شناسهٔ خبر: 51032064 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

خبر بد برای کلوپ و مربیان لیگ برتری

پدرخوانده آلمانی در راه اولدترافورد

منچستریونایتد پس از برکناری اوله‌گنار سولشر و بررسی گزینه‌های مختلف تصمیم گرفته تا به سراغ رانگنیک برود تا او را تا پایان فصل به‌عنوان سرمربی خود منصوب کند و پس از آن نیز این مربی آلمانی به‌عنوان مدیر فوتبالی باشگاه مشغول به‌کار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، یورگن کلوپ معتقد است حضور احتمالی رالف رانگنیک روی نیمکت منچستریونایتد خبر خوبی برای سایر تیم‌های انگلیسی نیست. سرمربی آلمانی لیورپول به‌خوبی هموطنش را می‌شناسد و یکی از کسانی است که به‌شدت این مربی باتجربه را تحسین می‌کند. رانگنیک قرار است پس از مدت‌ها دوباره روی نیمکت مربیگری برگردد و این‌بار منچستریونایتد را به‌عنوان سرمربی موقت تا پایان فصل همراهی کند. اتفاقی که تعداد مربیان آلمانی لیگ جزیره را افزایش خواهد داد و باید منتظر رقابتی پرهیجان در ادامه فصل بین یونایتد و سایر رقبا باشیم. رانگنیک 63ساله را استاد و الهام‌بخش بسیاری از مربیان نسل جدید فوتبال آلمان ازجمله توماس توخل، رالف هاسن‌هاتل، یورگن کلوپ و جولین ناگلزمن می‌دانند.

او در باشگاه‌های مختلفی ازجمله اشتوتگارت، هانوفر، هوفن‌هایم و شالکه به مربیگری پرداخته اما پس از جدایی از شالکه در سال2011 تنها در دو مقطع کوتاه هدایت لایپزیگ را برعهده داشته و بیشتر به‌عنوان مدیرفنی مشغول به‌کار بوده است تا تلاش خود را روی پیشرفت باشگاه‌ها متمرکز کند. رانگنیک در این مدت در باشگاه‌هایی چون سالزبورگ و لایپزیگ مسئولیت مدیر فوتبال را برعهده داشته و به‌خصوص در لایپزیگ عملکردی عالی داشته است. این مربی آلمانی این تیم دسته پنجمی را در مدتی کوتاه به یکی از مدعیان در بوندس‌لیگا بدل کرد و پس از آن هم در کمپانی ردبول به‌عنوان مدیر بخش ورزشی و توسعه منصوب شد. در اوایل سال‌ جاری میلادی او با قراردادی سه‌ساله به‌عنوان مدیر فوتبال و توسعه باشگاه روسی لوکوموتیو مسکو منصوب شد، اما حالا با پیشنهادی وسوسه‌برانگیز ازسوی باشگاه انگلیسی روبه‌رو شده که ممکن است باعث شود روسیه را خیلی زود ترک کند.

البته رانگنیک در تابستان2020 نیز در آستانه بازگشت به دنیای مربیگری بود و باشگاه میلان به‌دنبال به خدمت گرفتن او به‌جای استفانو پیولی، سرمربی کنونی خود بود. حتی در آن زمان شایعه شده بود که رانگنیک برای تقویت خط حمله روسونری به‌دنبال خرید سردار آزمون از زنیت است، اما درنهایت نتایج درخشان پیولی سبب شد تا مدیران باشگاه از این کار منصرف شوند و همچنان با سرمربی خود ادامه دهند.

حالا منچستریونایتد پس از برکناری اوله‌گنار سولشر و بررسی گزینه‌های مختلف تصمیم گرفته تا به سراغ رانگنیک برود تا او را تا پایان فصل به‌عنوان سرمربی خود منصوب کند و پس از آن نیز این مربی آلمانی به‌عنوان مدیر فوتبالی باشگاه مشغول به‌کار شود. کلوپ در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره حضور احتمالی این مربی در یونایتد گفت: «من معمولا درباره این اخبار تا زمانی که قطعی نشده صحبت نمی‌کنم، اما باید بگویم رانگنیک یک مربی باتجربه است که توانسته درطول این سال‌ها دو باشگاه لایپزیگ و هوفن‌هایم را از دسته‌های پایین به یک تیم مدعی تبدیل کند. او کارش را به خوبی بلد است و می‌تواند یونایتد را نیز دوباره به اوج برگرداند. متاسفانه یک مربی خوب دیگر در راه لیگ انگلیس بوده و قرار است به اوضاع یونایتد سر و سامان بدهد که این اصلا خبر خوبی برای سایر تیم‌ها نیست.»

رانگنیک درباره دو مربی مشهور شاغل در فوتبال انگلیس و تاثیر خود روی آنها اینچنین می‌گوید: «سال2008 من با هوفن‌هایم رودرروی دورتموند کلوپ قرار گرفتم و تیم ما آن بازی را 4 بر یک برد. پس از آن بازی یورگن به من گفت این دقیقا همان شیوه فوتبالی است که دوست دارم تیمم بازی کند و دقیقا دوسال بعد دیدم که همان روش را در تیمش پیاده کرده است. توماس توخل هم زیرنظر من وارد دنیای مربیگری شد. او در تیم اولم شاگرد من بود اما پس از یک مصدومیت در زانویش، فوتبال را کنار گذاشت. توماس در یک رستوران کار می‌کرد و زیاد علاقه‌ای به مربیگری نداشت اما من به او پیشنهاد دادم که مربی تیم زیر 15ساله‌های باشگاه شود.»

رانگنیک را پدر سبک فوتبالی می‌دانند که «گگن‌پرس» یا «کانتر پرس» نامیده می‌شود و توسط یورگن کلوپ در دورتموند به اوج شهرت رسید. در این روش تیم‌ها پرس شدیدی را در زمین رقبا و روی دفاع آنها اعمال می‌کنند تا به‌سرعت توپ را از آنها پس بگیرند. این روش به خط حمله‌ای نیاز دارد که بسیار دونده و جنگنده به‌دنبال بازپس‌گیری توپ باشند و درحال حاضر لیورپول با سرمربی آلمانی‌اش به‌خوبی آن را اجرا می‌کند. باید دید درصورتی که یونایتد با رانگنیک به توافق برسد آیا این مربی آلمانی می‌تواند تحول مدنظر مدیران باشگاه را در این تیم اجرا کرده و تیم را به روزهای خوب خود برگرداند یا نه.

نظر شما