شناسهٔ خبر: 50835141 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر:

۶۵ درصد هدف‌گذاری منابع کتابخانه‌ای استان بوشهر محقق شده است

بوشهر- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: ۶۵ درصد هدف‌گذاری منابع کتابخانه‌ای استان بوشهر محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نعمتی عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شعار امسال هفته کتاب به عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» انتخاب شده است و تاکید ویژه‌ای بر استفاده خانواده‌ها و اعضای نوجوان و خردسال از کتاب دارد.

وی با اشاره به برخی از شاخص‌های مد نظر در کتابخانه بیان کرد: امسال باید منابع کتابخانه‌ای استان ۱۱.۴ درصد افزایش یابد و به یک میلیون و ۶۱۰ هزار نسخه برسد که وضعیت موجود ما یک میلیون و ۴۰ هزار نسخه کتاب است و در واقع ۶۵ درصد هدف‌گذاری محقق شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه کرونا باعث شده تا فعالیت کتابخانه‌ها با چالش‌هایی روبرو شود افزود: رشد ۹.۳ درصدی تعداد اعضا برای کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در سال جاری مد نظر است.

تحقق ۷۶ درصد اعضای پیش‌بینی‌شده

وی تعداد عضو پیش‌بینی شده در سال جاری را ۶۱ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: اکنون ۴۰ هزار و ۷۷۰ عضو در کتابخانه‌های استان داریم که ۶۷ درصد از هدف‌گذاری مد نظر تاکنون محقق شده است.

نعمتی با بیان اینکه در تعداد کتابخانه‌ها نیز افزایش ۶.۳ درصدی در سال جاری پیش بینی شده است، تصریح کرد: باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹.۵ کتابخانه داشته باشیم و به ۱۱۰ کتابخانه در استان برسیم که اکنون ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی داریم.

وی تاکید کرد: در شاخص سرانه کتاب نیز افزایش ۱۰ درصدی پیش‌بینی شده است. به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۱۳۳ نسخه کتاب داشته باشیم که الان ۸۹ نسخه داریم و ۸۵ درصد هدف‌گذاری برای افراد باسواد و ۶۶ درصد برای کل جمعیت محقق شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بیان کرد: شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان بیشترین تعداد عضویت را دارند که به خاطر فعالیت‌های انجمن کتاب و حمایت شهرداری‌های این مناطق است.

شهرداری برازجان همکاری نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌های بوشهر و خورموج در تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی بیشترین مشارکت را داشته‌اند، گفت: شهرداری برازجان کمترین همکاری را داشته و در واقع هیچ کمکی به کتابخانه‌ها نکرده است.

نعمتی بیان کرد: با وجود کمبودها و مشکلاتی که در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌های استان داریم، با همین تعداد کتابخانه، فضا، کتاب و کتابدار، توان خدمت به هفت برابر تعداد اعضای فعلی را داریم.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با هر نهاد و دستگاهی برای توسعه و گسترش کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله دو هزار و ۵۰۰ برنامه معرفی کتاب، فعالیت‌های فرهنگی، هزار و ۹۰۰ فعالیت مناسبی، بیش از ۶۰۰ نمایشگاه کتاب، برنامه‌هایی همچون نشست کتاب‌خوان، نمایشنامه‌خوانی و… انجام شده است.

احداث سه کتابخانه جدید

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از احداث سه پروژه کتابخانه جدید در دوراهک، آبدان و دویره خبر داد و افزود: شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک کتابخانه ندارند.

وی ادامه داد: حوزه‌های ادبیات، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، علوم محض، علوم کاربردی، هنر و سرگرمی، کلیات و زبان بیشترین میزان استفاده توسط اعضای کتابخانه‌های استان را داشته‌اند.

نظر شما