شناسهٔ خبر: 50804747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عربی 21 بررسی کرد؛

شانس حیدر العبادی برای بازگشت به نخست وزیری عراق چقدر است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- عربی ۲۱ نوشت: رسانه های عراقی فاش کرده اند که مقتدی صدر رهبر جریان صدر، نام «حیدرالعبادی» نخست وزیر اسبق این کشور را به عنوان یکی از نامزدهای تصدی این پست مطرح کرده است و  این در صورتی است که  نیروهای «چارچوب هماهنگ‌کننده» شیعه با نخست وزیری دوباره مصطفی الکاظمی برای یک دوره دیگر موافقت نکنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا،  شبکه یو تی وی عراق در این باره گزارش داده است که این موضوع طی تماسی میان الصدر و العبادی در هفته گذشته و در حالی صورت گرفته است که حیدر العبادی برای پایان دادن به بحران نتایج انتخابات، میان جریان صدر و گروههای شیعه مخالف نتایج انتخابات، پا در میانی کرده است.

براساس گزارش شبکه یو تی وی عراق، صدر عینا به العبادی گفته است:«اگر چارچوب هماهنگی شیعیان معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی دوباره نخست وزیری را نپذیرند، جای دوری نخواهم رفت. شما نامزد ما برای تصدی پست دولت آتی خواهید بود و این موضوع را به نیروهای هماهنگی اعلام می کنم».

«محمود الزجراوی» از رهبران جریان صدر و نماینده سابق عراقی درباره حقیقت نامزدی حیدرالعبادی برای تصدی پست نخست وزیری این کشور می گوید: خط جریان صدر، معرفی یک نخست وزیر در سطح ملی است اما نامزد مورد نظر در هر مرحله پس از انتخابات پارلمانی مطرح می شود.

الزجراوی با اشاره به اینکه مردم عراق امروز به یک نخست وزیر ملی چشم دوخته اند که از بطن پایگاههای مردمی آمده باشد، طرح نام العبادی را رد نمی کند و ادامه می دهد: برخی از نیروهای سیاسی خواهان روی کار آمدن یک شخصیت ملی در پست نخست وزیری نیستند و به یک نامزد توافقی چشم دوخته اند اما این نمی تواند عراق را بسازد زیرا به نفع کشور نیست.

از سوی دیگر سلام الزبیدی عضو ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی نیز در این باره می گوید: تحرکاتی از سوی برخی نیروهای سیاسی در عراق که بیشترین کرسی را به دست آورده اند، وجود دارد که می خواهند حیدرالعبادی را به عنوان گزینه نخست وزیر مطرح کنند.

الزبیدی با اشاره به اینکه العبادی در اینکه بخشی از حل بحران کشور باشد،  مانعی نمی بیند، فاش کرد: مقتدی صدر هنگامی که در بغداد با العبادی دیدار کرد، تصمیم گرفت که نام وی، یکی از گزینه های فراکسیون صدر برای تصدی نخست وزیری باشد.

با این حال علی البیدر کارشناس مسائل عراق، در گفتگو با عربی۲۱، طرح نام العبادی برای تصدی نخست وزیری عراق را شایعه می خواند و می گوید: کردها و احزاب سنی مخالف حیدرالعبادی هستند.  حتی العبادی بین شیعیان نیز مخالفانی دارد و به این ترتیب العبادی شرایط بازگشت به نخست وزیری را ندارد.

این کارشناس ادامه می دهد: قضیه طرح دو نامزد برای تصدی نخست وزیری هنوز زود است زیرا باید کمیسیون انتخابات عراق نتایج نهایی را اعلام و دادگاه عالی نیز آن را تایید کند تا آن زمان یک فراکسیون بتواند نامی از دو نامزد  به میان ییاورد اما در حال حاضر نزدیکترین نامزد به نخست وزیری، الکاظمی و اسعد العیدانی استاندار بصره هستند.

وی ادامه می دهد: اما اگر این دو نام منتفی شوند، گزینه بعدی می تواند نوری مالکی باشد و آن هم در صورتی است که وی شرایط سخت جریان صدر را بپذیرد.

اگر چه ویژگی های فراکسیون اکثریت- فراکسیونی که تشکیل دولت به آن سپرده می شود- تا به امروز ظاهر نشده است اما تحرکات نیروهای سیاسی به هدف دستیابی به راه حلی که یا به دولت اکثریت سیاسی و یا بازگشت به وضعیت توافقی برای تقسیم پست های وزارتی منجر شود، همچنان ادامه دارد.

خبر را  در عربی ۲۱ ببییند

نظر شما