شناسهٔ خبر: 51100492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دکتر طهرانچی در مراسم سالگرد شهید فخری‌زاده با تاکید بر تلاش او در کسب فناوری های نوین دفاعی:

شهدای هسته‌ای ما به دنبال سلاح هسته‌ای نبودند

دکتر طهرانچی : زمانی که نام شهید محسن فخری‌زاده به میان می‌آید، نماد یاد و نام همه شهدای عرصه جهاد علمی است.

صاحب‌خبر -

مراسم بزرگداشت مقام علمی دانشمند شهید محسن فخری‌زاده روز گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده این شهید بزرگوار در سالن دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

در این مراسم خانواده شهید فخری‌زاده، همسران شهیدان مسعود علی‌محمدی و داریوش رضایی‌نژاد، سعدالله نصیری‌قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی فداکار معاون توسعه و مدیریت منابع، جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، جمشید صباغ زاده قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات و سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی حضور داشتند.

  علم و نگاه علمی شهید فخری‌زاده برای دشمنان قابل تحمل نبود

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم که عصر دیروز در سالن مرحوم حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد علمی، به بیان خاطره‌ای از شهید مسعود علی‌محمدی پرداخت و گفت: «این شهید والامقام دی‌ماه1388 طی یک عملیات وحشیانه تروریستی مقابل منزل خود به شهادت رسید و به‌همراه شهید فخری‌زاده در همان ساعات اولیه به منزل ایشان رفتیم و به شهید فخری‌زاده گفتم مسعود مظلوم بود و طبیعت شهادت، مکتوم زندگی کردن است. نگذارید این شهید مظلوم بماند.»

وی ادامه داد: «زمانی که نام شهید محسن فخری‌زاده به میان می‌آید، نماد یاد و نام همه شهدای عرصه جهاد علمی است و بسیار خرسندیم که همسران شهیدان علی‌محمدی و رضایی‌نژاد در این نشست حضور دارند.»

دکتر طهرانچی با اشاره به نحوه شهادت شهدای جهاد علمی تصریح کرد: «شهیدان علی‌محمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و فخری‌زاده همگی درمقابل چشمان همسران‌شان به شهادت رسیدند. دشمن به‌زعم خود فکر می‌کند اگر دانشمندان ما را به شهادت برساند، کسی این مسیر را ادامه نخواهد داد که البته خیالی باطل است و راه این شهیدان ادامه دارد.»

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم گرامیداشت مقام علمی شهید فخری‌زاده در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مقام‌معظم‌رهبری در پیامی به‌مناسب شهادت شهید محسن فخری‌زاده، ایشان را دانشمند خطاب کردند. از این‌رو ما دانشگاهیان وظیفه داریم ابعاد دانشمندبودن این شهید بزرگوار و دیگر شهدای جهاد علمی را تفسیر و تبیین کنیم. همچنین از برگزاری این مراسم، هدف مشخصی داریم که بگوییم اگر کشور مسیر عزت را انتخاب کرده، به یُمن علم و نگاه نوین به علم است و از این راه عقب نخواهیم نشست.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس آیات قرآن کریم خداوند زمانی که راه علم را به انسان نشان می‌دهد، می‌فرماید ای انسان! تو به دنیا آمدی و سه عنصر سمع (قدرت فراگیری)، ابصار (قدرت مشاهده) و افئده (قدرت تعقل و تفکر) را برای تو در نظر گرفتیم، گفت: «در پنج آیه قرآن کریم، به این سه عنصر قوای کسب علم اشاره شده و خداوند می‌فرماید «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» و همچنین می‌فرماید «قَلیلاً ماتَشْکُرُون». کسی در مسیر علم عالم نمی‌شود مگر اینکه از فراگیری، مشاهده و تعقل و تفکر و شهودش بهره بگیرد.» دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «یکی از ویژگی‌های شهید فخری‌زاده، فراگیری آنچه در لبه دانش قرار دارد، بود. ایشان در فناوری‌های نوین دفاعی با دانشمندانی کار می‌کرد که توانمندان برتر کشور بودند. نگاه شهید فخری‌زاده به فلسفه، نگاه علاقه‌ای نبود بلکه معتقد بود اگر قرآن و مبانی علم را درست به‌کار بگیریم، می‌توانیم با کسب حداکثری علم روز، بنیان‌های جدید بنا کنیم و به یافته‌های نوین دفاعی برسیم.» وی تاکید کرد: «اگر تمدن علمی قرن‌های 2 تا 7 هجری شکل گرفت، این تمدن منبعث از فرهنگ قرآن در تربیت علمی بود و اگر تربیت علمی قرآن کریم در محققان دفاعی ما وجود نداشت، سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) شکل نمی‌گرفت، بنابراین شهید فخری‌زاده نه از روی ذوق فلسفی به‌سمت فلسفه رفت، بلکه به‌دنبال علم اقتدارآفرین مبنای تمدن نوین اسلامی بود. تمدن نوین اسلامی در گرو حرکت بنیادی حکمت اسلامی و ارتباط آن با علوم‌طبیعی است و شهید فخری‌زاده آن را تعقیب می‌کرد و به موسسه حکمت و فلسفه می‌رفت و در مقام شاگردی قرار می‌گرفت، چون معتقد بود اگر بنیان‌های علوم‌طبیعی و علوم رمز و راز خلقت صحیح باشد، دستاوردهای آن نیز نوین است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه شهید فخری‌زاده را همواره درحال کمال می‌دیدیم، گفت: «ابعاد وجودی ایشان از دوران دانشگاه تا لحظه شهادت، کامل و قابل شد و مصداق «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» شده و مشمول فیض الهی قرار گرفت.»

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «ما مراسم بزرگداشت شهید فخری‌زاده را برگزار نکردیم که به یک دوست و رفیق ابراز علاقه کنیم، بلکه نگاه ما بزرگداشت علم تمدن‌ساز است و از این منظر به‌دنبال پاسداشت مقام علمی شهید فخری‌زاده در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و این موضوع را به‌عنوان یک وظیفه دنبال می‌کنیم. می‌گوییم باید به‌دنبال تحول باشیم. در این مسیر گوهری همچون شهید فخری‌زاده داشتیم که همه وجودش تحول، اعتماد و جسارت بود و چون پلی عمل می‌کرد تا امنیت جمهوری اسلامی ایران برقرار باشد.» دکتر طهرانچی با اشاره به نام‌گذاری دانشکده موضوعی علوم و فناوری‌های همگرا در واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به‌نام شهید فخری‌زاده اظهار داشت: «این یک نام‌گذاری ساده نبود، بلکه یک منطق است که می‌خواهد در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم شود؛ منطقی که طی قرن هفتم هجری به آندلس رفت و اگر آن نبود، بشر به مرز مدرنیته نمی‌رسید.» عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عصبانیت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی از شهید فخری‌زاده فقط به‌خاطر دانش هسته‌ای ایشان نبود، گفت: «مقام‌معظم‌رهبری بارها فرموده‌اند که تحریم ایران نه به‌دلیل مسائل هسته‌ای، بلکه به‌خاطر مرجعیت علمی کشور است. مرجعیت‌ساز کسی است که دشمن تحمل علم او را ندارد و می‌گوید او نباید باشد. دشمنان جمهوری اسلامی ایران یقین دارند که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و همه اینها بهانه است. مگر ممکن است در تفکر کسی مانند شهید فخری‌زاده که مُقلد محض است، چیزی بگذرد که ولی‌فقیه آن را حرام دانسته است. شهدای هسته‌ای ما هرگز به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌اند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: «علم و نگاه علمی شهید فخری‌زاده برای دشمنان قابل تحمل نبود. باید بدانند و بدانیم که جوانان این سرزمین و دانشگاهیان ما هرگز از این مسیر کوتاه نخواهند آمد؛ چراکه امام‌شان، امامی است که با خانواده به صحنه کربلا رفت و اگر خون شهدای جهاد علمی ما درکنار همسران‌شان ریخته شد، حضرت‌زینب(س) شهادت برادران، پسران برادر، فرزندان و یاران امام‌حسین(ع) را دید، بنابراین مسیر ما، مسیر کربلاست و هرگز از آن بازنخواهیم گشت.» قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات نیز در سخنانی گفت: «شهید فخری‌زاده در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله فیزیک، فلسفه، عرفان، شعر و زبان و ادبیات فارسی تبحر و تسلط کامل داشتند.» وی با اشاره به ویژگی‌های مدیریتی شهید فخری‌زاده، اظهار داشت: «این شهید گرانقدر در مدیریت، دل‌ها را به خود جذب می‌کرد. انسان بسیار بامعرفت و جوانمردی بود و همواره آرزوی شهادت داشت.» همچنین ابراهیم اصولی، عضو هیات‌علمی دانشگاه مالک اشتر و پژوهشگر فلسفه علم در این مراسم به ارائه دیدگاه‌های فلسفی شهید فخری‌زاده پرداخت و گفت: «ابعاد و برجستگی‌های علمی و فناورانه این شهید بزرگوار به‌عنوان دانشمند نباید مورد غفلت واقع شود. ایشان یک فرد برجسته در حوزه دانش و فناوری بود که نقش ارزشمند و تاثیرگذاری برای کشور و جهان اسلام داشت.» وی افزود: «ایشان در مطالعات بنیادین که شامل فلسفه، علوم پایه، معارف وحیانی، معارف عرفانی و... می‌شود، تسلط کامل داشته و در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشت.»

شهید فخری‌زاده عالمی حکمت‌بنیان، مدیری جهادی و یک انقلابی مخلص بود

در ادامه این مراسم، عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه سخنانی در خصوص فلسفه اسلامی و فیزیک پرداخت و گفت: «شهید فخری‌زاده عالمی حکمت بنیان، مدیری جهادی و یک انقلابی مخلص بود.»

وی ادامه داد: «وقتی می‌گوییم ایشان عالمی حکمت‌بنیان بود، حکمت به‌معنای دانش کارآمد مبتنی بر مبانی مستحکم است و درواقع یک عالم حکیم و مدیری جهادی بود و دربرابر بی‌مهری‌ها و نامهربانی‌ها مقاوم و مایوس‌ناپذیر بود.» خسروپناه با تاکید بر اینکه از نظر مقام‌معظم‌رهبری، انقلابی‌گری به‌معنای موحد، باتقوا و استکبارستیز، مردمدار، متواضع و دارای جذب حداکثری است، گفت: «تمام این خصوصیات یکجا در شهید فخری‌زاده جمع شده بود، از این ‌رو می‌گوییم ایشان یک انقلابی مخلص بود.» معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «خداوند در آیه 20 سوره توبه می‌فرماید الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ. شهید فخری‌زاده مصداق کامل این آیه شریفه است.»

وی تاکید کرد: «راه شهید فخری‌زاده باید به‌طور کامل ادامه داده شود، نه‌فقط بخشی از مسیر ایشان.» رضا مظفری، رئیس سازمان سپند در این مراسم با اشاره به اقدامات اساسی و راهبردی شهید فخری‌زاده در کشور، گفت: «فعالیت در مسائل و مباحث مختلف ازجمله حوزه بیولوژی، پدافند میکروبی، لیزر، الکترومغناطیس، کوانتوم، هوشمندسازی و ... تنها بخش کوچکی از اقدامات اثرگذار این شهید بزرگوار در کشور است.»

 وی تاکید کرد: «این شهید والامقام حوزه بیولوژی را توسعه داد و پدافند بیولوژیک کشور را پایه‌گذاری کرد که بسیار حائز اهمیت است. ایمان مذهبی در این شهید والامقام موج می‌زد و باورهای عمیق مذهبی داشت.»

در پایان این مراسم از خانواده شهید فخری‌زاده با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به‌عمل آمد که متن آن به شرح ذیل است:

«جمهوری اسلامی ایران درطول بیش از چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت خویش را مرهون بزرگ‌مردانی است که با ازخودگذشتگی و ایثاری مثال‌زدنی، به دفاع از این سرزمین پرداخته و با خون پاک خود درخت تنومند این نظام مقدس را آبیاری نموده‌اند. در اولین سالگرد شهادت مظلومانه دانشمند فرهیخته دکتر محسن فخری‌زاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام، به‌پاس مجاهدت‌های ماندگار ایشان در عرصه صنایع راهبردی و علمی کشور این لوح را تقدیم نموده و از درگاه احدیت برای شما توفیق روزافزون مسالت می‌نماییم. امید است با عنایت خاصه امام زمان(عج) و تحت‌زعامت مقام معظم رهبری رهرو راستین شهیدان والامقام در پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی باشیم.»

  رونمایی از کتاب «فلسفه اسلامی و فیزیک» یادنامه شهید محسن فخری‌زاده

در این مراسم، کتاب «فلسفه اسلامی و فیزیک» یادنامه شهید فخری‌زاده با حضور دکتر طهرانچی، خانواده شهید فخری‌زاده و همسران شهیدان مسعود علی‌محمدی و داریوش رضایی‌نژاد رونمایی شد.

این کتاب مجموعه‌ای از 15 نشست علمی شهید فخری‌زاده در مبانی فلسفی فیزیک با دانشجویان مقطع دکتری و اساتید فلسفه اسلامی و فیزیک است که به همت عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و مهدی عاشوری استادیار واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است سلسله‌نشست‌های «فلسفه و فیزیک» با پیشنهاد دانشمند شهید فخری‌زاده و مشارکت جمعی از فیزیکدانان، فیلسوفان اسلامی و فیلسوفان علم طی سال‌های 1392 تا 1396 در 15 جلسه برگزار شد. کتاب «فلسفه اسلامی و فیزیک» درواقع تحریر و تنظیم گفت‌وگوهای این نشست‌هاست.

  نام‌گذاری «دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا» واحد علوم‌وتحقیقات به نام شهید فخری‌زاده

روز گذشته مراسم نام‌گذاری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا به نام دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده همزمان با اولین سالگرد شهادت این شهید والامقام، با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده این شهید بزرگوار در واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که روز گذشته در واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و جمشید صباغ‌زاده قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات نیز حضور داشتند.

پیش از این، دانشکده مذکور با عنوان دانشکده علوم پایه واحد علوم‌وتحقیقات درحال فعالیت بود که در گرامیداشت اولین سالگرد شهادت دانشمند شهید فخری‌زاده به‌عنوان دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و به نام «شهید دکتر فخری‌زاده» نام‌گذاری شد.

نظر شما