شناسهٔ خبر: 51090548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

اودره آزوله برای یک دوره دیگر به ریاست سازمان یونسکو انتخاب شد

اودره آزوله دبیر کل سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای یک دوره دیگر به ریاست این نهاد بین المللی انتخاب شد. وی پیش تر در سال 2017 با کسب آرای بالایی برای این سمت انتخاب شده بود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در فرانسه،در همین ارتباط رسانه های فرانسه می نویسند: اودره آزوله که پیش تر عهده دار وزارت فرهنگ فرانسه در زمان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند بوده است، توانست با کسب اکثریت آرا برای یک دوره چهار ساله دیگر بر کرسی ریاست یونسکو تکیه زند. 

وی در نخستین اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات داخلی این سازمان ضمن قدردانی از اعضایی که با آرای خود از نامزدی مجدد وی حمایت کردند، خواستار وحدت برای نیل به اهداف این یونسکو شد. 

وی که تنها نامزد این دوره بود توانست از 165 رای موجود 155 رای مثبت، 9 رای منفی و یک رای ممتنع کسب کند. 

هفته نامه نوول ابسروانور در مقاله ای در همین خصوص به چند نکته مهم در انتخاب مجدد اودره آزوله اشاره دارد و می نویسد: از نظر گرایش سیاسی هر چند وی از وفاداران به فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سابق فرانسه می باشد اما هیچ گاه به طور رسمی به حزب سوسیالیست نپیوسته است. همین نکته سبب شد که امانوئل ماکرون که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شده بود، از نامزدی وی برای تصدی کرسی ریاست این سازمان بین المللی حمایت کند. 

نکته دیگر بحران هایی است که یونسکو از قبل از حضور وی در این مسند با آن مواجه بوده است. این سازمان با 193 عضو با بحران هایی همچون منازعه اعراب و اسراییل، خروج آمریکا و اسراییل که از عضویت فلسطین در یونسکو خشمگین بودند و همچنین رقابت کشورهای خلیج فارس ، روبرو بوده است. آزوله به طرز دیپلماتیک توانست بسیاری از این بحران ها را به نوعی آرام کرده و خاتمه دهد. 

در این خصوص روزنامه لوموند نیز می نویسد: انتخاب اودره آذوله در دور اول در سال 2017 که جانشین ارینا بوکووا شد، به منزله پایانی بر یک دوره تلاطم و نا آرامی در این سازمان بود و موضوعات حساسی مانند میراث تاریخی مشترک در اورشلیم (بیت المقدس) موجب کشمکش هایی بین اعضا گردیده بود تا جایی که بر سر برخی از این مسائل امریکا و اسراییل با متهم کردن این سازمان به مواضع ضد اسراییلی آن را ترک کردند، اما در دوره ریاست وی موضوع بازگشت آن ها قوت گرفته است. 

از نگاه بسیاری بازگشت آتی آمریکا به این سازمان می تواند به عنوان نقطه توازنی در برابر فعالیت پر رنگ چین که اکنون به مهم ترین تامین کننده بودجه این سازمان مبدل شده، تلقی می گردد. در برنامه بودجه سال 2021 – 2020 چین 5/15 درصد بودجه کل این سازمان یعنی حدود 535 میلیون دلار (6/461 میلیون یورو) را تقبل کرده است.  

در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به یونسکو، نوول ابسرواتور می افزاید: آذوله در سفر اخیر خود به این کشور موفق شد با جیل بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا دیداری داشته باشد و حمایت او برای بازگشت آمریکا به یونسکو را هموار سازد.

البته هنوز برخی موانع حقوقی و اداری مالی وجود دارد که باید مرتفع شود زیرا آمریکا 10 سال حق عضویت خود را که معادل 620 میلیون دلار می باشد نپرداخته است.

یکی دیگر از چالش های وی موضوع مقبولیت بین برخی اعضا بوده زیرا با توجه به اصالت وی که یک یهودی مراکشی است و پدرش نیز یکی از مشاوران متنفذ محمد ششم بوده و در بحران فلسطین و اسرائیل نقش میانجی را بازی می کرده، بسیاری از کشورهای عربی وی را عامل نفوذی پادشاه مراکش می دانستند.  

اما وی با استفاده از دیپلماسی موفق شد ضمن آرام کردن فضای متلاطم از حمایت اکثر کشورهای عربی برخوردار شود و در انتخابات اخیر نیز این کشورها به وی رای دادند.  چین نیز که در غیبت امریکا مهم ترین تامین کننده اعتبار این سازمان محسوب می شود از وی حمایت می کند. اتفاقا افزایش موضوع نفوذ پکن در یونسکو یکی از دلایل جدی امریکا برای بازگشت به این نهاد بین المللی است. 

یکی دیگر از نکاتی که در این گزارش بدان اشاره شده، مواضع زیرکانه ای است که اودره آذوله در خصوص بازسازی عراق داشته است. در این خصوص آمده است: در سال 2018 زمانی که در امارات متحده عربی کنفرانس بازسازی عراق بر پا شده بود، وی طی سخنانی خطاب به محمد بن زاید، در کنار بازسازی مسجد النوری موصل که در زمان داعش کاملا ویران شده بود، موضوع بازسازی دو کلیسای این شهر را نیز مطرح و جا انداخت. سرانجام بن زاید راضی به تخصیص 50 میلیون دلار شد و همین امر سبب شد اتحادیه اروپا نیز 40 میلیون دلار در این پروژه کمک کند. 

یکی از نقاط قوت اودره آذوله حوزه سینما است. وی در حوزه سینما سابقه ریاست بر مرکز ملی سینمایی فرانسه را دارد و این حوزه را به خوبی می شناسد و حتی در سال 2004 خود در یک فیلم بازی کرده است.

یکی از پروژه های مورد توجه اودره آذوله هوش مصنوعی است که می خواهد در دور دوم ریاستش آن را به انجام رساند. در واقع این طرح قرار است به یک سوال کلیدی پاسخ دهد، این که جهان الگوریتم ها تا کجا می تواند اعمال و روش های ما در حوزه آموزش و یادگیری را تغییر دهد؟ در این خصوص وی قرار است نشستی را با همین موضوع در آمریکا سازماندهی و برگزار کند که بسیاری از کارشناسان در سراسر جهان از چنین ایده ای حمایت کرده اند. 

هفته نامه نوول ابسرواتور در پایان به یکی از جنبه های آشکار انتخاب مجدد این شخصیت فرانسوی می نویسد: اودره آذوله در این سمت با بسیاری از سران کشورها آشنا و دوست شده است و این دوستی برای فرانسه بسیار به کار خواهد آمد.

یادآوری می شود که آزوله برای نخستین بار در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ به همراه 9 کاندیدا برای دبیرکلی یونسکو نامزد شد و در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ رسماً برای یک دوره پنج ساله به سمت مدیرکل یونسکو انتخاب گردید.لازم به اشاره است که خانم اودره آذوله در ۴ اوت ۱۹۷۲در پاریس در یک خانواده یهودی مراکشی از صویره متولد شد و دومین زنی است که به دبیرکلی یونسکو انتخاب می شود.

انتهای پیام/

نظر شما