شناسهٔ خبر: 5089700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات سختی در پیش داریم، مطرح کرد

تدوین 20 صفحه از متن توافق

صاحب‌خبر - دنیای اقتصاد: دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای با هدف نگارش متن توافق جامع در شرایطی از امروز آغاز می‌شود که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای «توافق در متن مذاکرات» را دست‌یافتنی دانست و گفت تاکنون 20 صفحه از این متن به نگارش درآمده است. عراقچی با بیان اینکه بخشی از پرانتزها حذف شده، اضافه كرد كه مذاکرات سختی در پیش است. او در توضیح لغو تحریم‌ها نیز گفت تحریم‌های دولت آمریکا، تحریم‌های مالی- اقتصادی اروپا و تحریم‌های شورای امنیت لغو و تحریم‌های کنگره نیز توسط دولت متوقف می‌شود. به گفته عراقچی همزمانی اقدامات طرفین در این رابطه بسیار اهمیت دارد.

گروه دیپلماسی: همزمان با شروع دور تازه مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان و کارشناسان در وین که از امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود، عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي « توافق در متن مذاکرات» را دست‌یافتنی دانست و گفت با وجودی که 20 صفحه از متن توافق جامع تهیه شده اما مذاکرات سختی در پیش است.

همچنین پس از آنکه مجلس‌ شورای اسلامی با نگارش طرح سه فوریتی مبنی بر الزام دولت به توقف مذاکرات هسته‌ای تا قطع تهدیدات آمریکا، مخالفت کرد، عباس‌عراقچی ضمن ابراز خرسندی از این موضوع، تاکید کرد که تاکنون طرف مقابل به خود اجازه استفاده از «ادبیات تهدید» در مذاکرات را نداده است. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به سخنان عراقچی اشاره کرد و به نقل از این مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تاخیر می‌اندازد، از طرف دیگر قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند.» به گزارش «انتخاب» و مطابق آنچه نقوی حسيني به نقل از عراقچي گفت؛ «بخشی از مسائل کاملا روشن و پرانتزها حذف شده ولی بخش دیگری همچنان باقی مانده است.» او افزود: «بنابراین هنوز مذاکرات سختی داریم. تا اینجا حدود 20 صفحه تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای و بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی آن است. البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافی داریم.» به گفته عراقچی با وجود تلاش لابی‌های صهیونیست، سعودی‌ها و جریان‌های داخل آمریکا «توافق در متن مذاکرات» دست یافتنی است. عراقچي درباره لغو تحریم‌ها در چنین شرایطی نیز گفت: «تحریم‌های دولت آمریکا لغو می‌شود. تحریم‌های کنگره توسط دولت متوقف می‌شود. تحریم‌های مالی- اقتصادی اروپا لغو می‌شود و تحریم‌های شورای امنیت هم لغو می‌شود، ما به دنبال همزمانی اقدامات طرفین هستیم و در این زمینه به راه‌حل‌هایی هم رسیده‌ایم.»

حرکت در چارچوب بیانات رهبری

همزمان حسین سبحانی‌نیا سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با تسنیم از ماموریت این هيات به کمیسیون امنیت ملی برای ارائه طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای ایران» به صحن علنی مجلس خبر داد.

همچنین بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام حمایت هیات رئیسه از ادامه مذاکرات هسته‌ای گفت: «مذاکرات هسته‌ای موضوعی ملی است و همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی باید در چارچوب منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کنند.»

از سوی دیگر نقوی حسینی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه امروز دیگر اصرار بر انتشار فکت‌شیت ایرانی درباره مذاکرات هسته‌ای نیست، افزود: «زمانی ارائه فکت شیت درخواست شد و نمایندگان نیز در این راستا تلاش کردند اما بعدا دوستان آمدند توضیح دادند که به دلایلی نیازی نیست و ما هم اصراری نکردیم.»

نظر شما