روز نو :روز گذشته، جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در حالی در مجلس آغاز شد که اظهاراتِ نمایندگان طی روزهای اخیر نشان میداد نقدهای جدیِ زیادی به سوابق فیاضی و همچنین نسبت فامیلی او با علیرضا زاکانی، شهردار تهران وجود دارد. باوجوداین مخالفتها، دولت از تصمیم خود عقب نکشید و با اصرار به معرفی گزینه پیشنهادی حتی با سُمبهای پرزورتر، بهپیش راند. این در شرایطی است که هر دو وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه مهمی مانند آموزشوپرورش با مخالفت گستردهای از سوی مردم، کارشناسان و خصوصاً فرهنگیان روبهرو شده بود. بااینحال، سید ابراهیم رئیسی با بیتوجهی به این واکنشهای گسترده و البته کارشناسی و اصرار بر معرفی دومین فرد بدون صلاحیت برای آموزشوپرورش – که بهوضوح مشخص بود از سوی مجلس همسو نیز رأی اعتماد نخواهد گرفت - نشان داد که رگههایی از لجاجت احمدینژادی، در میان کارگزارانش و بهویژه اتاق فکر تصمیمگیر دولتش وجود دارد.
بههرروی، باوجود اعتمادبهنفس بیشازاندازه رئیسی در کسبِ آرای مجلسِ اصولگرا، اصرار بر ناکارآمدیِ فیاضی تا به آنجا پیش رفت که حتی نمایندگانِ انقلابیِ مجلس نیز، زیر بارِ رأی اعتماد او بهعنوان وزیر نرفتند و در نهایت فیاضی را با 140 رأی مخالف در برابر ۱۱۵ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی اخذشده، بدون ردای وزارت از مجلس خارج کردند. ابراهیم رئیسی البته در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش خود در مجلس، دفاعی سرسختانه از انتخاب خود داشت و تمامقد از تجربیات و تخصص فیاضی دفاع کرده و اهمیت نسبتهای فامیلی در این مورد را نادیده گرفت. او که بسیار با اعتمادبهنفس، پا به مجلس گذاشته و گویی از انتخاب وزیر خود اطمینان داشت، در دفاع از فیاضی عنوان کرد: «رابطه رفاقت، قرابت و فشار آوردنها، موجب معرفی فردی نشده است. ما محور شایستگی را به عدالت نزدیک میدانیم. داشتن روحیه انقلابی و کارآمدی و روحیه تحولی از شروط همکاری ما است. ممکن است افرادی با یکدیگر خویشاوند باشند اما با دستاوردهای زندگی خودشان روی کار آمدند. آقای فیاضی سالهاست معلم را میشناسد، هم معلم آموزشی بوده و هم معلم پرورشی و با یادگیری آموزشی و فیلمهای آموزشی آشنایی دارد. در ستاد آموزشوپرورش مدیرکل بوده است. ایشان در سال ۹۸ سامانه رشد را طراحی کرده است. در یک مقطعی مسئول فناوری وزارتخانه و در یک مقطعی با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد. ایشان شناختنش از آموزشوپرورش کم نبوده است.»
رئیسی ادامه داد: «آقای فیاضی تحولگرا است. ما عزیزانی داریم که دارای مدارک و مدارج عالی هستند اما آن چیزی که مهم است روحیه تحولی است. فیاضی برنامه قابل دفاع دارد. فیاضی با حوزههای مختلف آموزش، پرورش، سازوکار دستگاه آموزشوپرورش و سند تحول آشنایی داشته و این آشنایی در حد حرف نیست بلکه قابلاجراست و این تحول در آموزشوپرورش باید اتفاق بیفتد. فیاضی ۲۵ پژوهش قابلقبول در حوزه دانشگاه، آموزشوپرورش، حوزه، مدرسه، مهندسی، علمی و دانش پایه دارد.» بااینوجود موج مخالفتها در مجلس با انتخاب فیاضی بهعنوان وزیر آموزش و پروش، بسیار گسترده بود. محمد باقری بناب نماینده مردم آذربایجان شرقی و بناب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بهعنوان اولین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش گفت: «این باندبازیها پدر کشور را درآورده است. یکمیلیون معلم در آموزشوپرورش داریم که با مدرک دکترا و کارشناسی ارشد کار میکنند، آیا در بین این یکمیلیون نفر کسی مثل آقای فیاضی پیدا نشد؟ یکزمانی آموزشوپرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود، اما اکنون بعد از ۴۰ سال، از بین یکمیلیون نفر نمیتوانیم یک وزیر را انتخاب کنیم.»
این نماینده مجلس گفت: «آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبودهاند. آموزشوپرورش و معلمان بزرگوار با این انتخابی که ما میکنیم دلسرد شده و آن را توهین و دهنکجی به آموزشوپرورش خواهند دانست.» او اشاره کرد: «ما معتقدیم باید ارتقای معلمان را داشته باشیم اما بعد از ۴۰ سال انقلاب یکی از این معلمان را پیدا نکردیم که بهعنوان وزیر انتخاب کنیم تا کرامت معلمان را حفظ کند؟ متأسفانه نهتنها کسی را نمیآوریم که مدیر اجرایی قوی باشد، بلکه فردی را پیشنهاد میکنیم که حتی یک روز هم کار اجرایی انجام نداده است. با انتخاب دکتر فیاضی این تحولی که دکتر رئیسی میگفتند شکل نخواهد گرفت زیرا ایشان حتی یکجایی مدیر نبودند که ببینیم آیا تحولگراست یا نه؟»
محمد وحیدی، نماینده بجنورد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش گفت: «این وزیر، وزیرِ ۴۰ درصد از جمعیت دولت است و بنابراین این انتخاب، انتخابی زیربنایی و تأثیرگذار است. وزیر آموزشوپرورش اگر میخواهد انتخاب شود باید با مجلس همراه باشد نه اینکه برخی در لابی و پارکها با وعده مدیریتی، وزیر انتخاب کنند.»
سید کاظم دلخوش نماینده صومعهسرا نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت آموزشوپرورش گفت: «آقای رئیسجمهور، شما نه با مجلس مشورت کردید و نه با دوستان خودتان. اگر میخواهید ما خفه میشویم اما این ره که تو میروی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا میکند.» او خطاب به رئیسجمهور ادامه داد: «شما دو میلیون معلم و فرهنگی دارید. آموزشوپرورش، آدمهای مدیر کم ندارد. چرا کاری میکنید که فرهنگیان از شما برنجند. آقای وزیر، یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است؛ شما از تحقیق و تفحص و از صندوق فرهنگیان چه میدانید. شما میخواهید وزیر شوید اما تجربه ندارید و یک روز هم سابقه کار ندارید. من فکر میکنم این شانِ آموزشوپرورش نیست. آقای رئیسجمهور خانواده آموزشوپرورش در اولویت شما نیست. امروز این وزارت خانه کسری دارد و همه مشکل دارند.»
محرم زاده نماینده اهر و هریس نیز گفت: «آقای فیاضی شما چند سال مدیر پرورش کدام مدرسه بودهاید؟ چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست؟ آیا نهاد نخبگان، صلاحیت صدور مدرک دکترا دارد؟ عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان مدرک فقه گرفتهاید؟ شما در فعالیتهای خود از شورای مجازی در سازمان پژوهش صحبت کردهاید، این فعالیت چه ربطی به آموزشوپرورش دارد؟ در بحث مطالعات خود از انجام مطالعات تمهیدی در رتبهبندی نام بردهاید، در این مطالعه به چه نتیجهای رسیدهاید و کدام گزارشهای شما چاپ شده است؟ در تألیفات شما بهجز فقه هیچچیزی دیده نمیشود، حال شما چطور خود را کارشناس مدیریت مهدکودکها معرفی میکنید؟» او اشاره کرد: «آقای فیاضی در جامعه معلمان نبوده و سابقه تدریس در مدارس دولتی را نداشته و در کل، کارنامه عملی اطمینان بخشی برای وزارت آموزشوپرورش از سوی او وجود ندارد.» در نهایت مجلس از دفاعیاتِ وزیر پیشنهادی نیز قانع نشد و نهتنها با رأی منفی به فیاضی، او را از دستیابی به صندلی وزارت محروم کرد، بلکه قدری از اعتمادبهنفس رئیسجمهور در جهتِ پافشاری روی خواستههایی غیرهمسو با نظرات مردم و نخبگان را نیز کاهش داد.