شناسهٔ خبر: 51089220 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

ماجرای اختلاف گمرک و سازمان اموال تملیکی درباره وارداتی های دپویی

دو پیشنهاد متفاوت از سوی سازمان گمرک و سازمان اموال تملیکی در ارتباط با خودروهای مانده در گمرک مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اختلاف کمرگ با سازمان اموال تملیکی بر سر خودروهای دپویی بالا گرفت.

در حالیکه گمرک به دنبال این است تا دولت را قانع کند امکان ترخیص خودروهای مانده در گمرک را فراهم کند اما سازمان اموال تملیکی پیشنهاد می کند این خودروها در بازار داخل فروش رود و درآمد حاصل از فروش آنها به خزانه دولت واریز شود.

به گزارش تسنیم، حسین میرمعینی معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی گفت: تمام خودروهایی که در زمان حاضر در گمرک دپو شده، متروکه است. همه این موارد باید به سازمان اموال تملیکی اعلام می‌شده است، عدم اعلام این خودروها تخلف است، براساس ماده 24 آیین‌نامه اجرایی گمرک پس از پنج ماه کالاها باید به سازمان اموال تملیکی اعلام شود.

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی اضافه کرد: در زمان حاضر شورای‌عالی امنیت ملی این زمان را به دو ماه کاهش داده است. در نتیجه عدم معرفی و عدم اعمال تشریفات متروکه درخصوص هر خودرویی که هم‌اکنون در گمرک دپو شده است تخلف است. این موارد به‌دلیل گذشت زمان قانونی جزو اموال دولت است و گمرک باید اظهارنامه تعیین و به ما ارسال کند.

استناد میرمعینی به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است. مهلت توقف کالاهای وارده به کلیۀ مبادی ورودی کشور، اعم از سرزمین اصلی یا مناطق آزاد و ویژۀ اقتصادی (که به‌منظور ورود به سرزمین اصلی یا مصرف در مناطق مزبور وارد می‌شود) دو ماه تعیین گردیده است.

این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی در خصوص چگونگی عدم اظهار این خودروها از سوی گمرک به‌عنوان کالای متروکه گفت: گمرک یک راه فراری برای خود باز کرده است و می‌گوید مناطق ویژه و مناطق آزاد این موارد را به ما اعلام نکرده‌اند که بخواهیم به سازمان اموال تملیکی اعلام کنیم و این در حالی است که براساس ماده 54 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی به‌صراحت بیان کرده است که مناطق آزاد یا ویژه باید به‌صورت هفتگی کالاها را اعلام کنند، حتی اگر کالای متروکه نداشته باشند نیز باید اعلام کنند که چنین کالایی ندارند.

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با انتقاد از پیشنهاد گمرک برای ترخیص این کالاها گفت: این مسئله سبب ایجاد یک رانت دیگر خواهد شد. ما اعلام کردیم که به‌منظور مقابله با این رانت، حقوق و عوارض گمرکی صاحبان کالا را براساس ارزش نرخ آزاد دلار یا یورو محاسبه کنند.

میرمعینی می گوید اما گمرک می‌خواهد این خودروها را با ارز نیمایی ترخیص کند و این اقدام موجب خواهد شد صاحبان کالا ترغیب شوند که بروند خودروهای دیگری بیاورند و پنج سال در گمرک نگه‌دارند و پس از آن شماره‌گذاری و وارد کشور کنند.

نظر شما