شناسهٔ خبر: 5089933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابرار | لینک خبر

دخالت سنا، اجراي توافق را حدود 2 ماه به تاخير مي‌اندازد!

صاحب‌خبر -
    سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت در نشست روز يكشنبه اين كميسيون عباس عراقچي اعلام كرد كه دخالت سنا، اجراي توافق را حدود دو ماه به تاخير مي‌اندازد، از طرف ديگر قطعا هيچ كس نمي‌تواند از اماكن نظامي ما بازديد كند. به گزارش ايسنا، سيدحسين نقوي حسيني در تشريح نشست روز يكشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: در اين جلسه با حضور عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده آخرين وضعيت و شرايط مذاكرات به همراه قشقاوي معاون وزير خارجه مورد بررسي قرار گرفت، در اين جلسه عراقچي گفت كه بعد از بيانيه لوزان طرفين متوني را به‌عنوان پيش‌نويس تهيه كرده بودند كه طي مذاكرات اخير اين متون به كار گرفته شد و تقريبا به يك متن واحدي دست يافته‌ايم كه پرانتزهاي زيادي داشت. بخشي از مسائل كاملا روشن شده و پرانتزها حذف شده ولي بخش ديگري همچنان باقي مانده است. بنابراين هنوز مذاكرات سختي داريم. تا اينجا حدود 20 صفحه تهيه شده كه بعد از مقدمه، بخشي مربوط به فعاليت هسته‌اي و بخشي مربوط به لغو تحريم‌ها و بخشي هم جدول زماني آن است. از دو روز آينده مجدداظ كار روي متن را شروع مي‌كنيم. البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافي داريم. وي افزود: عراقچي همچنين گفت كه آنچه كه به نظر مي‌رسد اين است كه ما توافق را در متن مذاكرات دست‌يافتني مي‌دانيم. البته بيرون از مذاكرات لابي صهيونيست، سعودي‌ها و داخل آمريكا تلاش‌هايي مي‌كنند كه توافق انجام نشود. يكي از اعتراضات نمايندگان كنگره آمريكا و مقالاتي كه سياسيون منتشر كردند اين است كه توافق ايران را به‌عنوان يك قدرت صاحب فناوري هسته‌اي به رسميت مي‌شناسد. بالاخره اينكه طرح اخير به سنا آمد مبني بر اينكه اولا كنگره در متن تغييري ندهد و ديگر اينكه كنگره به اعلام مخالفت راي دهد (و اين يعني عدم قبول) و سوم اينكه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به كنگره بدهد. در چنين صورتي چه حالت‌هايي پيش مي‌آيد و كنگره سكوت مي‌كند. كنگره اعلام مخالفت مي‌كند كه رئيس جمهور آن را وتو مي‌كند و شكست وتوي رئيس جمهور هم دو سوم آراي كنگره را مي‌خواهد كه امكانپذير نيست. نقوي حسيني ادامه داد: معاون وزير خارجه افزود كه تنها اثر دخالت سنا، اجراي توافق را حدود 2 ماه به تاخير مي‌اندازد و الا اثر ديگري ندارد. حالا فرض كنيم كنگره وتوي رئيس جمهور را شكست، چه كسي ضرر مي‌كند? قطعاظ آمريكايي‌ها ضرر مي‌كنند. چون ما به راه خود ادامه مي‌دهيم در حالي كه وحدت 1+5 دچار شكست مي‌شود، تحريم‌ها متزلزل مي‌شود، شوراي امنيت توافق را تاييد كرده و نتايج حاصله به ايران مي‌رسد و اروپايي‌ها با ايران همراه شده‌اند، تحريم‌هاي آمريكايي به اين شكل لغو مي‌شود كه تحريم‌هاي دولت آمريكا لغو مي‌شود. تحريم‌هاي كنگره توسط دولت متوقف مي‌شود. تحريم‌هاي مالي- اقتصادي اروپا لغو مي‌شود و تحريم‌هاي شوراي امنيت هم لغو مي‌شود، ما به دنبال همزماني اقدامات طرفين هستيم و در اين زمينه به راه‌حل‌هايي هم رسيده‌ايم. وي در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: عراقچي در پاسخ به اين سوال كه چرا كنگره بعد از لوزان وارد عمل شد، گفت كه چون تا بيانيه لوزان چيزي روشن نشده بود، وقتي كه ما عضو آژانس و ان‌پي‌تي باشيم، بازرسي‌هاي آن را خواهيم داشت و وقتي كه پروتكل الحاقي را پذيرفتيم، بازرسي‌هاي آن را پذيرفته‌ايم، بنابراين بازرسي هميشگي است، مگر اينكه پروتكل را نپذيريم يا از ان‌پي‌تي خارج شويم. در قالب پروتكل الحاقي دسترسي مديريت‌شده نمونه‌برداري محيطي است و چيزي ديگري نيست. بنابراين طرح اين موضوع كه بازرسي، دسترسي به اماكن نظامي را ممكن مي‌سازد درست نيست و هيچ كس نمي‌تواند از اماكن نظامي ما بازديد كند. نمونه‌برداري هم معنا دارد و كاملا تعريف شده است. نقوي حسيني گفت: عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده گفت كه بين بازرسي و دسترسي تفاوت وجود دارد. نمونه‌برداري محيطي با بازرسي فرق دارد، حق حاكميت هيچ كشوري را نمي‌شود محدود كرد. هر كشوري در هر لحظه‌اي اراده كند، مي‌تواند از تعهدات خارج شود اما توافقات براساس هزينه- فايده بين طرفين صورت مي‌گيرد.

برچسب‌ها:

نظر شما