شناسهٔ خبر: 51183235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

مشکلات معلولان؛ از ناکارآمدی برندگان مزایدات معلولان تا رفتارهای اجتماعی

صاحب‌خبر -

به بهانه هفته جهانی معلول

مشکلات معلولان؛ از ناکارآمدی برندگان مزایدات معلولان تا رفتارهای اجتماعی

گروه اجتماعی- در روزگاری که افراد سالم نیز برای پُر کردن شکم خود عاجز مانده‌اند، هستند کسانی که معلولیت روزهای تاری را برایشان به وجود آورده است. در هفته جهانی معلول هستیم. هفته‌ای که می‌تواند سوژه خوبی برای شنیدن درددل‌های این عزیزان باشد. کم‌توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که به علت نقص جسمی یا ذهنی (چه مادرزاد و چه غیر آن) اختلال مستمر و قابل‌توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده و تا حدی یا به کلی از تأمین ضرورت‌های زندگی عادی فردی یا اجتماعی ناتوان است. یکی از عمده‌‌ترین مشکلات معلولین مشکل حمل‌ونقل و جابه‌جایی درون و برون‌شهری است. به‌طور مثال نبود امکانات مناسب بهداشتی بین جاده‌ای برای آن‌ها، نبود امکانات در مراکز خرید و... اما مهم‌‌ترین موضوع این بخش که می‌توان به آن پرداخت، نبود امکانات حمل‌ونقل درون‌شهری برای آن‌‌هاست. نبود صندلی‌های مناسب در مترو و بی‌آرتی، وجود پیاده‌روهایی با عرض کم و استفاده از مصالح نامناسب برای ساخت آن‌‌ها و...  در ایران قانونی مبتنی بر قانون سه درصد وجود دارد که بیان می‌کند در دستگاه‌های دولتی سه درصد افراد استخدامی باید از معلولین باشند اما این قانون اجرایی نمی‌شود. همچنین به دلیل عدم فرهنگ‌سازی برخی از معلولین سعی می‌کنند کمتر در جامعه حضور پیدا کنند. در واقع معلولین در زندگی شخصی، خود را افرادی سرشکسته و ناتوان می‌دانند که توان مقابله با دیگر افراد جامعه را ندارند، اما این نگرش در آن‌‌ها باید دچار تغییراتی شود که این تغییرات با کمک افراد خانواده و دوستان و اطرافیان آن‌‌ها صورت خواهد گرفت. به استعدادهایی که معلولین دارند باید توجه شود و با استفاده از آن‌‌ها بتوانند زندگی را از نو آغاز کرده و احساس کمبود یا مزاحمت برای دیگر افراد نداشته باشند.

گله از برندگان مزایدات معلولان

به مناسبت هفته معلول، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، سَری به مؤسسه رعدالغدیر زدند و سراپا گوش شدند برای شنیدن درددل معلولان. علیرضا آتشک؛ مدیرعامل مؤسسه به نمایندگان مجلس، گفت: از ما حمایت نمی‌کنند. ما در مزایده واگذاری پروژه‌های تلفنی شرکت می‌کنیم اما شرکت‌هایی مزایده را می‌برند که پول بیشتری می‌پردازند. این در حالی است که در کشورهای دیگر اولویت واگذاری پروژه‌های تلفنی با کال‌سنترهای معلولان است. همه وزارتخانه‌ها پروژه‌های تلفنی دارند که کال‌سنتر معلولان می‌تواند آن را انجام دهد اما عزمی برای حمایت وجود ندارد. درحالی‌که فقط کافی است وزیران هر وزارتخانه دستور بدهند اولویت واگذاری پروژه‌های تلفنی به کال‌سنتر معلولان باشد. آن‌وقت من به‌جای ۱۷۰ معلول می‌توانم ۵۰۰ معلول را فقط در همین مرکز مشغول به کار کنم. این کم‌لطفی‌‌ها در شرایطی است که مرکز تماس رعد‌الغدیر به‌عنوان اولین و تنها دارنده پروانه ارائه خدمات مرکز تماس افراد دارای معلولیت موفق به دریافت گواهینامه استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت شده است.

ایران 8 میلیون معلول دارد

همچنین گردهمایی به مناسبت روز جهانی معلولان با حضور سیدجواد حسینی؛ رئیس سازمان و مدارس استثنایی کشور و معاونان وی و غلامرضا فولادوند؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی برگزار شد. حسینی؛ در این مراسم اظهار داشت: روز معلولین برای تکریم و شناساندن معلولین در جامعه، رشد آگاهی مردم نسبت به معلولین، آگاهی یافتن جامعه نسبت به پیوستن معلولین به جامعه، آگاهی یافتن نسبت به مشکلات معلولین، تلاش در جهت مناسب‌سازی جامعه و رفع تبعیض از دامان جامعه است. وی اشاره کرد: دست‌کم یک میلیارد جمعیت جهان دچار معلولیت هستند که ۸۰ درصد آن‌ها در کشورهای در حال توسعه هستند. ۱۰۰ میلیون کودک دچار معلولیت هستند و هشت میلیون فرد دارای معلولیت در ایران زندگی می‌کنند. حسینی؛ گفت: آرمان زندگی بشر آن است که بتواند جامعه دوستدار انسان را بنا کند و بزرگ‌ترین مؤلفه آن جامعه دوستدار معلول است. جامعه دوستدار انسان یعنی جامعه فراگیر، جامعه در دسترس، بدون خطر و عاری از هرگونه آسیب برای انسان‌ها. در این جامعه معلولیت یک مفهوم شکل گرفتنی است نه یک مفهوم ماهوی. وی افزود: باید مفهوم معلولیت به خوبی در جامعه درک شود. معلولین باید حق مشارکت‌های سیاسی داشته باشند، حق اشتغال، حق ورزش، حق به مدرسه رفتن، حق آموزش و... داشته باشند. آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق چنین حقی در جامعه شکل گرفته است. امروز ۱۸ برابر پوشش تحصیلی افزایش یافته و هزار کتاب و محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان تولید شده و بیش از 10 هزار محتوای یادگیری و یاددهی تأمین شده است. توانمندسازی ۲۴ هزار معلم، مدیر و ولی دانش‌آموز فقط در سال ۹۹ صورت گرفت. او گفت:‌ امروز سند جامعه آموزش مهارتی فنی و حرفه‌ای تصویب و به سراسر استان‌ها ابلاغ می‌شود. اعتبار خدمات توان‌بخشی به 10 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزیش یافت. وی در پایان گفت: ما در سال گذشته خدمات توانبخشی را برای ۵۱ درصد دانش‌آموزان دبستانی و ۳۱ درصد دانش‌آموزان پیش دبستانی ارتقاء بخشیدیم. ما برای جامعه دوستدار انسان نیازمندیم مداخلات را به‌هنگام کنیم.

نظر شما