شناسهٔ خبر: 51076982 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

همشهری آمار تجارت خارجی را تحلیل می‌کند

مهار قیمت‌ها با واردات انبوه کالاهای اساسی

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد دولت در 8‌ماه سال‌جاری 20.3میلیون تن کالای اساسی به ارزش 12.4میلیارد دلار وارد کرده تا بلکه جلوی پیشروی قیمت‌ها را بگیرد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد دولت در 8‌ماه سال‌جاری 20.3میلیون تن کالای اساسی به ارزش 12.4میلیارد دلار وارد کرده تا بلکه جلوی پیشروی قیمت‌ها را بگیرد.
به‌گفته مهدی میراشرفی، رئیس‌کل کمرگ ایران 75درصد از وزن کالاهای وارد شده و 38درصد ارزش واردات در این 8‌ماه به کالاهای اساسی اختصاص داشته است. در این دوره 17.8میلیون تن کالای اساسی به ارزش 9.9میلیارد دلار با ارز ترجیحی، براساس دلار 4200تومان، وارد ایران شده است. به‌گزارش همشهری، دولت براساس قانون بودجه امسال اجازه داشته فقط 8میلیارد دلار ارز ترجیحی، به واردات کالاهای اساسی ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص دهد ولی حالا گمرگ می‌گوید: 1.9میلیارد دلار بیش از مجوز قانونی واردات کالای اساسی وارد شده است. تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد: ارزش کل تجارت خارجی ایران در 8‌ماه امسال، به 63.1میلیارد دلار رسیده که 31.1میلیارد دلار از ایران به کشورهای جهان صادر و در مقابل 32میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که به این ترتیب تراز تجاری ایران در 8‌ماه امسال منفی شده است.
چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان 5کشور اصلی خریدار کالاهای ایرانی بوده‌اند و در مقابل کشورهای امارات، چین، ترکیه به همراه 2کشور اروپایی آلمان و سوئیس بیشترین کالا را به ایران صادر کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که کالاهای اساسی وزن بالایی در واردات کالاها به کشور را به‌خود اختصاص داده، 47درصد از وزن کالاهای صادراتی و 43درصد از ارزش کل صادرات 8ماهه ایران مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.
رئیس‌کل کمرگ ایران می‌گوید: در 8‌ماه سال‌جاری ۸میلیون‌و۱۰۱هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شده است که نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۸۰درصد رشد داشته است که حتی از میزان ترانزیت کل سال۹۹ یا کل سال۹۸ هم بیشتر شده است، این امر به‌نوبه ‌خود یک رکورد تازه برای عبورکالا از ایران به‌حساب می‌آید. اینفوگرافیک زیر نمای کلی تجارت خارجی ایران در 8‌ماه امسال را به تصویر می‌کشد.

 

نظر شما