شناسهٔ خبر: 50797813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه:

در سفر باقری به اروپا توافق شد تحریم‌های بعد از خروج ترامپ از برجام، یکجا برداشته شود/ اینکه گفتگوها از چه جایی باید آغاز شود موضوعی بی‌اهمیت است/ آمریکا باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد

سخنگوی وزارت خارجه درمورد جمع بندی سفر آقای باقری به اروپا ‌ گفت: توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از 2017 و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود. البته اختلافاتی در 6 دور مذاکره بوده که همه اینها مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه‌آیا در سفر باقری به اروپا، طرفین درباره مذاکرات به جمع بندی رسیدند، گفت: بررسی ها به جمع بندی رسید و در گفت و گو با اعضای 1+4 درباره تاریخ مذاکرات به توافق رسیدیم.

 

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه بر اساس این جمع بندی، ‌گفت و گوها  ادامه خواهد یافت، گفت: توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از 2017 و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود. البته  اختلافاتی در 6 دور مذاکره بوده که همه اینها مورد بررسی قرار گرفت.

 

خطیب زاده یادآور شد: نیت و حرف‌های ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای 1+4 بپیوندند اما برای ما رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مهم است که همه اینها در فرایند بررسی جمع بندی شده و در گفت و گوها مورد تاکید قرار گرفته است.

 

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین درباره اظهارات فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان مبنی بر متتفی نشدن برقراری کنسولگری دو کشور گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته است و منتظر اراده جدی طرف مقابل هستیم.

 

وی درباره محور گفت و گوهای باقری در کشورهای اروپایی گفت: سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا در جایگاه معاونت سیاسی انجام شد. اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد هستند طبیعی است بخشی از گفت و گوها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرد.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره بحث دریافت طلب ایران از این کشور و پیگیری این موضوع در سفر آقای باقری به انگلیس گفت: عمده بحث ما با انگلیس موضوع روابط دوجانبه است و یکی از موضوعات دوجانبه بدهی 4 دهه ای انگلیس به ایران است که هر بار به هر بهانه ای این پرداخت به تعویق افتاده است.

 

وی افزود: طبق قوانین محلی و دادگاه‌های انگلیس، باید این بدهی‌ها پرداخت شود و این امر مطالبه و پیگیری شد.

 

خطیب زاده مسائل دوجانبه،  منطقه و مذاکرات را سه محور گفت و گوهای باقری در اروپا عنوان کرد و گفت: معاون وزیر امور خارجه در این سفر با مسئولان روابط دو جانبه این کشورها هم نشست‌هایی داشته است.

 

اینکه گفتگوهای از چه جایی باید آغاز شود موضوعی بی‌اهمیت است/ رفع تحریم ها برای ما مهم است

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقام آلمانی مبنی بر اینکه گفت و گوها از جایی باید آغاز شود که تفاهم نشد، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که چگونه به توافق خوبی در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه از کجا گفت و گوها در وین شکل بگیرد موضوع کم اهمیت‌تر است.

 

وی ادامه داد: ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی نسبت به ثبات در منطقه تاکید دارد و به دنبال این هستیم ثبات منطقه به هم نخورد.  

 

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان افزود: نفس اینکه برخی کشورهای منطقه با ریشه‌ ترور و ناامنی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی همراه شوند، مذموم است اما اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی در سطحی از ثبات و اقتدار است که همه می‌دانند نباید به آن نزدیک شوند.

نظر شما