شناسهٔ خبر: 51178665 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس توسعه حل اختلاف دادگستری فارس:

فارس رتبه اول مصالحه و آزادی زندانیان غیر عمد کشور است

شیراز - معاون رئیس کل و رئیس توسعه حل اختلاف دادگستری استان فارس گفت:به لحاظ تعداد پرونده‌های قتل منتهی به مصالحه و همچنین کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی فارس رتبه اول کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مصطفی توانی در جلسه هم‌اندیشی معاون اول قوه قضائیه و قضات دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف بازوی توانمند دستگاه قضائی است و با تلاش اعضای متعهد خود توانسته است نقش بسیار مؤثری در توسعه قضائی و رشد فرهنگ مصالحه در میان مردم ایفا کند.

وی تصریح کرد: استان فارس با دارا بودن ۴۴ حوزه قضائی، ۴۹۴ شعبه شورای حل اختلاف شامل ۳۱۱ شعبه شهری و ۱۳۴ شعبه روستایی و ۱۶ شعبه ویژه زندان از بزرگترین مراکز توسعه حل اختلاف استانی در کشور به شمار می‌رود و که با در اختیار داشتن ۲۱۱۸ نفر پرسنل، بدون حتی دریافت حق الزحمه مناسب، عملکرد مناسبی را در موضوع پرونده‌های ارجاعی ثبت کرده است و تلاش می‌کند روند رشد کیفی رسیدگی‌ها را با اجرای آموزش‌های دوره‌ای، تداوم بخشد.

توانی افزود: شورای حل اختلاف دادگستری استان با تدابیر و هدایت‌های مدیریت ارشد قضائی استان همانند سایر بخش‌های دادگستری در سال گذشته دستاوردهای ویژه ای داشته که دستیابی به جایگاه برتر کشور در مجموع بررسی ۲۳ شاخصه ارزیابی، یکی از دستاوردها بوده است.

وی کسب رتبه اول در مصالحه پرونده‌های قتل با تعداد ۶۰ فقره پرونده، کسب رتبه اول در آزادی زندانیان کشور به واسطه زمینه سازی آزادی ۲۳۰۰ زندانی و کسب رتبه برتر در آمار عملکردی را از اقدامات مثبت شوراهای حل اختلاف استان فارس در ارزیابی‌های انجام شده توسط مرکز توسعه حل اختلاف کشور بیان و اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این دستاوردها درنتیجه عملکرد اعضا خدوم این مجموعه در شعب سراسر استان و نقاط دور نزدیک در شهری و روستایی و عشایری است.

حجت الاسلام توانی این دستاوردهای مثبت را نتیجه استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی و برون سازمانی و تشکیل اتاق فکر برای بهبود عملکرد و فرایندهای انجام کار در شوراهای حل اختلاف و ارتقا نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف موجود، در راستای سیاست‌های سند تحول قوه قضائیه و همچنین دستورات و بیانات ریاست معظم قوه قضائیه دانست.

این مقام قضائی گفت: راه اندازی و تشکیل هیأت‌های صلح در بیش از ۵۰ مسجد در شهر شیراز و بیش از ۲۵۰ مسجد در سایر شهرستان‌های استان فارس در راستای نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه با استفاده از ظرفیت نخبگان، معتمدین محلی و نهادهای مردمی کمک شایانی به دستیابی به اهداف برنامه‌های تدوین شده کرده است.

وی همچنین به همکاری با ۱۲ نهاد و سازمان در راستای اهداف و وظایف شورا و انعقاد تفاهم نامه با ۶ سازمان و برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای نظام مند کردن، تقویت مشارکت و افزایش تعامل نهادهای مردمی با دستگاه قضائی با رویکرد صلح و سازش و استفاده از شیوه‌های مختلف فرهنگ سازی در توسعه فرهنگ صلح و سازش اشاره و اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم تا بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها آگاهی و توانمند سازی در حوزه صلح و روحیه گذشت و عفو را تقویت کنیم.

حجت الاسلام توانی همچنین گفت: با اجرای طرح نوبت دهی الکترونیکی در واحدهای اجرای احکام و انجام بازدیدهای مستمر از زندان‌ها و ملاقات چهره به چهره با زندانیان توسط قضات شوراهای حل اختلاف در این هدف متعالی نیز کسب رضایتمندی عمومی را دنبال می‌کنیم.

معاون رئیس کل دادگستری استان فارس توجه بیش از پیش به ظرفیت خیرین برای آزادی زندانیان و استفاده حداکثری از ظرفیت سامانه‌های الکترونیکی با هدف ارائه خدمات و توجه ویژه به انجام بازرسی‌های مستمر از شوراهای حل اختلاف استان در معیت بازرسی‌های واحد نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری استان را از دیگر اقدامات مجموعه شوراهای حل اختلاف در فارس بیان و اضافه کرد: این روند رو به رشد را با توجه جدی به موضوع آموزش کارکنان و برگزاری دوره‌های آموزشی و تقویت کانال‌های ارتباطی متعدد بین مردم با معاونت توسعه حل اختلاف استان برای بیان نظرات و دیدگاه‌ها، با قدرت ادامه خواهیم تا بازوی قدرتمندی برای مجموعه قضائی استان و تسهیل گر ارائه خدمات قضائی برای مردم باشیم.

حجت الاسلام توانی همچنین خواستار تعیین تکلیف استخدام کارکنان شوراهای حل اختلاف، رسیدگی به وضع معیشتی کارکنان شورای حل اختلاف، حذف نشدن قضات از مجموعه شوراهای حل اختلاف، رسیدگی و تعیین تکلیف پرداخت بیمه کارکنان شورای حل اختلاف مربوط به قبل از سال ۱۳۹۲ و تخصیص اعتبارات لازم برای نوسازی و تجهیز مجتمع‌های شورای حل اختلاف استان فارس شد.

نظر شما