شناسهٔ خبر: 50964122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

بلومبرگ: آمریکا برای شکست مذاکرات وین آماده باشد

صاحب‌خبر -
بلومبرگ: آمریکا برای شکست مذاکرات وین آماده باشد
خبرگزاری آریا-رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین سفرش در دولت سیزدهم امشب وارد تهران شد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب (دوشنبه) اول آذر ماه در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات ایرانی وارد فرودگاه امام خمینی (ره) تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.
براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، گفت‌و‌گو درباره ایجاد چارچوب مشخص همکاری‌ها بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اهم محورهای مذاکره در این دیدار خواهد بود.
وی قرار است پیش از ظهر فردا (دوم آذر ماه) با «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کند و بعدازظهر نیز با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات خواهد کرد. البته این نخستین دیدار گروسی با امیرعبداللهیان است.
 21 شهریور ماه سالجاری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین سفرش در دولت سیزدهم با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در تهران ملاقات کرد و پس از آن اسلامی در نشستی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که گروسی قرار است دوباره به تهران بازگردد و اکنون بعد از حدود 2 ماه و نیم این سفر انجام می‌شود. البته در سفری که اسلامی برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس به وین داشت، دو طرف با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند

اولیانوف: پیش‌بینی اینکه مذاکرات وین چقدر طول می‌کشد، دشوار است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت، پیش‌بینی اینکه این دور ازمذاکرات چقدر طول خواهد کشید، دشوار است و باید منتظر مواضع ایران بود.
 نماینده روسیه در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی در گفت‌وگو با یکی از خبرنگران روس گفت که پیش‌بینی مدت زمان مذاکرات پیش‌رو دشوار است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در این باره گفت: «هنوز فرصتی برای بازگرداندن برجام وجود دارد. پیش‌بینی اینکه مذاکرات وین چقدر طول خواهد کشید، سخت است. باید منتظر باشیم تا ایران به وین برگردد و اول به مواضعش گوش کنیم.»
اولیانوف در توییتی دیگر نوشت، ارزیابی محتاطانه من قبل از از سرگیری مذاکرات وین در مورد برجام باید با یک عبارت تکمیل شود، با در نظر گرفتن اینکه خطرات نیز بسیار زیاد است، مذاکره‌کنندگان موظف به موفقیت هستند.
وی روز دوشنبه نیز در توییتی نوشت: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزهای 22 تا 23 نوامبر(دوشنبه و سه شنبه یکم و دوم آذر) به تهران سفر خواهد کرد. این فرصت خوبی برای آژانس و مقامات جدید در ایران خواهد بود تا تماس‌ها و همکاری‌های نزدیک‌تری را در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک برقرار کنند. ما آرزو می‌کنیم که دو طرف گفت‌وگوهای سازنده داشته باشند.»

سخنگوی وزارت خارجه:امیدواریم سفر گروسی به تهران سازنده باشد
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سفر  گروسی به تهران گفت: همواره سعی شده روابط ایران و آژانس فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون قبل سازنده باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: همواره به آژانس توصیه‌ کرده‌ایم در مسیر همکار‌ی‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی خود را به نام آژانس جلو ببرند. در چارچوب تحولات و براساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم.
 این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر گروسی عنوان کرد:  موضوعاتی بین ایران و آژانس است که سعی کرده‌ا‌یم در چارچوب فنی انجام شود. از آژانس در همان چارچوب خواستیم کار را جلو ببرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته که متاسفانه با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده است، تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در سطح و چارچوب خود پیگیری شده و هم در این سفر پیگیری می‌شود.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی دوشنبه 24 آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که از رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت شده و تاریخ برای سفرش پیشنهاد شده و به زودی عازم ایران خواهد بود و منتظر پاسخ وی هستیم.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: مراودات فنی ایران و آژانس در مسیر خوبی در جریان است و وی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران 26 آبان ماه در گفت‌وگو با فارس گفت که گروسی عصر دوشنبه به تهران می‌آید و روز سه‌شنبه دوم آذر ماه با اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌‌وگو خواهد کرد.
وی گفت که این سفر در راستای همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. 

موشه یعلون: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با بیان اینکه امضای توافق هسته‌ای با ایران اقدامی اشتباه بود، گفت، اما خروج آمریکا از آن توافق هم اقدامی اشتباه بود.
یعلون، طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی روزنامه «هاآرتص» گفت: «تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، با تشویق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، اشتباهی بزرگ بود گرچه در زمان امضای توافق با ایران در دوران دولت اوباما نیز مخالف آن بودم».
بر اساس این گزارش، وی در این‌باره توضیح داد: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته درباره ایران، اشتباه اصلی خروج از توافق بود. این توافق به خودی خود یک اشتباه تاریخی بود، اما خروج از آن بهانه‌ای برای ادامه [غنی سازی] به آنها داد. ترامپ تصمیم خروج از توافق در سال 2018 را با تشویق‌ها و تمجید نتانیاهو اتخاذ کرد».
وزیر جنگ سابق رژیم کودک‌کش اسرائیل با ادعای اینکه هنوز می‌توان مانع دستیابی ایران به آنچه شد که او آن را قابلیت تسلیحات اتمی خواند، گفت: «این به دولت آمریکا بستگی دارد. توصیه من به کابینه کنونی اسرائیل این است که از نزدیک و بی‌سروصدا با دولت بایدن همکاری کند و از درگیری‌های عمومی مانند سخنرانی نتانیاهو در کنگره در سال 2015 خودداری کند».
به نوشته هاآرتص، یعلون همچنین افزود: «در آن زمان از این موضوع راضی نبودم. ما می‌توانیم بحث کنیم، اما نباید با آمریکایی‌ها بجنگیم. ما باید در مورد اختلافات با آنها صحبت کنیم، نه اینکه به آنها حمله کنیم. هرچند با این ایده که آمریکا می‌تواند از خاورمیانه عقب‌نشینی کرده و جدا شود، مخالف هستم. اگر از تروریسم فرار کنید، تروریسم پیش شما می‌آید».
وی سپس به تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی پرداخته و مدعی شد: «ایران منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه است و امیدوار است به یک چتر اتمی دست یابد تا مداخله تهاجمی خود را در دیگر کشورهای منطقه تشدید کند».
این سیاستمدار صهیونیست اضافه کرد: «همکاری اسرائیل و کشورهای عربی راه مهمی برای مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. آنها هنوز از نقطه بی‌بازگشت عبور نکرده‌اند. دیگر درگیری اسرائیل و اعراب در خاورمیانه وجود ندارد. مناقشه اسرائیل و فلسطین وجود دارد و این یک موضوع حاشیه‌ای در منطقه است»
.
باقری: آمریکا باید واقعیت‌های جدید پیرامون توافق هسته‌ای را بپذیرد
شبکه الجزیره به نقل از مذاکره کننده ارشد کشورمان نوشت: آمریکا هیچ چاره‌ای جز پذیرش واقعیت جدید در قبال توافق هسته‌ای ندارد.
 علی باقری، معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره خاطر نشان کرد که آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه واقعیت جدید در قبال توافق هسته‌ای را بپذیرد.
باقری ادامه داد: تا زمانی که طرف مقابل متعهد نشود هیچ دلیلی برای بازگشت ما از سیاست‌های هسته‌ای مان وجود ندارد. ما مطابق با متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فعالیت های هسته ای خود را توسعه و ادامه می دهیم.
مذاکره کننده ارشد کشورمان در رایزنی‌های وین در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد که مشکلات منطقه تنها میان کشورهای منطقه و توسط کشورهای منطقه مورد بحث قرار می‌گیرد.
معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: ایران مطابق با بندهای برجام به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

نیویورک تایمز: واشنگتن به تل آویو گفته ادامه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نتیجه معکوس دارد
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: علیرغم ترور محسن فخری‌زاده و انفجار و خرابکاری‌های متعدد در چهار سایت هسته ای ایران از سوی اسرائیل، مقام های آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود گفته اند که حملات مرتب به تاسیسات ایران شاید از نظر تاکتیکی رضایت بخش باشد، اما در نهایت نتیجه معکوس داشته، چرا که ایران تاسیاست خود را سریعتر و پیشرفته تر از قبل بازسازی کرده است.
آمریکا نگران سرعت گرفتن غنی سازی اورانیوم در ایران، در غیاب ناظران آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.
 بی بی سی به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشت: علیرغم ترور محسن فخری‌زاده و انفجار و خرابکاری‌های متعدد در چهار سایت هسته ای ایران از سوی اسرائیل، مقام های آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود گفته اند که حملات مرتب به تاسیسات ایران شاید از نظر تاکتیکی رضایت بخش باشد، اما در نهایت نتیجه معکوس داشته، چرا که ایران تاسیاست خود را سریعتر و پیشرفته تر از قبل بازسازی کرده است.
این روزنامه به نقل از مقام‌های امنیتی اطلاعاتی آمریکا و برخی ناظران برنامه هسته‌ای ایران گفته است تلاش‌های اسرائیل براین اساس ناقض هدف اصلی این دولت است.
نیویورک تایمز نوشته است مقام‌های امنیتی اسرائیل تاکید کرده‌اند که این موضوع سیاست خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند.
در همین حال روز یکشنبه برت مک گرک، مدیر خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا در کنفرانس امنیتی منامه گفته است : آمریکا از استفاده از زور علیه ایران، در صورت لزوم، ابایی ندارد.
مک گرک گفت رویکرد آمریکا به بحران هسته ای ایران بر اساس بازدارندگی دیپلماسی و کاهش تنش استوار است و با این فرض تدوین شده که ایران کشوری متخاصم باقی خواهد ماند اما واشنگتن آماده است که در صورت لزوم قاطعانه از نیروی نظامی خود استفاده کند.
به گفته این مقام آمریکایی، ایران می داند که واشنگتن خود را وارد درگیری با گروه‌های نیابتی ایران نخواهد کرد.
این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نوشته علیرغم موضع‌گیری‌های علنی آمریکا، کاخ سفید در روزهای اخیر تلاش کرده امکان برقراری توافقی موقت با ایران را بررسی کند که براساس آن ایران در مقابل لغو برخی تحریم‌ها، تولید اورانیوم غنی شده و نبدیل آن به سوخت را متوقف کند.

پکن: برجام تنها راه موثر برای حل موضوع هسته‌ای ایران است
سخنگوی وزارت امورخارجه چین با ابراز امیدواری نسبت به همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل اختلافات، تاکید کرد که برجام تنها راه موثر برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران است.
 ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی خود به سوالاتی پیرامون جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ داد.
بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه چین، وی در این باره گفت: من گزارش‌های مربوطه را مشاهده کرده‌ام. ما امیدواریم که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اختلافات مربوط به نظارت و راستی‌آزمایی را از طریق گفت‌وگو و مشورت بر مبنای احترام متقابل به درستی حل و فصل کنند. چین همچنین از تمام طرف‌ها مربوطه می‌خواهد که نقشی سازنده در این زمینه ایفا کنند.
ژائو لیجیان همچنین اظهار داشت: چین همواره بر این باور است که حفظ و اجرای برجام تنها راه موثر برای حل موضوع هسته ای ایران است. تمام طرف ها می بایست تلاش های دیپلماتیک را افزایش دهند و اقدامات منسجمی را برای از سرگیری آرام مذاکرات (وین) به منظور شروع مجدد پایبندی به برجام و دستیابی به نتایج مثبت به کار گیرند
این دیپلمات چین افزود: ما همچنین امیدواریم که طرف های ذی ربط منافع کلی را در نظر بگیرند، منطقی باشند و از خود خویشتنداری نشان دهند و به علاوه از ایجاد اخلال در تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات اجتناب کنند.
مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام در وین در جهت احیای این توافق قرار است روز ٣٩ نوامبر (هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

رابرت مالی :امیدواریم همکاری با روسیه و چین به حل موضوع برجام منجر شود
نماینده آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری ابراز امیدواری کرد که همکاری کشورش با روسیه و چین به پیشبرد راه‌حل دیپلماتیک موفق در قبال برجام منجر شود.
 «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری ابراز امیدواری کرد که همکاری کشورش با روسیه و چین به پیشبرد راه‌حل دیپلماتیک موفق در قبال برجام منجر شود.
وی در این پیامی توییتری نوشت: « همانطور که در کنفرانس مجازی که با حضور «ژائوژو ما» معاون وزیر خارجه چین و «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه برگزار شد، ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا به طور مشترک راه‌حل دیپلماتیک موفق از طریق پایبندی متقابل به توافق هسته‌ای با ایران را پیش ببریم»

بلومبرگ:آمریکا برای شکست مذاکرات وین آماده باشد
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ با اشاره به از سرگیری مذاکرات وین که برای 29 ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده است، طی گزارشی نوشت که آمریکا باید خود را برای شکست مذاکرات آماده کند.
 خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ با اشاره به از سرگیری مذاکرات وین که برای 29 ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده است، طی گزارشی نوشت که آمریکا باید خود را برای شکست مذاکرات آماده کند.
بلومبرگ با تکرار برخی ادعاها درباره خطرآفرین بودن فعالیت‌های ایران، از دولت آمریکا خواسته است در صورت شکست مذاکرات وین، برای مقابله با تهدیدهای ایران از راه‌های دیگری اقدام کند.
این خبرگزاری از جمله اشاره کرده است که آمریکا در صورت شکست احتمالی مذاکرات برجامی، تحریم‌های فعلی علیه ایران را تشدید کرده و در اجرای آن نظارت سختگیرانه‌تری داشته باشد.
در ادامه از آمریکا خواسته شده است که از طریق متحدان این کشور، خطوط قرمز خود را به طور شفاف تعیین کرده و پیامدهایی که ایران در صورت تخطی از این خطوط قرمز متحمل خواهد شد را مشخص کند.
خبرگزاری بلومبرگ با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، به دولت آمریکا توصیه کرده است که به شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین یادآور شود که هدف اولیه از گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران این بوده که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، در بازه زمانی قابل قبولی به جهان بگویند که ایران تا دستیابی به بمب اتمی چقدر فاصله دارد.

 

 

نظر شما