شناسهٔ خبر: 51059193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نوری:

سرکردگان سند 2030 جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در برابر نفوذ سند 2030 کاملا منفعل عمل کرد، سرکردگان سند آموزشی 2030 در ایران که تعداد بسیار معدودی هستند باید بدانند که جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی مسؤولیت وزارت اظهار داشت: امیدوارم همراهی صدیق برای جامعه فرهنگیان باشیم و خودم را متعهد به اجرای مرام‌نامه دولت سیزدهم می‌دانم.

وی ادامه داد:در گام دوم انقلاب اسلامی آنچه جهش به سمت تمدن نوین اسلامی را امکانپذیر می‌کند آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر نقش محوری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گفت: نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی سند تحول بنیادین را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی عینی آنها را به معلمان و دانش‌آموزان نشان بدهیم.

نوری تأکید کرد:‌ تا زمانی که نتوانیم الگوی انسان متعالی در مکتب امام خمینی (ره) را پیش چشم معلمان و دانش‌آموزان قرار دهیم، هر برنامه‌ای ناقص می‌ماند. 

سرکردگان سند 2030 جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت

* تحقق آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی دور از دسترس نیست

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی تجلی همزمان ایمان مخلصانه، اخلاق اسلامی، عقلانیت و مسئولیت پذیری است و آموزش و پرورش ما می تواند و باید دانش آموزانی با این شاخصه ها در همه عرصه‌ها تربیت کند، گفت: شهدای علمی ما تربیت یافته همین مدرسه تربیتی سلیمانی هستند؛ اگر توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است، اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه همه ما از بن دندان معتقد شویم که مدرسه ما می‌تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد که البته باید شرایط آن را فراهم کنیم.

نوری با بیان اینکه متاسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده ایم، خاطرنشان کرد: باید تربیت را به مثابه یک دغدغه ملی نگاه کنیم، در این نگاه تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند و وزارت آموزش و پرورش را باید در قله کشور قرار دهیم، کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت خود قرار داده اند.

* ارتقاء منزلت معلم نیازمند همگرایی دولت و مجلس است

وی تأکید کرد: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می دهیم باید بدانیم که سرمایه پیشرفت این کشور در آموزش و پرورش فراهم می شود؛ این توسعه است که باید در خدمت تربیت انسان قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی می توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه و تشتط بپرهیزیم؛ دولت و مجلس باید برای پشتیبانی مالی از آموزش و پرورش تدبیر کنند. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم بیش از همه چیز نیازمند همگرایی دولت و مجلس هستیم.

نوری با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش بعنوان نهاد سیاست‌گذار نیازمند تحول جدی است، عنوان کرد: این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند، اما همگان دیدیم که در 10 سال گذشته وظایف محوله به این شورا در راستای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر همراه بود.

*سرکردگان سند 2030 جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت

وی تصریح کرد: از اولین اقداماتی که بنده دنبال خواهم کرد، کارآمدی این شورا است؛ این شورا در برابر نفوذ سند 2030 کاملا منفعل عمل کرد، سرکردگان سند آموزشی 2030 در ایران که تعداد بسیار معدودی هستند باید بدانند که جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه جوانگرایی را دنبال خواهیم کرد اما نه به این معنا که رشد افراد آسانسوری و همراه با رانت باشد، گفت: معتقدیم در کنار جوانان باید از ظرفیت مشورتی نیروهای باتجربه بهره ببریم.

نوری با اشاره به وضعیت دانشگاه فرهنگیان، افزود: پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه است که با تربیت معلمان و مدیران وظیفه خونرسانی به تمام اجزاء آموزش و پرورش را بر عهده دارد. اگر بنده توفیق خدمت داشته باشم، احیای آموزش و پرورش را با احیا و تقویت دانشگاه فرهنگیان اولویت خود قرار خواهم داد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های ما همچنان رنگ و بوی سکولاریزم تربیتی می‌دهد و روح توحید در آن جاری نیست، گفت: هنوز تاریخ را به صورت سلسله‌ای رویدادها درس می‌دهیم. ما هنوز کلاس درس را نیز به عنوان تنها وسیله یادگیری و منفک از یادگیری‌های زندگی می‌بینیم که باید این نگرش هم تغییر پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان تأکید بر اهمیت موضوع پرورش، عنوان کرد: معاونت پرورشی در دوره‌ای تعطیل شد و با نظر مقام معظم رهبری بازگشت؛ اما این معاونت دیگر به مدار اصلی خود برنگشت، باید با قدرت امور تربیتی را به کمک صاحب نظران این عرصه به دوران اوج خود برسانیم.

* هیچکدام از مدیران آموزش و پرورش نباید مدرسه غیردولتی داشته باشند

نوری به موضوع عدالت بعنوان فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: فقط ۶۰ درصد از دانش‌آموزان در سامانه شاد فعال هستند و شماری از دانش آموزان از یادگیری باز مانده‌اند که باید این افراد هرچه سریع‌تر بر مدار آموزش و پرورش بازگردند. فضای مجازی بازوی کمکی مدرسه است نه جایگزین آن که باید به این مهم دقت کرد.

وی در عین حال تأکید کرد که هیچکدام از مدیران آموزش و پرورش نباید مدارس غیر دولتی داشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان را حتما دنبال خواهم کرد، گفت: ارتقا معیشت معلم کمترین اقدامی است که باید برای تکمیل ان قدم برداشت و معلمان را راضی نگه داشت.