شناسهٔ خبر: 51083917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

یادداشت «جمله» از دستاوردهای سفر سید ابراهیم رییسی به اجلاس کشورهای عضو اکو در «عشق‌آباد»؛

کشورهای منطقه؛ اولویت دیپلماسی

گروه سیاسی زمانی که از دیپماسی عمومی سخن می‌گوییم منظور ما این است که با استفاده از روابط دیپلماتیک، اشتراکات دینی و فرهنگی و همچنین مناسبات صلح‌آمیز و سازنده با کشورها تلاش کنیم مسیر را برای فعالان اقتصادی باز کنیم و موانع را برای مبادلات تجاری از سر راه برداریم، صادرات و واردات را گسترش […]

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی

زمانی که از دیپماسی عمومی سخن می‌گوییم منظور ما این است که با استفاده از روابط دیپلماتیک، اشتراکات دینی و فرهنگی و همچنین مناسبات صلح‌آمیز و سازنده با کشورها تلاش کنیم مسیر را برای فعالان اقتصادی باز کنیم و موانع را برای مبادلات تجاری از سر راه برداریم، صادرات و واردات را گسترش دهیم، گردشگری و توریسم پایدار را پی‌ریزی کنیم و بدیهی است برای رسیدن به این مقصود، کشورهای منطقه و همچنین کشورهایی که بالاترین اشتراکات فرهنگی و دینی را با ما دارند در اولویت هستند و از این منظر باید گفت کشورهای حوزه اکو، باید اولویت دولت سیزدهم باشند و نباید از این فرصت، به راحتی عبور کرد.

«جمهوری اسلامی ایران»، «ترکیه»، «پاکستان»، «افغانستان»، «ترکمنستان»، «قرقیزستان»، «ازبکستان»، «قزاقستان»، «تاجیکستان» و «جمهوری آذربایجان»، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند که افزون بر عضویت در این سازمان همکاری منطقه‌ای، از نظر فرهنگی و دینی و حتی از نظر نژادی اشتراکات ریشه‌دار داریم. ‌
پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز گذشته به میزبانی ترکمنستان برگزار شد و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده‌دار خواهد بود و به همین دلیل سفر رییس‌جمهوری به این کشور در این ایام اقدامی مهم و ضروری بود.
منابع و ظرفیت‌های گسترده اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه‌ای قرار داده است. از دیگر سو جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیایی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.
رییس جمهور کشور به دعوت رسمی «قربانقلی بردی محمداف» رییس جمهور ترکمنستان همراه با هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در پانزدهمین اجلاس ‌سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، به عشق آباد رفت تا از همین زمینه‌های مهم سرمایه‌گذاری استفاده کند.
رییسی با حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌ویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین کرد.
وی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت‌‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد و همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو با آنان به گفت‌وگو نشست.
ابراهیم رییسی و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران و ترکیه در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران اکو در ترکمنستان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و دیدار رییسی با رییس‌جمهوری آذربایجان نیز محتمل است.
منظور ما از این‌که اصرار داریم مدیران دولتی همواره اولویت را به دیپلماسی بدهند همین است و نباید اجازه داد ظرفیت‌های عظیمی فرهنگی و اقتصادی همسایگان به فراموشی سپرده شود و اساساً در شرایط تحریمی، همسایگان و مجموعه‌هایی اقتصادی مانند اکو، اتحادیه اوراسیا و شانگهای بهترین مسیر برای مبادلات تجاری هستند اما دولت باید بداند دشمن نیز بیکار نمی‌نشیند و با نفوذ در این کشورها تلاش می‌کند با ایجاد تنش، از نزدیکی ایران با این کشورها ممانعت به‌عمل آورد و اینجا، دولت و دستگاه دیپلماسی باید ظرفیت خود را به نمایش بگذارد و طرح دشمنان را خنثی کند.
حضور شخص رییس‌جمهوری در این نشست‌ها و مذاکره مستقیم رییس‌جمهوری اسلامی ایران با رهبران این کشورها، گامی در جهت تحقق دیپلماسی عمومی است و باید با جدیت بیشتر ادامه یابد.
همکاری‌های منطقه‌ای همچنین یک فایده ویژه نیز دارد و آن زمینه‌سازی برای گسترش همکاری‌ها به سطح فرامنطقه است و در حقیقت گامی ضروری و مقدماتی برای ورود به تعاملات جهانی است.
این روزها که تیم ویژه سیاست خارجی دولت سیزدهم با گرفتن آخرین دستورالعمل‌ها مسیر مذاکرات برجامی را در فاز جدید آغاز کرده است و در شرایطی که کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، حضور رییسی در اجلاس اکو می‌تواند زمینه‌ساز تغییر نگرش در کشورهای عربی و اسلامی در جنوب خلیج فارس شود و تمایل به تعامل با این کشورها را نیز فراهم سازد.
همچنین آشنایی بخش خصوصی این کشورها با بخش خصوصی کشور ما نیز می‌تواند زمینه‌های مبادلات تجاری در مقیاس بزرگ را فراهم سازد و مسئولان اتاق بازرگانی دو کشور نیز باید از این فرصت‌ها استفاده کنند چون دولت‌ها وظیفه تسهیل و ریل‌گذاری دارند و اصل تجارت و مبادلات اقتصادی، صادرات و واردات، نقل و انتقال صنایع باید توسط این فعالان انجام شود.

نظر شما