شناسهٔ خبر: 50923048 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

توصیه به بانک‌های ایرانی خارج کشور: سرمایه‌ی ایرانیان را جذب کنید

صاحب‌خبر -

حسن گلمرادی کارشناس امور بانک به انصاف نیوز می‌گوید حضور و تعامل بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی باعث ایجاد فرصت‌های مالی برای ایران می‌شود. در نگاه این کارشناس اقتصادی ارتباط ایران با بانک‌های جهان منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران می‌شود و چنانچه سرمایه‌های ایرانیان خارج جذب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور شود، این منابع قطعا بهتر از دریافت وام از موسسات بین المللی خواهد بود.

گلمرادی در پاسخ به این سوال که «ارزیابی شما از تعاملات بانک های ایرانی با بانک خارجی چیست؟» گفت: افزایش و بهبود تعاملات بانکی می تواند در کاهش هزینه‌های نقل و انتقالات مالی بین المللی اعم از کالا و خدمات و کاهش ریسک به صورت عام بسیار موثر باشد.

این کارشناس و متخصص حوزه بانک در همین رابطه افزود: به عبارت دیگر داشتن روابط مطلوب با بانک‌های بین المللی ضمن تسریع و کاهش هزینه‌های مالی می‌تواند ریسک تجاری و بین الملی تبادلات بین مرزی را کم کند. در شرایط فعلی به دلیل مسائل داخلی و خارجی تعاملات بین المللی بانک ها به نحو مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

کارت بانک

گلمرادی در خصوص زیرساخت‌های مورد نیاز تعاملات خارجی بانک‌ها گفت: یکی از دلایل داخلی، نبود برخی بسترها و پیش‌نیازهای درون بانکی برای افزایش تعاملات خارجی است. به عنوان مثال هر چه بانک‌ها ضوابط بین‌المللی مثلا ضوابط کمیته بال نظیر کفایت سرمایه یا ضوابط تطبیق با مقررات بانکی (کامپلاینس) و یا ضوابط مربوط به مدیریت انواع ریسک را در حد مطلوب داشته و یا رعایت کنند بانک‌های بین المللی تمایل و رغبت بیشتری دارند که تعاملات خویش را با آنها بالا ببرند.

وی در همین رابطه افزود: این مشکلات و شکاف بین وضع موجود و مطلوب بانک‌ها باعث شده است که در بررسی رتبه بندی ریسک در سطح بین اللمللی، بانک‌های کشور در رتبه و اولویت پایین‌تری ارزیابی شوند. در این رابطه برای مثال بانک‌های بزرگ ممکن است برای افزایش تبادلات مالی با بانک‌های داخلی خواهان اعمال برخی اصلاحات نظیر بهبود کفایت سرمایه باشند.

حسن گلمرادی اضافه کرد: نکته بعدی تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه است که از بیرون مشوق کاهش تبادلات بانکی با بانک‌های ایران است.
وی در پاسخ به این سوال که چقدر حضور بانک‌های ایران در خارج از کشور موثر و کارآمد است، گفت: در خصوص برپایی دفاتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در کشورهای دیگر باید گفت که خدمات رسانی به ایرانیان در سایر کشورها علاوه بر تسهیل مراودات بانکی می‌تواند باعث سودآوری ارزی برای کشور شود و چنانچه سرمایه‌های ایرانیان خارج جذب شود، قطعا بهتر از دریافت وام از موسسات بین المللی است.

این کارشناس بانکی در همین رابطه یادآور شد: بخصوص اگر به این نکته توجه شود که امروزه حجم دارایی ایرانیان در بانک‌های خارجی بسیار بالاست و تسهیل و جذب این سرمایه‌ها می‌تواند به روند رشد و توسعه اقتصادی کمک نماید.

این کارشناس بانکی یادآور شد: در خصوص این موضوع که چه کشورهایی می‌توانند برای بانک‌های ایرانی مفید باشد باید گفت که توسعه روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ کار تبادلات مالی و بانکی را تسهیل می‌کند و به طور خاص توسعه فعالیت‌های بانکی در کشورهای همسایه و کشورهایی که بیشترین مراوده اقتصادی از حیث صادرات و واردات داریم و همچنین کشورهایی که خواهان توسعه روابط تجاری در آینده هستند می تواند برای توسعه تجاری کشور مفید باشد.

انتهای پیام

نظر شما