شناسهٔ خبر: 51257539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بازداشت یکی از مظنونان قتل جمال خاشقجی در فرانسه

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک رسانه فرانسوی از اقدام نیروهای این کشور در بازداشت یکی از مظنونان قتل روزنامه نگار عربستانی منتقد سیاست های کشورش خبر می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، رادیو «آر تی ال» فرانسه شامگاه امروز (سه شنبه) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور «خالد بن عائض العتیبی»، عضو سابق گارد پادشاهی عربستان و از مظنونان قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی منتقد سیاست های نظام حاکم در کشورش را دستگیر کردند.

در حالی که منابع امنیتی و قضایی از بازداشت یکی از مظنونان سعودی قتل خاشقجی در فرانسه خبر می دهند، رادیوی مذکور گزارش داد که فرد مذکور العتیبی 33 ساله می باشد جایی که صبح امروز در فرودگاه «شارل دوگل» شهر پاریس و هنگام آماده سازی برای سفر به شهر ریاض دستگیر شده است.

بنا بر اطلاعات این رادیوی فرانسوی، فرد بازداشت شده از اعضای ادعایی تیم تکاوری است که دوم اکتبر سال 2018 میلادی، روزنامه نگار مذکور سعودی را در کنسولگری کشورش در شهر استانبول ترور کرده و به دنبال صدور حکم بازداشت به اتهام ترور از سوی ترکیه نیز تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته بود.

رادیو آر تی ال ضمن اعلام این که نیروهای پلیس هوایی و مرزی فرانسه العتیبی را تحت بازداشت قضایی قرار دادند و به طور ویژه در تلاش هستند تا هویت وی را به صورت نهایی تایید کنند، تاکید کرد که این شهروند سعودی حامل گذرنامه واقعی خود بوده و بر همین اساس نیز با نام واقعی خودش سفر کرده است.

یک منبع قضایی نیز در این باره اعلام کرد که فرد بازداشت شده در حال گذراندن تدابیر ویژه استرداد به ترکیه می باشد در حالی که صبح فردا (چهارشنبه) نیز به دفتر دادستان کل در پاریس معرفی خواهد شد تا حکم بازداشت را به وی ابلاغ کند.

العتیبی که هنوز مشخص نیست کی و چگونه وارد فرانسه شده بدون این که شناسایی شود، هنگام قتل خاشقجی، در کنسولگری عربستان در استانبول بود و یکی از 20 شهروند سعودی تحت تعقیب اینترپل در پرونده ترور این روزنامه نگار منتقد سیاست های ریاض به شمار می آید با این حال پس از ماجرای قتل، به کشورش فرار کرد و در آن جا نیز از سوی نهاد قضایی تبرئه شد.

یادآور می شود که خاشقجی به عنوان یک روزنامه نگار سرشناس منتقد نظام حاکم در عربستان به ویژه سیاست های شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور، اوایل اکتبر سال 2018 میلادی به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرد سپس ناپدید شد تا این که در نهایت مشخص گردید که وی همان جا به قتل رسیده و جسدش نیز تکه تکه شده و از آن جا انتقال یافته است.

در حالی که ولیعهد سعودی قتل روزنامه نگار مذکور را تایید کرده اما مدعی شده که این کار بدون اطلاع وی صورت گرفته، تحقیقات اطلاعاتی آمریکا تحت عنوان «ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقجی» به این نتیجه رسیده که طرح عملیات دستگیری یا قتل وی در شهر استانبول، به تایید بن سلمان رسیده چرا که از سال 2017 میلادی بر سازمان های امنیتی و اطلاعاتی کشورش نظارت کامل دارد و با توجه به همین مسئله نیز، بسیار بعید به نظر می رسد چنین عملیاتی بدون مجوز وی انجام شده باشد.

خبر اصلی را در آرتی‌عربی ببینید

نظر شما