شناسهٔ خبر: 51114866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قدیمی‌ترین اسناد و آثار شهید مدرس(ره) در کاشمر رونمایی شد

گروه استان‌ها- در آستانه دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت‌الله شهید سید‌حسن مدرس(ره) آثار تاریخی نفیس مرتبط با آن شهید بزرگوار در کاشمر رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به‌نقل از آستان‌نیوز، این مراسم رونمایی در قالب یکصدوپنجمین سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد و طی آن، آثاری همچون مکاتبات شهید مدرس(ره) و فرزندانش در زمان تبعید، دست‌نویس شهید برای فرزندش فاطمه در پشت قرآن شخصی و سه توصیه به او درباره «ترک‌نکردن نماز و قرآن»، «دعاکردن برای پدر و مادر» و «قناعت در زندگی» و 24 نمونه سکه تاریخی ضرب شده در دوره زندگانی شهید مدرس(ره) رونمایی شد.

همچنین قدیمی‌ترین این اسناد مربوط به طرح لایحه راه سیستان در مجلس و اشکالات شهید مدرس(ره) به آن در سال 1344 هجری قمری و سند دیگر با موضوع تصویر درخواست مرحوم آیت‌الله واعظ‌طبسی، مبنی بر واگذاری اداره امور آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) به آستان قدس رضوی، در سال ‎1373 شمسی در این مراسم رونمایی شد.

در این مراسم همچنین از تمثال شهید آیت‌الله مدرس(ره) که توسط مرتضی هاشم‌آبادی هنرمند کاشمری، در سبک رئال، با رنگ و روغن و در ابعاد 100 در 70 ساخته شده رونمایی شد.

شهید مدرس(ره) وابسته به دنیا و مسئولیت‌ها نبود

امام‌جمعه کاشمر در این مراسم با تأکید بر اینکه شهید مدرس(ره) به‌تنهایی به‌عنوان الگویی قوی مطرح و راهگشا است، گفت: این مجاهد فقیه علاوه بر ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی رضاخان، مجتهدی به روز بود و  مسائل جامعه را برای مردم تبیین می‌کرد.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه ابعاد شخصیتی و زندگی آن شهید، یک الگوی مناسب در تمامی زمینه‌هاست افزود: زهد و تقوایی که آیت‌الله مدرس(ره) داشت به او کمک می‌کرد وابسته به دنیا و مسئولیت‌ها نباشد و نتیجه این زندگی الگویی برای زندگی زاهدانه است.

وی در این باره گفت: مسئولان ما باید شهید مدرس(ره) را الگوی خود قرار دهند و وابسته به دنیا نباشند و ترس از دست‌دادن جایگاه نداشته باشند.

امام‌جمعه کاشمر به یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مدرس(ره) اشاره و تصریح کرد: این بزرگ‌مرد عرصه دیانت و سیاست، با نگاه عمیقی که به موضوع اقتصاد داشت توجه ویژه‌ای به استفاده و حمایت از تولیدات داخلی داشت و تلاش می‌کرد کشور وابسته به خارج نشود.

وی بر دسترس قرار دادن اسناد و آثار شهید مدرس(ره) به عنوان یک الگوی غنی در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: وجود زیارتگاه شهید مدرس(ره) در کاشمر فرصت و ظرفیت خوبی برای پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی این شهید زنده تاریخ است تا با الگو قرار دادن شخصیت ایشان و عمل به دیدگاه‌هایش، به موفقیت‌های روزافزون در جامعه دست یابیم.

معرفی شهید مدرس(ره) به عنوان اسطوره علمی و فرهنگی

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به جایگاه شهید مدرس(ره) اشاره کرد و گفت: اگرچه 84 سال از شهادت شهید مدرس(ره) می‌گذرد، اما فرمایش دقیق امام که فرمودند مدرس زنده است تا تاریخ زنده است به عینه قابل مشاهده و درک است به‌طوری که همواره مراسم ارزشمند و فاخری به یادش برگزار می‌شود و همگان از او به بزرگی یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام عطاران‌طوسی اختصاص برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس به نام شهید مدرس(ره) را اقدامی ارزشمند برشمرد و افزود: شهید مدرس(ره) بهترین انتخاب برای معرفی به عنوان یک شخصیت و اسطوره علمی و فرهنگی است و دقت در تعابیری که امام راحل درباره جایگاه علمی این عالم نستوه به‌کار برده‌اند، درستی این انتخاب را تایید می‌کند.

آیت‌الله مدرس(ره)، الگویی برای نمایندگان مجلس

وی ادامه داد: آیت‌الله مدرس(ره) به‌دلیل جایگاه علمی و فقهی که داشت، از سوی بزرگان نجف و ایران به عنوان یکی از پنج نماینده برای نظارت بر مصوبات مجلس شورای ملی انتخاب شده بود.

عطاران‌طوسی گفت: این شهید راه حق و حقیقت، دارای شخصیت علمی، سیاسی و مجاهدی برجسته بود که با گذشت 84 سال از شهادت، همچنان الگویی مناسب برای نمایندگان مجلس، حوزه‌های علمیه قم و جوانان است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی ادامه داد: شهید مدرس(ره) در کنار جایگاه برجسته علمی، دارای اقتدار و صلابتی بود که هیچ‌گاه زیر بار خواسته‌های رضاخان نمی‌رفت و یک‌تنه در برابر او می‌ایستاد. نمایندگان مجلس، روحانیون و اقشار مختلف مردم باید بدانند که شهید مدرس(ره) با وجود این جایگاه، اعتبار و صلابت، ساده‌زیست بود.

انتهای پیام/281/ ز

نظر شما