شناسهٔ خبر: 50871384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مردی از جنس مردم

دوشنبه 24 آبان سومین سالروز درگذشت دکتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی بود. با حضور مرحوم دكتر نوربخش از ششم مرداد سال 1392 در سازمان تامین اجتماعی امید جامعه كارگری و كارفرمایی بیشتر شد، زیرا او فردی از جنس خود تامین اجتماعی بود و امیدها برای حمایت از فعالیت‌های كارگری بیشتر شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مرحوم سیدتقی نوربخش سال 1397 كه تقریبا مصادف با پنجمین سال حضورش در سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود، در روز 24 آبان در یک سانحه تصادف درگذشت. ساعت از 17 گذشته بود كه از تصادف دكتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون حقوقی این سازمان در استان گلستان خبر رسید. ساعتی نگذشت كه این خبرها تایید شد. حادثه حدود ساعت 16 رخ داد تلاش زیادی برای نجات او شد اما نشد و رفت.

مرحوم سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی در طول پنج سال عهده‌داری این سمت، خدمات ارزنده‌ای را به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ارائه داد كه از جمله آن می‌توان به تامین بخش عمده‌ای از هزینه‌های طرح تحول سلامت و افزایش حدود 110 درصدی دریافتی مستمری‌بگیران اشاره كرد.

افزایش حدود 110 درصدی دریافتی مستمری‌بگیران و بازنشستگان، اقدامات جدی برای پرداخت به روز بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی، تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره ركود اقتصادی، بخشودگی جرایم بیمه‌ای كارفرمایان خوش‌حساب و اجرای بند «و» ماده 80 برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم كارفرما، گوشه‌ای از خدمات بیمه‌ای مرحوم نوربخش در این پنج سال است.

همچنین در بخش درمانی، اجرای طرح نظام ارجاع و حذف دفترچه‌های درمانی در بیمارستان‌های ملكی، تدوین سطح‌‌بندی خدمات درمانی، بسترسازی به منظور عملیاتی كردن طرح گردشگری درمانی در 15 بیمارستان منتخب سازمان تامین اجتماعی، اجرای طرح هتلینگ و بازسازی و نوسازی اورژانس‌های بیمارستان‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی به ویژه تخت‌های مراقبت ویژه و توسعه خدمات درمانی در مناطق محروم و دورافتاده از خدمات ارزنده نوربخش در مدت فعالیت وی در سازمان تامین اجتماعی بود.

یكی از نكات مثبت در دوره مسوولیت نوربخش این بود كه چون خود به مدت 25 سال در سازمان تامین اجتماعی در پست‌های مختلف حضور داشت، این موضوع باعث شد كه شناخت كاملی از خدمات و مشكلات موجود سازمان داشته باشد و همین امر وی را در ارائه خدمت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران یاری كرد.

همچنین برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات، كاهش هزینه‌‌ها و افزایش رضایتمندی بیمه‌‌شدگان و سایر ذی‌نفعان و مخاطبان، در پنج ساله خدمت، نوربخش گام‌هایی ارزشمند در زمینه گسترش بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات غیرحضوری بیمه‌ای برداشت.

نمونه آن ارسال و پرداخت اینترنتی فهرست حق بیمه توسط كارفرمایان، ارسال و پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری به ‌صورت غیرحضوری، تشكیل پرونده الكترونیك بیمه‌ای برای هر بیمه ‌شده، بازرسی بیمه‌ای الكترونیك، ابلاغ الكترونیكی احكام مطالباتی و نام‌نویسی متمركز (ایجاد شعب ملی) بود.

بیمه 82 هزار نفر از اتباع خارجی در كشور، بیمه‌پردازی 30 هزار نفر از ایرانیان خارج از كشور و پرداخت مستمری به 82 هزار هموطن خارج از كشور و همچنین بیمه 152 هزار نفر از زنان خانه‌دار از دیگر اقدامات بیمه تامین اجتماعی در این دوره پنج‌ساله است.

در زمان تصدی نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش كارایی سیستم‌ها و كمك به كاهش فرآیندهای اداری، از سال 96 در تمام مراكز درمانی ملكی سازمان تامین ‌اجتماعی، دفترچه‌‌های درمانی حذف شد و از سامانه نسخه الكترونیك برای تولید نسخه و ارائه سایر خدمات استفاده می‌‌شود. از زمان اجرای این طرح تاكنون بیش از 90 میلیون نسخه الكترونیكی در این سامانه تولید شد.

سازمان تامین ‌اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به بیمه ‌شدگان، اكنون بیش از 370 مركز درمانی و 80 بیمارستان در سراسر كشور در اختیار دارد كه به بیمه‌شدگان خدمات درمانی رایگان ارائه می‌‌كنند.

در زمان نوربخش به عنوان مدیرعامل این سازمان، همچنین شاهد توسعه مراكز درمانی بودیم به گونه‌ای كه 824 تخت عادی بیمارستانی، 140 تخت ویژه، هشت بیمارستان و 15 درمانگاه جدید به ظرفیت‌های درمانی سازمان تامین‌ اجتماعی اضافه شد.

مشاركت در اجرای طرح تحول سلامت كه از اردیبهشت سال 1393 در كشور آغاز شد از دیگر دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در این مدت بود، سازمان تامین اجتماعی به مدیرعاملی سیدتقی نوربخش نیز در این طرح نقشی مهم داشته است. به گونه‌ای كه بر اساس آمارها حدود 78 درصد هزینه‌های این طرح را سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌كند.

شفاف‌سازی خدمات اقتصادی در شركت سرمایه‌گذاری سازمان تامین ‌اجتماعی (شستا) به منظور حفظ و ارتقای ارزش سرمایه و اندوخته كارگران از دیگر برنامه‌های موثری بود كه در دوره خدمت پنج‌ساله نوربخش انجام شد، زیرا 284 شركت در قالب 9 هلدینگ متعلق به این سازمان تحت پوشش این شركت هستند و شستا حدود 45 طرح اقتصادی بزرگ در دست اقدام دارد.

اصلاح ساختار بنگاهداری با هدف پرهیز از رقابت با بخش خصوصی، خروج از بنگاه‌های كوچك‌ مقیاس، خارج شدن از بنگاه‌های خارج از استراتژی شركت و چابك‌‌سازی ساختار در راستای بهینه‌‌سازی سرمایه‌ها و حفظ ارزش ذخایر كارگران از رویكردهای مورد توجه در شستاست.

نوربخش همچنین در حوزه اقتصادی و فرهنگی اقدامات خوبی را انجام داد كه از جمله آن می‌توان به اعزام از بازنشستگان و مستمری‌بگیران به سفر مشهد مقدس و عتبات عالیات و اجرای 32 پروژه اقتصاد مقاومتی اشاره كرد.

تدوین برنامه راهبردی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شركت‌های تابعه تامین اجتماعی برای اولین بار با تاكید مرحوم نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد و اكنون بیشتر شركت‌های تحت پوشش این سازمان دارای برنامه راهبردی و پروژه اقتصاد مقاومتی هستند.

اگر چه نوربخش در طول دوران پنج ساله خود خدمات گسترده و صادقانه‌ای را به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ارائه داد اما پیش از این نیز در حوزه تامین اجتماعی فعالیت‌های مستمری داشته به گونه‌ای كه راه‌اندازی بیمارستان میلاد تهران یكی از خدمات ارزشمند وی بوده است.

سیدتقی نوربخش متولد 1339 شهرستان قائن از سال 1392 تا 24 آبان 1397 سكان این سازمان را برعهده داشت، البته وی پیش‌تر عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سال‌های 76 تا 80 هم بوده است. همچنین قائم مقامی رییس كل سازمان نظام پزشكی در سال‌های 82 تا 84 و ریاست انجمن جراحان ارتوپدی ایران از دیگر مسوولیت‌های اجرایی وی بوده است.

اخذ درجه دكترای پزشكی عمومی 1368 دانشگاه تهران، اخذ درجه دكترای تخصصی پزشكی در رشته جراحی ارتوپدی در سال 1372 دانشگاه تهران، دبیر ستاد جنگ و جهاد دانشگاه تهران 1363 تا 1376، مسوول جهاد دانشگاهی 1369 تا 1372، مدیر گروه ارتوپدی دانشكده پزشكی علی‌بن‌ابی‌طالب یزد، مدیركل درمان تامین اجتماعی استان یزد 1374 تا 1376، عضو هیات‌مدیره و قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی 1376 تا 1380، مدیر نمونه ملی در سال 1380، عضو منتخب شورای عالی نظام پزشكی (سه دوره) 1379 تا 1391، قائم مقام رییس كل سازمان نظام پزشكی ایران 1382 تا 1384 و رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران از دیگر مسوولیت‌های نوربخش بود.

در تاریخ 24 آبان 1397 نوربخش به همراه عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی در جریان سفر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، به استان گلستان در تقاطعی واقع در محور كردكوی- گرگان دچار سانحه رانندگی شد و بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت.

سازمان تامین اجتماعی، با پیشینه بیش از 60 سال خدمت، مهم‌ترین متولی بخش بیمه‌‌های اجتماعی و درمانی نظام كلان رفاه و تامین ‌‌اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌‌شود. این سازمان یكی از بزرگ‌ترین نهادهای بیمه‌ای در منطقه است كه با احتساب افراد تحت‌تكفل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی از این سازمان، می‌توان گفت از هر دو ایرانی، یك نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره‌مند است.

سازمان تامین‌اجتماعی از نظر ارائه خدمات بیمه ‌اجتماعی، رتبه اول را در كشور دارد و از نظر خدمات بیمه درمان، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدكننده خدمات درمانی در كشور است.

این سازمان بیش از 42 میلیون نفر از جمعیت كشور ایران، معادل نیمی از جمعیت را تحت پوشش دارد كه از این تعداد 14 میلیون نفر بیمه‌‌شدگان اصلی و 5/3 میلیون مستمری‌بگیران اصلی از سازمان و بقیه افراد تحت‌تكفل آنان هستند.

نظر شما