شناسهٔ خبر: 51160193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

جورج قرداحی استعفاء می‌کند

ابنا

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان گفت: استعفای خود را اعلام می‌کنم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در گفت‌و‌‌گو با شبکه لبنانی «ام تی وی» اعلام کرد که از سمت خود استعفا خوادهد داد.

وی اظهار داشت که ساعت یک بعد از ظهر امروز به وقت لبنان استعفا خواهم کرد.

جورج قرداحی افزود: می خواهم با استعفای خود، بابی را بگشایم تا شاید حل و فصل بحران بین لبنان و عربستان را تسهیل کند. از روز اول هم گفتم که اگر استعفایم مفید باشد برای استفعا آماده ام.

منابع نزدیک به «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان پیش از این اعلام کردند که فرانسویها به او پیغام دادند جورج قرداحی باید استعفا دهد تا ماکرون وزیر خارجه فرانسه در جریان سفر خود به ریاض، درباره پرونده لبنان حرفی برای گفتن با مقامات سعودی داشته باشد.

این منابع تاکید کردند که موضع فرانسه در این خصوص جدید نیست و همه پیش از این از مقامات فرانسوی شنیده بودند که قرداحی باید استعفا کند. اما با این وجود فرانسوی‌ها هنوز هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه استعفای قرداحی می‌تواند به بحران روابط لبنان با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان پایان داده و باب گفتگو با این کشور را باز کند، ارائه نداده‌اند.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد. کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند. بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در کشورهای خود 48 ساعت فرصت دادند تا خاک این کشور را ترک کنند.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اواخر ماه گذشته اظهار داشت: دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما