: از اتفاقات خوب این ایام، حضور در جمع شما دانشجویان عزیز بود. سوالات صریح و دلسوزانه شما مرا مجاب کرد همان‌طور که در  ابتدای سخنانم عرض کردم تصمیم بگیرم فضای رسمی را کنار بگذارم و بر اساس منش یک 
«بچه رزمنده» پاسخ سوالات‏تان را صریح و صادقانه بدهم و در تمام موارد به‌دور از حرف‌های کلی و کلیشه‌ای، واقعیت‌ها را باشما در میان گذاشتم و گمان می‌کنم بازخوردهای شما در پایان جلسه نشان داد که همچنان بهترین شیوه، همین منش مطابق با فرهنگ دفاع مقدس است. قالیباف در مورد سخنانش درباره عنابستانی گفت: در فضای رسانه‌ای، توضیحات کامل بنده دربارۀ آن موضوع شنیده نشد و تخریب‌گران، یک جمله از آن صحبت را جدا کردند وبقیه صحبت‌های من در این موضوع مغفول واقع شد. در آنجا برخطاکاری آن نماینده تصریح وتاکید کردم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید برخورد محکم‌تری می‌کرد و همچنین اشاره کردم که برخلاف اتفاق مشابه دورۀ گذشته مجلس، پرونده نمایندۀ خاطی به قوه قضائیه ارجاع شد وحکم محکومیت صادره توسط دادگاه را فصل‌الخطاب دانستم.
رئیس مجلس با اشاره به اظهاراتش درباره سیلی نزدن و هل دادن، توضیح داد: واقعیت این است که من در واکنش به سؤال یکی از دانشجویان، براساس صحبت‌های آقای عنابستانی که قبلاً به اینجانب گفته بود حکم دادگاه، من را از سیلی زدن تبرئه و براساس هل دادن مرا محکوم به ضرب بلااثر کرده است، گفتم که ایشان سیلی نزده و هل داده است. اما بعد از صحبت‌های دیشب جناب آقای عابد اکبری، سرباز وظیفه راهور که تاکید می‌کرد حکم دادگاه سیلی را تأیید کرده، بر خود لازم دانستم موضوع را پیگیری کنم تا ظلمی به این شهروند عزیز نشده باشد؛ لذا حکم دادگاه را گرفتم و متوجه شدم متاسفانه دادگاه بدوی تشخیص بر ضرب بلااثر (سیلی) داده است که البته بعدا ا اعلام رضایت طرفین پرونده مختومه شده است. قالیباف تاکید کرد: همان‌طور که در جمع شما گفتم فصل‌الخطاب حکم دادگاه است و ضروری می‌دانم بر اساس عهد صداقتی که با شما بسته‌ام، مطلب گفته شده را اصلاح کنم.
 

نظر شما