شناسهٔ خبر: 50959739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

افزایش آلودگی هوای تهران:

باران هم به داد هوای تهران نرسید

صاحب‌خبر - در حالی که هوای تهران بارانی است اما میانگین کیفیت هوای پایتخت ۱۵۹ و در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه است.
به گزارش مهر، بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای تهران از روز یک‌شنبه تا روز دوشنبه ۱۶۴ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داشت در حالی که شاخص هم اکنون تهران عدد ۱۵۹ و ناسالم برای همه گروه‌ها را نشان می‌دهد.
در ۱۹ ایستگاه هم اکنون شاخص آلودگی هوا شرایط قرمز را نشان می‌دهد که شامل محدوده‌هایی از مناطق ۴، ۸، ۷، ۶، ۱۳، ۱۴، ۲، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۱،۱۵ ۲۰، ۱۹ است که عددهایی بین ۱۵۴( گلبرگ در منطقه ۸) و ۱۸۹( شریف منطقه ۲) را نشان می‌دهند. همچنین سه ایستگاه نیز شاخص آلودگی ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهند و ایستگاه سوهانک با شاخص ۵۹ یکی از سالم‌ترین مناطق تهران به لحاظ شاخص آلودگی هواست.
سازمان هواشناسی در این شرایط جوی نسبت به پرهیز از ترددهای غیرضروری به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، خودداری از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تا حد امکان، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها توصیه می‌کند.
گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول (سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.
کمیته اضطرار تهران طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کند
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به شرایط آلودگی هوا در کشور و بویژه تهران، با استناد به قانون هوای پاک گفت: اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کنند.
عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند.
وی افزود: مطالعات متعددی در دنیا انجام شده است که ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از کرونا را اثبات کرده‌اند. در مطالعه‌ای که ما در تهران، تبریز و مشهد انجام داده‌ایم هم این ارتباط وجود داشت بخصوص با افزایش غلظت NO۲ و ذرات PM۲.۵. در واقع مواجهه این دو ارتباط معناداری با افزایش تعداد موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا داشت.
او درباره پیشنهادات وزارت بهداشت به دستگاه‌های مسئول نظیر شهرداری و سازمان محیط زیست، بیان کرد: معضل آلودگی هوا هر سال تکرار می‌شود. پیشنهاد مشخص ما اجرای قانون پاک و قوانین مرتبط با آن است. تا زمانی که قانون هوای پاک اجرا نشود عملا هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. قانون هوای پاک برای این ابلاغ شد که به ما برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا کمک کند زیرا ما بحران آلودگی هوا را داشتیم و خواستیم با بروز رسانی آن در جهت بهبود شرایط گام برداریم. این قانون سال ۱۳۷۴ ابلاغ شده بود که مجددا در سال ۱۳۹۶ مورد بازنگری قرار گرفت و مجددا ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه هدف قانون هوای پاک کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بود، ادامه داد: با اجرای این قانون قرار بود تعداد مرگ و بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا کاهش یابد اما از سال ۱۳۹۶ تا امسال واقعا اتفاق مثبت و تغییر مشخصی در کاهش غلظت آلاینده‌های هوا رخ نداده است. حتی در بعضی سال‌ها افزایش غلظت آلاینده‌ها هم رخ داد. در واقع عملا این قانون اثرگذاری چندانی نداشته است. قانون هوای پاک باید به درستی اجرا شود و مسئولیت همه سازمان‌ها اعم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و... که در قانون مشخص است، اجرایی شود.
شاهسونی تاکید کرد: باید اولویت‌ها مشخص باشد و طبق این اولویت‌ها اقدامات لازم صورت گیرد. اولویت ما اکنون بحث خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها و منابع متحرک هستند که نیازمند اقدام عاجل است. سازمان محیط زیست باید نظارت دقیق‌تری داشته باشد و دستگاه‌ها را برای اجرای وظایف به خط کند.
او درباره بیشترین عامل آلودگی کلانشهرها، تصریح کرد: منابع متحرک، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها بیشترین نقش را در افزایش غلظت آلاینده‌های هوا دارند.
وی افزود: در آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک وظایف نهادها کاملا مشخص است و اجرایی شدن آن یک همت جهادی از سوی مسئولان را می‌خواهد. از طرفی مردم هم می‌توانند کمک کنند. بر اساس برآوردهای جهانی یک خانواده ۴ نفره در طی یک سال ۷۲ کلیوگرم ذرات معلق طی فعالیت‌های مختلفی که دارند تولید می‌کنند. تعداد زیادی موتورسیکلت در کشور داریم که تعداد اندکی از آنها معاینه فنی دارند و این کاری است که مردم باید انجام دهند و آن را جدی بگیرند تا به کاهش غلظت آلاینده‌های هوا کمک کنند. با توجه به وضعیت کرونا نمی‌توان خیلی مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کرد؛ چون در این بخش‌ هم وضعیت خوبی نداریم.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنیم کمتر خود را در مواجهه هوای آلوده قرار دهند و روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است اگر کار ضروری ندارند، از منزل خارج نشوند. گروه‌های حساس و بیماران زمینه‌ای قلبی_عروقی، مبتلایان به دیابت، افراد چاق، سالمندان، کودکان و زنان باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. ورزشکاران در روزهایی که شرایط اضطراری اعلام می‌شود فعالیت ورزشی را در فضای بسته انجام دهند زیرا هرچه فعالیت بیشتر شود میزان تنفس بیشتر می‌شود و مواجهه با هوای آلوده نیز افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به شرایط هواشناسی و خشکسالی که پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: اینها بیانگر این است که امسال و در ماه آذر افزایش غلظت آلاینده‌های هوا را داریم و شرایط مناسبی نخواهیم داشت. قانون هوای پاک و دستورالعمل اجرایی ماده ۳ تبصره ۳ قانون هوای پاک را داریم و در آنجا ذکر شده است که اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کنند؛ در حالی که خواسته ما خارج از قانون نیست و می‌خواهیم اقداماتی انجام دهند که به حد شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها نرسیم.
شاهسونی ادامه داد: از ابتدای هفته شرایط وارونگی و پایداری هوا را داشتیم که پیش‌بینی هم شده بود و غلظت آلاینده‌ها هم بالا بود. دستورالعمل اعلام می‌کند وقتی چنین پیش‌بینی وجود دارد باید اگر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است یک پله بالاتر یعنی ناسالم برای همه گروه‌ها را درنظر بگیریم و تصمیماتی نظیر کاهش ساعات کار ادارات و طرح زوج و فرد از درب منزل را درنظر بگیریم؛ درحالیکه اقدامات و تصمیمات کلی بوده و تاثیری در کاهش آلاینده‌ها ندارد.
او گفت: میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است که تقریبا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است. در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.
شریعتی: مازوت بر آلودگی هوا تاثیر مخرب دارد
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: واحدهای صنعتی اطراف تهران، خودروها و موتورسیکلت‌های غیر استاندارد و سوخت‌هایی که به صورت ناقص می‌سوزند در تشدید آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران موثر هستند.
مالک شریعتی‌نیاسر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها و تاثیر مازوت بر تشدید آن بیان کرد: متاسفانه استفاده از مازوت بر آلودگی هوای شهرها تاثیر مخرب دارد و علاوه بر آن تاثیر منفی اقتصادی نیز دارد. ما هرچقدر بتوانیم از سوخت‌های مایع کمتر استفاده کنیم به نفع اقتصاد کشور است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: واحدهای صنعتی اطراف تهران، خودروها و موتورسیکلت‌های غیر استاندارد و سوخت‌هایی که به صورت ناقص می سوزند در تشدید آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران موثر هستند به ویژه در فصل زمستان که موتورخانه‌ها نیز فعالیت داشته و به یک عامل مضاعف برای آلودگی هوا تبدیل خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم تاثیرات مازوت بر تشدید آلودگی هوا همچنان از آن استفاده می‌شود؟ تصریح کرد: ما برای اینکه بخواهیم در فصل زمستان همه نیازهای کشور را چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی تامین کنیم با کمبود گاز طبیعی مواجه هستیم بنابراین بخشی از سوخت صنایع و نیروگاه‌ها الزاما باید از طریق سوخت مایع تامین شود. ما باید به این سمت برویم که تکنولوژی نیروگاه‌ها و صنایع را بالاتر برده تا آلودگی کمتری با سوزاندن سوخت‌های مایع ایجاد کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما