شناسهٔ خبر: 50990736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ترامپ برای به راه انداختن جنگ سایه با ایران به پنتاگون متوسل شده بود

صاحب‌خبر -

شفقنا- ترامپ در ماههای پایانی حضورش در کاخ سفید، در حالی که از سیا ناامید شده بود، به پنتاگون متوسل شد تا یک جنگ سایه را علیه ایران به راه اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از یاهونیوز: یک مقام ارشد پیشین پنتاگون می گوید که این طرح که گزینه هایی را در ۲۰۰ صفحه ارائه می کرد، شامل «چیزهایی بود که موجب می شد ایرانی ها در کنترل خود بر کشور، یا توانایی شان بر جنگیدن، دچار تردید شوند.اما این جنگ شامل یک عملیات مستقیم نظامی نمی‌شد»

براساس گفته‌های مقامات سابق آمریکا که در دولت ترامپ سمت داشته‌اند، ترامپ به شدت تلاش می‌کرد در ماه‌های آخر ریاست جمهوری خود، عملیات مخفی گسترده‌ای توسط پنتاگون برای انجام خرابکاری، تبلیغات و سایر عملیات‌های روانی و اطلاعاتی علیه ایران به راه بیاندازد. این عملیات مخفی و گسترده که از سوی نیروهای ویژه عملیاتی پنتاگون مدیریت می‌شد، به دنبال این بود که مردم ایران را به شورش علیه حکومت وادارد.

با پایان یافتن دوره ترامپ، او اعلام کرده که بود که این عملیات را دولت بایدن باید تا حصول نتیجه ادامه دهد. مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا می‌گویند: اگرچه این طرح شامل ترورهای هدفمند نمی‌شد، اما احتمال اینکه ایرانی‌ها در طی اقدامات خرابکارانه و سایر عملیات‌های «جنبشی» جان خود را از دست بدهند – و از آنجایی که ایران خود منطقه جنگی محسوب نمی‌شد – پنتاگون برای حرکت به جلو نیاز به تایید رئیس‌جمهور داشت. احتمالاً به دلیل عدم همراهی بایدن و اصرار او بر مذاکرات وین، این برنامه کنار گذاشته شد.

 

نظر شما