شناسهٔ خبر: 51039793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

علت افزایش آمار مهاجرت در سال گذشته چیست؟

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

هر ساله شاهد افزایش آمار مهاجرت ایرانیان به سایر کشورهای دنیا هستیم و این موضوع باعث شده تا یکی از مهم ترین دغدغه دولت مردان ایرانی این باشد که علت مهاجرت مردم به سایر کشورهای دنیا را بررسی کرده و متوجه شوند که چه مسئله ای باعث شده تا میزان مهاجرت ایرانیان به سایر کشورهای دنیا افزایش چشمگیری پیدا کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که در سال گذشته نیز شاهد بالاتر رفتن نرخ مهاجرت ایرانیان به سایر کشورهای دنیا هستیم و همین موضوع باعث شده تا خروج نیروی انسانی از کشور تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات ایران شود.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با مهاجرت ایرانیان به سایر کشورهای دنیا توضیح داده و در رابطه با علت انجام این کار اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا در مورد مهم ترین علت مهاجرت ایرانیان صحبت کنیم.

مهاجرت به دلیل پیروی از خانواده

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا امروزه شاهد حضور افراد در کشورهای خارجی باشیم این است که درصد بسیار زیادی از ایرانیان به دلیل عدم استقلال مجبور هستند تا پس از مهاجرت خانواده خود به خارج از کشور آن ها را همراهی کرده و از این طریق از کشور خارج شوند.

در واقع آمارها نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد افرادی که از ایران مهاجرت کردند، به دلیل پیروی از خانواده مجبور شدند تا از کشور خود جدا شده و به سایر کشورها بروند. از سوی دیگر همسران افرادی که به دنبال مهاجرت هستند نیز مجبور هستند تا به خاطر پیروی از خانواده این کار را انجام داده و از کشور خارج شوند.

پیدا کردن شغل

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل رویکردهای اقتصادی اشتباه، نرخ بیکاری در کشور ما افزایش چشمگیری پیدا کرده است و متاسفانه پیدا کردن شغل تبدیل به یکی از چالش های اساسی شده است.

این موضوع باعث شده تا امروزه افراد بسیار زیادی اقدام به جستجوی کار در سایر کشورهای دنیا کرده و از این طریق اقدام به مهاجرت به کانادا و سایر کشورهایی با نرخ بیکاری کمتر کنند. آمارها نشان می دهد که از بین افرادی که اقدام به مهاجرت از ایران در سال گذشته کردند نزدیک به ۱۰ درصد افراد به دلیل پیدا کردن شغل به سراغ سایر کشورهای دنیا رفتند. برای افرادی که قصد پیدا کردن شغل را دارند، کشورهایی چون کانادا و استرالیا به عنوان مهم ترین مقاصد مهاجرتی شناخته می شوند.

جستجوی کار بهتر

نکته جالب توجه و عجیبی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی افرادی که در داخل کشور دارای شغل هستند و از این طریق کسب درآمد می کنند نیز همواره به دنبال آن هستند تا به خاطر پیدا کردن کارهای بهتر اقدام به مهاجرت به سایر کشورهای دنیا کنند. همین موضوع باعث شده تا درصد بسیار زیادی از مهاجرت های ایرانیان به سایر کشورهای دنیا به دلیل ارتقاء شغلی و پیدا کردن کار بهتر باشد.

در این میان یکی از مهم ترین مهاجرت های صورت گرفته در این طبقه بندی مختص به پزشکان ایرانی است. این دسته از افراد عموما اقدام به مهاجرت به آلمان کرده و تلاش می کنند تا در سیستم پزشکی این کشور شغل های بهتری پیدا کنند، چرا که دولت آلمان در سال های اخیر تلاش کردند تا به منظور رشد سیستم پزشکی خود اقدام به جذب مهاجران خارجی کنند و در این بین پزشکان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بسیاری از این پزشکان برای جستجوی کار بهتر به کشورهایی چون آلمان مهاجرت می کنند.

انتقال شغلی

علت دیگری که باعث افزایش آمار مهاجرت ایرانیان به سایر کشورهای دنیا شده باز هم به موضوعات شغلی ارتباط دارد. در این بین باید به این نکته اشاره کنیم که نزدیک به ۴ درصد مهاجرت های صورت گرفته در سال های اخیر به دلیل انتقال شغلی به سایر کشورهای دنیا است و امروزه شاهد آن هستیم که برخی از افراد به دلیل انتقال شغلی مجبور هستند تا به سایر کشورهای دنیا مهاجرت کرده و محل زندگی خود را تغییر دهند.

در واقع می توان از این آمارها نتیجه گرفت که اکثر افراد به دلیل موضوعات شغلی تلاش کردند تا اقدام به مهاجرت از ایران کرده و به سراغ سایر کشورها بروند. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که اگر دولتمردان بتوانند راهکارهای مناسبی برای بهبود وضعیت شغلی افراد پیدا کنند، درصد بسیار زیادی از این مهاجرت ها انجام نمی پذیرد و شاهد کاهش نرخ مهاجرت هستیم.

البته موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که از بین افرادی که اقدام به مهاجرت می کنند برخی از افراد پس از گذشت چند سال به کشور باز می گردند و این مسئله یکی از موضوعات بسیار مهم است که باید در راستای بررسی میزان مهاجرت ایرانیان به سایر کشور به آن توجه داشت .

تحصیل در خارج از کشور

از دیگر دلایل و موضوعات مهمی که باعث شده تا بسیار زیادی افراد اقدام به مهاجرت به خارج از کشور کنند، بحث تحصیل در دانشگاه های کشورهای دیگر است. در واقع امروزه شاهد آن هستیم که افراد بسیار زیادی با مهاجرت به کشورهای مختلف تلاش می کنند تا در خارج از کشور تحصیل کرده و همچنین در این کشورها پس از تحصیل کار پیدا کنند.

به عنوان مثال مهاجرت به روسیه برای تحصیل در دانشگاه های این کشور در سال های اخیر رشد بسیار زیادی پیدا کرده است و همچنین شاهد حضور ایرانیان بسیار زیادی در کشورهایی چون استرالیا و کانادا برای تحصیل هستیم.

سایر دلایل مهاجرت به خارج از کشور

با وجود این که عمده علت مهاجرت ایرانیان به سایر کشورهای دنیا به دلیل پیدا کردن شغل و یا تحصیل در خارج از کشور است، با این حال دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث شده تا آمار مهاجران ایرانی به سایر کشورهای دنیا افزایش پیدا کند. بر اساس نظر کارشناسان حوزه مهاجرت مشکلات زیست محیطی، نبود امکانات درمانی، مشکلات سیاسی، اختلافات اجتماعی، مشکلات فرهنگی و… از دیگر دلایلی هستند که باعث شده تا افراد اقدام به مهاجرت به سایر کشورهای دنیا کنند.

البته میزان مهاجرت افراد به خاطر چنین دلایلی به نسبت به عوامل گفته شده در بخش های قبلی کمتر است اما باز هم برخی از افراد به واسطه بروز چنین مشکلاتی تصمیم می گیرند تا از کشور خارج شده و اقدام به مهاجرت به سایر کشورهای دنیا کنند.

نظر شما