شناسهٔ خبر: 50855128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

دود سفید در مناسبات مجلس و دولت؟

بالاخره وزارت آموزش پرورش گزینه ای را در مجلس خواهد دید که از بدنه این وزارت خانه باشد. یوسف نوری گزینه ای است که ابراهیم رییسی پس از عدم رای اعتماد به حسین باغگلی و مسعود فیاضی به مجلس معرفی کرده و قرار است در هفتم آذر جلسه رای اعتماد برگزار شود. تاریخی که کار را به تداوم سرپرست خواهد کشاند و نیازمند اجازه از رهبری خواهد کرد. سخنگوی هیأت رییسه مجلس هم، با بیان اینکه فقط 7 روز از مهلت 3 ماهه سرپرستی آموزش و پرورش باقی است، گفته: «در صورتی که رییس جمهور بخواهد فرصت طولانی‌تری برای سرپرستی این وزارتخانه وجود داشته باشد، باید اذن رهبری را بگیرد.»

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین – موسی حسن وند؛ احتمالا برای همین هم بوده که ابراهیم رییسی به سرعت و فقط یک روز پس از جلسه ای که به رد شدن فیاضی، گزینه دوم وزارت آموزش و پرورش منجر شد، حالا رییسی کارت سوم را هم روی میز گذاشته است. در نامه ابراهیم رییسی برای معرفی وزیر آموزش و پرورش به قالیباف آمده است: «در اجرای ماده ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدین وسیله جناب آقای دکتر یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به همراه مشخصات، سوابق و رئوس برنامه ایشان جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نمایم. دوام توفیقات جنابعالی و همکاران محترم را از خداوند متعال خواستارم.»

1.1

یوسف نوری کیست؟

واقعیت این است که برخلاف دو گزینه پیشین که بیشتر به رییسی نزدیک بودند، این گزینه از بدنه آموزش و پرورش انتخاب شده است. البته آقای نوری حواشی چندانی هم در سالهای کاری خود نداشته و اطلاعات چندانی از ایشان در رسانه ها نیست. اما مهم‌ترین نکته سوابق او حضور در آموزش و پرورش از سال 1372 بوده است. آقای نوری که متولد 1340 و دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی است، از سال 72 به مدت دو سال معاون پرورشی در استان ایلام بوده، و پس از آن به مدت سه سال تا سال 77 به معاونت پشتیبانی منتقل می شود. ظاهرا در دولت اصلاحات سمتی نداشته ولی از سال 84 به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش ایلام به کار گرفته شده و یک سال بعد برای پست معاونت پشتیبانی در وزارت آموزش و پرورش به تهران می‌آید. یک سال بعد و در سال 86 مدیریت کل بودجه وزارت‌خانه را به عهده میگیرد و سه سال در این سمت باقی می ماند. در نهایت تا سال 92 معاون وزیر و رییس مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش است و پس از روی کار آمدن دولت روحانی سمتی نداشته است. 

البته آقای نوری از سال 88 تا 92 همزمان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و این یعنی تقریبا همه سمت ها در این وزارتخانه را طی کرده و وزیر شدنش اتفاقی عجیب نخواهد بود. البته آقای نوری در سالهای گذشته و از سال 92 که در وزارت آموزش و پرورش نبوده، در کارگروه‌های متعدد شوراهای عالی آموزش و پرورش، فضای مجازی و انقلاب فرهنگی حضور داشته است.

گردنه سخت دولت و مجلس

ظاهرا کار رییسی با مجلس یازدهم سخت تر از چیزی است که قبلا پیش بینی میشده است. مجلس اصولگرا نشان داده به این راحتی با گزینه های آقای رییس جمهور کنار نمی آید و رییسی باید تلاش بیشتری برای ماندن مجلس در کنار دولتش داشته باشد. رد شدن دو گزینه وزارت از سوی مجلس پالسی مهم به رییسی داشت و آن اینکه دولت تا امروز نتوانسته توقعات مجلس را برآورده کند. هر چند به نظر می رسد گزینه ای مانند یوسف نوری که حدود 30 سال در پست های مدیریتی وزارت آموزش و پرورش حضور داشته و البته حواشی چندانی هم در سالهای مدیریت گریبان او را نگرفته، گزینه بی دردسری برای توافق دولت و مجلس تلقی شده و به هر حال از مجلس رای اعتماد بگیرد، اما توقعات مجلس که بیشتر حول و حوش ساماندهی بحران اقتصادی است، پایانی نخواهد داشت. هر چند در زمینه های مختلف فضای مجازی، سیاست خارجی و محیط زیست، مجلس همچنان منتقد بسیاری از اقدامات دولت است. برای همین اصلا بعید نیست که ماه عسل دولت و مجلس قبل از اولین سال دولت اصولگرا به پایان برسد. تحولات روزهای آینده در تحقق این پیش بینی بسیار اهمیت خواهد داشت.

نظر شما