شناسهٔ خبر: 50882552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امام جمعه موقت تهران: تدبیر علوی را در دولت و شمشیر علوی را در قوه قضائیه می بینیم

صاحب‌خبر -

شفقنا – حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: تدبیر علوی را در دولت و شمشیر علوی را در قوه قضائیه می بینیم و مجلس انقلابی با طراوت و نشاط به میدان آمده اند.

مذاکره کنندگان ذره ای در برابر زیاده خواهی آمریکا کوتاه نیایند/ عملکرد دولت امید را در جامعه برانگیخته است

به گزارش خبرنگار شفقنا،امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: امیرالمومنان مکرر می فرمودند شما صدای رفتن را می شنوید، بار خود را سبک کنید، علائق دنیایی را از دلهای خود جدا کرده و هرچه می توانید از توشه ای که در دسترس شما است، بهره بگیرید. روزهای بزرگ و سخت و عجیبی پیش روی ما است. برای آن روزها تا وقت هست، خود را آماده کنیم.

وی با تسلیت درگذشت آیت الله مجتهد شبستری گفت: ایشان از رجال نامی انقلاب و به تعبیر رهبر موفقترین روحانی در ارائه خدمات اجتماعی بود. دو دهه امام جمعه و نماینده ولی فقیه بودند. به روح مطهر ایشان درود می فرستیم. خداوند ایشان را که از یاران شایسته امامین انقلاب بودند با اولیاء خود محشور کند.

تفکر بسیجی تفکر حیات بخش است

امام جمعه تهران افزود: در آستانه هفته بسیج هستیم. این هفته فرصت مناسبی برای بازشناسی تفکر حیات بخش بسیج است. امام درباره تفکر بسیجی پس از پذیرش قطعنامه جان کلام را ارائه کردند. بسیج طلاب و بسیج دانشجویی مولود همین پیام عالی امام است.

وی ادامه داد: در این پیام نورانی امام تفکر بسیجی را ترجمان اسلام ناب محمدی معرفی می کنند که ریشه در همه حرکتهای آرمانخواهانه انبیاء دارد. بی توجهی مسئولان از این امر بزرگ موجب گرفتاری آنان در عذاب الهی می شود.

حاج علی اکبری گفت: حضرت آیت الله خامنه ای بسیج را یک تفکر می دانند که وقتی عطر آن در هر محیطی پراکنده شود، آن محیط را به محیطی بهاری تبدیل می کند. پیروزی و موفقیت را همراه خود می آورد. تفکر بسیجی جنسیت و زمان و مکان و مرز نمی شناسد. ازشهید فهمیده تا شهید لندی و از صیاد و بابایی و ستاری کاظمی آشتیانی تا رضایی نژاد و فخری زاده همه در این تفکر قرار دارند. از دانشجویان شهید دانشگاه تا دانش آموزان سیزده آبان همه در این تفکر قرار دارند. شهیدان جهاد سازندگی و شهیدان امنیت و حتی خانواده شهیدان و ایثارگران تربیت شده تفکر بسیجی هستند.

وی افزود: تفکر بسیجی جهان شمول است. وقتی نام شهید سلیمانی و شهید چمران و شیخ احمد یاسین برده می شود، همه ذیل تفکر بسیجی شناخته می شوند. سید حسن نصرالله، شیخ عیسی قاسم و غیره با این تفکر معرفی می شوند. غافله سالار بسیجیان زمان ما امامین انقلاب هستند.

امام جمعه تهران گفت: در این نگاه، بسیج یک حرکت احساسی نیست. عقبه قوی و عمیق دارد. یک منظومه فکری استوار است. کتاب بسیج قرآن کریم و سند آن نهج البلاغه و صحیفه است. قرآن راهبردهای این تشکل را اینگونه بیان می کند که : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ.

وی افزود: بسیج اگر با عمل گره بخورد معجزه ایجاد می کند. جهاد فکری و مواسات و جهاد علمی همه در ذیل این تفکر هستند. عمل آتش به اختیار که کار خودجوش و تمیز و قانونی با عبور از ساختارهای کهنه اداری است محصول همین تفکر است.

حاج علی اکبری تصریح کرد: رکن رکین این تفکر مسئولیت پذیری در برابر خداوند و جامعه و حوادث جهان است. این تفکر وقتی در عرصه مدیریت وارد می شود، «ما می توانیم» می شود. این اندیشه مبتنی بر عقلانیت در همه عرصه ها است. از دفاع سخت تا دفاع نرم تا میدان پیچیده دیپلماسی همه با این تفکر به پیروزی منجر می شود.

دولت امید مردم را برانگیخته است

امام جمعه تهران گفت: عطر تفکر بسیجی امروزه در محیط حکمرانی جمهوری اسلامی بیشتر استشمام می شود. ما دولت مردمی انقلابی را داریم تجربه می کنیم که در شرایط سختی زمان جامعه را در دست گرفت. با گفتمان انقلابی، کار متراکم، استفاده از فرصتها، جوان گرایی، روحیه هم افزایی با سایر قوا، جدیت در منویات رهبری به ویژه در بیانیه گام دوم، در همین سه ماه حاصل خود را نشان داده است. این تفکر وقتی وارد ساحت دولت می شود تولید امید می کند. در محیط بین المللی توجه به شرق و پیوستن به پیمان شانگهای و آماده شدن برای گرفتن حق مردم در مذاکرات را شاهد هستیم.

وی افزود: آنها امید را برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه و اعتبار بخشی به پول ملی و اصلاح ساختارهای فسادزا برانگیخته اند. امیدوار شده ایم که دولت بسیجی بتواند مشکلات را حل کند. اگر آنها به این عهد استوار باشند نصرت الهی با آنها است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: مذاکره کنندگان که برای مذاکره آماده می شوند، ذره ای در برابر زیاده خواهی های آمریکا کوتاه نیایند، و به بهانه های کودکانه آژانس هسته ای توجه نکنند. با قدرت مذاکره کنند و حق ملت ایران را در رفع یکپارچه تحریمها به دست بیاورند.

تدبیر علوی در دولت، شمشیر علوی در قوه قضائیه

حاج علی اکبری با اشاره به قوه قضائیه گفت: این تفکر بسیجی در مدیریت عالی قوه قضائیه مورد توجه است. قوی و با آرایش فعال وارد میدان شده اند. تدبیر علوی را در دولت و شمشیر علوی را در قوه قضائیه می بینیم. مجلس انقلابی با طراوت و نشاط به میدان آمده اند. مصوبه اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، آنچه درباره خانواده در مجلس تصویب می شود، همه امیدبخش است و حاصل همین تفکر بسیجی است.

وی افزود: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب تفکر بسیجی راه طولانی در پیش داریم. این کار همگان است. ما در نماز جمعه و در برگزاری نمازجمعه تراز هم، نیازمند تفکر بسیجی هستیم. از اصحاب رسانه و تشکل‌های دانشجویی و طلبگی که دغدغه نمازجمعه تراز را دارند می‌خواهیم نقد خود را بیان کردند و از آنها تشکر می کنیم.

امام جمعه تهران گفت: نقد را باعث رشد می دانیم و از همه تشکلها و مردم و اصناف توقع داریم ما را نقد کنند و ما از آن میزبانی می کنیم.

زبان فارسی، با تفکر بسیجی زبان علم می شود

وی افزود: این هفته در دیدار رهبر با جامعه جوانان نخبه دیدیم چه حال و هوای خوبی در کشور شکل گرفت. آنجا هم می بینیم که تفکر بسیجی دنبال می شود. مجموعه بیانات رهبری درباره نخبگان و عموم مردم ناظر به همین تفکر بسیجی است.

حاج علی اکبری گفت: اگر تفکربسیجی در نخبگان جامعه ما محقق شود، شاهد شکستن مرزهای دانش خواهیم بود. رسیدن به قله علم جهانی با تفکر بسیجی ممکن است. زبان فارسی، با تفکر بسیجی زبان علم می شود.

امام جمعه تهران ادامه داد: حکم رهبر درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی، دعوت شورا به تفکر بسیجی بود. چه در اصلاح ساختارهای فرهنگی و چه در فرهنگ عمومی و چه در سیاستگذاری ها و چه در مسائل مربوط دانشگاه ها باید تفکر بسیجی اجرا شود. حکم رهبری بسیار حکم زیبایی بود.

زنجیره طلایی مقاومت شکل گرفته است

حاج علی اکبری با اشاره به تحولات منطقه تصریح کرد: ما در منطقه، مقاومت را که امتداد تفکر بسیجی مشاهده می کنیم. در عرصه جهانی به بار نشستن درخت تفکر بسیجی را می بینیم. امتداد این تفکر رهایی‌بخش، قسمت‌های زیادی از جهان را در بر گرفته است. در سوریه و عراق و افغانستان و لبنان و یمن زنجیره طلایی مقاومت شکل گرفته است. امتداد آن تا نیجریه و قیام بزرگ آنجا دیده می شود. این یعنی تنگ کردن فضا برای ابرجنایتکار قرن.

امام جمعه تهران در قسمتی از خطبه دوم خوب با زبان عربی پیروزی های مقاومت یمن را به مبارزان این کشور تبریک گفت و با یادآوری خروج آمریکا از افغانستان، مقامت مردم عراق به رهبری مرجعیت دینی و همراهی مردمی، پیروزی های مقاومت لبنان و سوریه  تصریح کرد: خروج آمریکا از غرب آسیا اساس استراتژی مقاومت است. ان شاءالله جهان، روزگار بدون صهیونیست را تجربه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری امام جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: انسانهای پارسا و متقی که به آنها وعده بهشت داده شده در نص کلام الهی در آن خوشبختی و سعادت عبدی حاصل یک زیست و زندگی دلپذیر خود را در این دنیا دریافت می کنند.
وی با اشاره به آیاتی از سوره ذاریات گفت: قرآن کریم با دو ویژگی این بهشتیان را معرفی می کند. اول فرمود اینها اهل سحر و اهل راز هستند. اندکی از شب را استراحت می کنند و هنگام سحرگاه طلب مغفرت دارند و دوم اینکه این سعادمتندان «وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»، یعنی در اموال و روزی خود، برای نیازمندان حق قائل هستند و بخشی از روزی خود را به نیازمندان اختصاص می دهند.
وی افزود: مجموعا حال پارسایان در دنیا با کلمه احسان معرفی شد و گفته شد که اینها اهل انسان هستند. طبع انسان متقی طبع انسانی است. این ویژگی در معارف قرآنی و کلمات اولیاء خدا به صورت گسترده بیان شده است.
امام جمعه تهران تصریح کرد: یکی از برجسته ترین نکات جامعه انقلابی مساله مواسات است که بر اساس قاعده اخوت است. این اکسیر اعظم در روابط بین مومنان به این معنا است که مومنان با جان و آبرو و سایر امکانات، در موارد نیاز همدیگر را یاری می کنند. این حق مومنان بر عهده یکدیگر است.
حاج علی اکبری گفت: یک سو وظایف واجب فقهی مالی مانند خمس و زکات و کفارات قرار دارد.. از طرفی وضعیتی است که انسان مومن به جایی می رسد که خود را به خاطر دیگران محروم می کند؛ یعنی ایثار. مواسات وضعیتی بین این دو است. مواسات یک واجب ایمانی و اخلاقی است که قابل صرفه نظر شدن نیست. درجه قرب مومنان با مواسات معین می شود.
وی افزود: مواسات یکی از جلوه های حیات طیبه اسلامی است که محیط زیست را به بهشت مانند می کند. در این فضا تحمل مشکلات برای افراد آسان می شود. با مواسات هیچ انسان مومنی احسات تنهایی نمی کند.
امام جمعه تهران گفت: مواسات از مصادیق قیام به قسط است. وقتی عموم مومنان برای پر کردن شکاف اجتماعی قیام کنند فرصتی برای فاصله های طبقاتی باقی نمی ماند.
حاج علی اکبری تصریح کرد: سیره روشن همه اولیاء خدا مواسات است. گزارش زندگی پیامبر، سیره ام مومنین حضرت خدیجه و سیره سایر اولیاء خدا سراسر آکنده از مواسات است و این الهام بخشی را برای مسئولان و کارگزاران هم دارند که باید آنها مواسات را از خود آغاز کنند و حال آنها مواساتی باشد. در بین انسانهای بزرگ، روش حضرت عباس بن علی ع به عنوان روش ممتاز مواساتی معرفی شد. این ویژگی المواسی که در زندگی آن حضرت هست اشاره به مواسات او با برادر و ولی الهی و همه مومنین دارد.
وی افزود: امام صادق فرمود دوستان ما را با دو چیز آزمایش کنید. اول نماز اول وقت است. دوم مواسات با برادران است. با این دو ویژگی دوستان اهل بیت شناخته می شوند. راه ما به سوی جامعه مهدوی و زمینه سازی برای ظهور و مقدمه سازی برای آن روز بزرگ از طریق مواسات میگذارد. یعنی بهترین راه برای نزدیک شدن به امام زمان و عصر امام مواسات است. هرچه دلهای مومنان به هم نزدیک تر باشد یک دعوت عملی از امام عصر برای ظهور است. این راهی است که خود حضرت در آن نامه مربوط به شیخ مفید به ما معرفی کرده و گفته اگر می خواهید به ما برسید باید دلهای شما به هم نزدیک باشد که نشانه این نزدیکی مواسات است.
امام جمعه تهران ادامه داد: در شرایط فعلی که دشواری فراوان است. کرونا و دشواری های معیشتی اقتصاد زندگی و آبروی مومنان را در معرض خطر قرار داده است. حوادثی مانند سیل و زلزله هم داریم. باید مومنان همایش مواسات به پا کنند. رهبری جامعه را به رزمایش مواسات فراخواند. این رزمایش تا وجود نیازمندان ادامه دارد.
علی اکبری گفت: جامعه ما در نمازهای جمعه و حرکتهای جهادی و حرکتهای مومنانه در این عرصه موفق بوده اند اما همه باید به میدان بیایند و سهمی در این حرکت داشته باشند. با زلزله زدگان اخیر ابراز همدردی می کنیم و امیدواریم مردم و مسئولان حق مواسات را به جا بیاورند.

نظر شما