شناسهٔ خبر: 51080429 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

روسای قوای مقننه و قضاییه بر هم‌افزایی قوا برای حل مشکلات کشور تاکید کردند

همکاری به نفع مردم

در آستانه دهم آذرماه و روز مجلس، نشست مشترک قوای مقننه و قضاییه با حضور رؤسای دو قوه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان عالی این قوه در صحن علنی مجلس برگزار شد. ۳۰دقیقه ابتدایی این نشست به‌شکل غیرعلنی برگزار شد و سپس رؤسای قوه مقننه و قضاییه در صحن علنی به سخنرانی پرداختند. این نشست به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات مردم و در راستای هماهنگی میان دو قوا تشکیل شد و براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، علاوه‌بر رؤسای قوه‌مقننه و قضاییه، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی اصل90، حقوقی و قضایی و جهش تولید، سه‌نفر از نمایندگان به قید قرعه و منتظری دادستان کل کشور، شاهرخیان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی و الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضاییه سخنرانی کردند. همچنین قرار است اعضای هیات دولت نیز به‌اتفاق رییس‌جمهور روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس حضور ‌یابند تا نشست مشترک مجلس و دولت برای بررسی مسائل مختلف و همگرایی دو قوه مجریه و مقننه در موضوعات مختلف برگزار شود.

صاحب‌خبر -

رییس دستگاه قضا: مجلس یازدهم به کمک دولت آمد
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسوولان عالی قضایی، مجلس را مرکز ثقل مملکت و عصاره ملت دانست و اظهار داشت: امام فرمودند اگر در رأس مجلس، قوه‌مجریه و قوه‌قضاییه افراد صالحی مانند شهید مدرس‌ها قرار بگیرند همه امور اصلاح می‌شود. مجلس می‌تواند منشأ اصلاح همه امور باشد و ریل‌گذاری صحیح کند. وی افزود: مجلس اول، وسط و آخر است؛ چون مجلس قانون وضع می‌کند، نظارت می‌کند و سوال و استیضاح می‌کند. مجلس می‌تواند منشأ قدرت در نظام باشد و جلوی بیگانگان و انحراف‌ها بایستد.
اژه‌ای گفت: مجلس یازدهم کاری کرد که به کمک دولت آمد و با گذراندن یک قانون مسیر را عوض کرد و در برابر مستکبران قدرت آفرید و تولید اقتدار کرد. امروز دولت سیزدهم نیز با تمام توان در جهت ارتقای نظام و رفع مشکلات هستند. در قوه‌قضاییه نیز مسوولان در همین جهت دارند تلاش می‌کنند.وی افزود: امروز فرصتی است که در کنار همدیگر با بحث و گفت‌وگو و رسیدن به یک فهم مشترک نسبت‌به مسائل، آسیب‌شناسی واقعی داشته باشیم و راه‌حل‌های مشترک پیدا کرده و با هم‌افزایی بتوانیم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم. سه قوه اگر دست در دست هم بدهند و از ظرفیت مردم استفاده کنند، می‌توانند تحریم‌ها خنثی کنند.اژه‌ای تاکید کرد: سرمایه اصلی ما مردم هستند که اگر از این سرمایه سه قوه استفاده کنند، مطمئن باشید که می‌توانیم با مشکلات مبارزه کنیم.وی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان درخصوص ضرورت ارائه لایحه ازسوی قوه‌قضاییه گفت: باید دست‌به‌دست هم بدهیم لوایحی که داده می‌شود سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود. معاونت حقوقی ما با کمیسیون‌ها هماهنگ کنند تا وقتی لایحه آمد در مجلس زیاد دستکاری نشود و سریع‌تر به نتیجه برسد.رییس قوه‌قضاییه درباره طرح حدنگار گفت: هرساله چقدر برای حدنگار بودجه در نظر گرفته شده است؟ یک‌سال مجلس برای حدنگار بودجه در نظر گرفت و شما ببینید که چه میزان کار انجام شده است! ۷۱میلیون کیلومتر حدنگاری شده است.اژه‌ای درباره ترک فعل‌ها اظهار کرد: هر ترک فعلی حالا جرم نیست و نیاز به قانون دارد و شما مطمئن باشید که قوه‌قضاییه باید دستگاهی باشد که بیش از همه به قانون احترام می‌گذارد و اگر قانون نداشته باشیم و با نظرات خودمان وارد شویم ممکن است مشکل ایجاد کند.وی ادامه داد: تابه‌امروز در کمتر از چهارماه ۹نشست با نمایندگان مجلس داشته‌ام یعنی با هفت کمیسیون و دو فراکسیون دیدار داشته‌ام و به نظرم نزدیک‌ترین افراد به مردم نمایندگان آن‌ها هستند.
 
کوتاه شدن اطاله دادرسی
 محسنی‌اژه‌ای افزود: قوه قضاییه به‌طورجدی چند موضوع را در دست بررسی دارد؛ اول اینکه اطاله دادرسی را کم کنیم و فرایندهای دادرسی را کوتاه کنیم. یکی از لوازم کوتاه کردن فرایند دادرسی این است که ما الان بیش از دوهزار عنوان داریم و اگر به همین ترتیب رو به افزایش باشد و این مقدار عناوین مجرمانه باشد پرونده‌ها هر روز بیشتر می‌شود و با بودجه و نیروی بیشتر هم مشکل حل نمی‌شود. به‌دنبال این هستیم لوایحی را به شما بدهیم و کاری کنیم که کمتر جرم‌انگاری شود و در جهت قضازدایی حرکت کنیم.

  قالیباف: همکاری و هم‌افزایی باید حتما منجر به حل مشکلات مردم شود
 دکتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسوولان عالی قضایی اظهار داشت: داشتن روحیه میدانی و جهادی برای پیگیری موضوعات در صحن مجلس، بسیار مهم است و این ظرفیت در قوا وجود دارد که بتوانیم طرح تحول، ساختار اقتصادی را همه قوا به‌صورت مشترک با یکدیگر پیگیری کرده و آن را ارتقا دهیم. قالیباف با بیان اینکه هر همکاری و هم‌افزایی باید حتما منجر به حل مشکلات مردم شود، تاکید کرد: امروز مردم بیش از هر زمان دیگری به کارآمدی نهادهای مختلف نیاز دارند و ما امروز برای حل مشکلات مردم ،نیاز به تصمیمات شجاعانه داریم.رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز ما در کشور سه مشکل داریم که باید با اولویت به آن رسیدگی کرد که مشکل اول، مشکل اقتصادی و سپس مشکل آب و جمعیت است. این در حالی است که در برخی  نقاط کشور و در برخی روستاها با تانکر آب شرب به آن‌ها می‌رسانند. 
همچنین در بحث جمعیت هم بحث موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی مطرح است که متاسفانه هر روز این اختلاف طبقاتی بیشتر شده و شاهد آن هستیم که این ناترازی‌ها که زاییده تصمیمات همه ماست،  کشور را دچار ناترازی کرده است.وی گفت: وقتی مسوولان از حل مشکلات اقتصادی حرف می‌زنند باید در کشور تولید ثروت کنند، اگر تولید ثروت با تصمیم‌های ما ایجاد نشود مشکلات اقتصادی و نقدینگی لجام‌گسیخته هم مهار نمی‌شود.قالیباف تاکید کرد: برای نظارت دقیق نیازمند شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی هستیم. اگر این کار را به‌درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی است.وی ادامه داد: بحثی که تحت عنوان «سوت‌زنی» مطرح شد درواقع مبارزه با فساد از طریق حمایت از افشاکنندگان فساد بود. ۵۵درصد فساد در دنیا از همین طریق کشف شده است و تنها ۴۵درصد فساد از طریق دستگاه‌های دولتی در دنیا کشف می‌شود. در این زمینه قوانین مهمی در همه کشورهای دنیا وجود دارد که باید در کشور ما نیز در این زمینه قانونگذاری شود.
 
یکی از منکرات بزرگ بد اجرا کردن قانون است
 رییس مجلس تاکید کرد: هفت دستگاه، مسوول نظارت بر اجرای قوانین هستند؛ یکی از منکرات بزرگ در کشور، اجرانشدن قانون یا بد اجرا کردن آن است.
 قالیباف با تاکید بر اینکه اگر از خصوصی‌سازی، فساد بیرون می‌آید باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر از ابتدا این فساد بررسی می‌شد شاهد ضربه خوردن به بیت‌المال نبودیم. اگر جلوی فساد در این مرحله گرفته نشود، فساد به بخش سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی تسری پیدا می‌کند که الان شاهد هستیم برخی افراد فضای غیراخلاقی ایجاد می‌کنند که گویا همه مسوولان مفسد هستند، درحالی‌که این کارشان غلط و غیراخلاقی است.وی بر اهمیت موضوع دارایی‌های غیرمولد در اقتصاد تاکید کرد و ادامه داد: این دارایی‌ها در همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی وجود دارد و باید با کار سیستمی این دارایی‌های غیرمولد به دارایی مولد تبدیل شود.رییس مجلس شورای اسلامی بر اهمیت نظارت منسجم و هماهنگ میان مجلس و قوه قضاییه تاکید کرد و گفت: در مجلس بسیاری از گزارش‌ها در قالب ماده۲۳۴ آماده می‌شود و ما این شکایت‌ها را به قوه‌قضاییه ارجاع می‌دهیم که باید با اولویت رسیدگی شود اما متاسفانه گاهی اوقات اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و رسیدگی نمی‌شود.قالیباف ادامه داد: اگر به‌دنبال هماهنگی اثربخش میان قوه‌قضاییه و مجلس هستیم، پیشنهاد می‌کنم یک کمیسیون مشترک مداوم و مستمر بین مجلس و قوه‌قضاییه شکل گیرد تا پیگیری‌ها را انجام دهد و درنهایت باید خروجی این کمیسیون مشترک در جلساتی که بین مجلس و قوه‌قضاییه به‌صورت مشترک تشکیل می‌شود، ارائه شود.

 قالیباف:امروز ما در کشور سه مشکل داریم که باید با اولویت به آن رسیدگی کرد که مشکل اول، مشکل اقتصادی و سپس مشکل آب و جمعیت است. این در حالی است که در برخی  نقاط کشور و در برخی روستاها با تانکر آب شرب
به آن‌ها می‌رسانند

نظر شما