شناسهٔ خبر: 51026007 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

حدود ۲ میلیارد یورو؛ ارزش صادرات آلمان به ایران

سفیر کشورمان در آلمان ارزش صادرات این کشور به ایران را در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود دو میلیارد یورو اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمود فرازنده سفیر ایران در آلمان در مصاحبه با اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و تجارت خارجی آلمان (BWA) گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال ۲۰۱۷ با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۳.۳ میلیارد یورو رسید و در سال ۲۰۱۹ و دوران ترامپ به نصف این میزان کاهش یافت؛ با این وجود در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات آلمان به ایران به حدود دو میلیارد یورو رسیده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین با اشاره به نگاه و رویکرد مثبت ایران و آلمان برای روابط دو جانبه و تلاش وی و همکارانش در خصوص ارتقای این روابط در حوزه‌های مختلف، بر ظرفیت بالای دو کشور با هدف برآوردن نیازها و بهره متقابل تأکید کرد.

فرازنده گفت: دسترسی به بازار بزرگ ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی در شرایطی امن و ارتباط و استفاده از جمعیت جوان و تحصیل کرده ایران و بازار ۴۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه، فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری شرکت‌های آلمانی فراهم می‌کند.

سفیر کشورمان در آلمان با اشاره به تحولات پس از برجام شامل رفت و آمدهای تجاری شرکت‌های مختلف آلمانی و علاقه بالای آن‌ها برای سرمایه گذاری در ایران افزود: پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۶ بلافاصله پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار و تجارت میان ایران و آلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۱۶ درصد افزایش مواجه شد.

وی، تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران را مانعی بر سر روابط تجاری ایران با سایر کشورها از جمله با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و محدودیت‌های ناشی از کرونا را باعث کاهش مبادلات بیان کرد.

سفیر ایران در آلمان گفت: برخی همسایگان ایران در منطقه و همچنین برخی کشورهای آسیایی از فرصت ایجاد شده به دلیل غیاب اروپا در ایران استفاده می‌کنند.

وی افزود: ایران به دنبال عادی سازی روابط تجاری با اروپاست، اما در صورت نبود اراده لازم برای استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران، این فرصت‌ها مورد استفاده رقبای جدی تجاری قرار می‌گیرد، مسئله‌ای که موقعیت اروپا در ایران را به شدت تضعیف می‌کند.

نظر شما