۱-طراحی نیروگاههای حرارتی کشور براساس سوخت گاز طبیعی بوده و از نظر این شرکت استفاده از سوخت گاز در تمامی نیروگاههای حرارتی کشور به دلیل کاهش تبعات زیست محیطـی، کاهش هزینههای بهرهبرداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی همواره در اولویت قرار دارد ولیکن به دلیل محدودیت اعمالی در تحویل سوخت گاز از جانب شرکت ملی گاز ایران ناشی از افزایش مصرف سوخت گاز در بخش خانگی و ایجاد موازنه منفی در عرضه و تقاضای گاز طبیعی، امکان تامین ۱۰۰ درصدی سوخت گاز مصرفی نیروگاهها توسط شرکت ملی گاز ایران مخصوصا در نیمه دوم هر سال میسر نیست.لذا نیروگاهها برای جلوگیری از اعمال خاموشی ناشی از کمبود سوخت در شبکه سراسری برق کشور بالاجبار از سوخت مایع (گازوئیل- مازوت) استفاده میکنند.
۲-به استناد اطلاعات استخراج شده از نرم افزار سوخت شرکت برق حرارتی، میزان مازوت مصرفی نیروگاههای اطراف تهران در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، صفر درصد است.لذا افزایش شاخص دی اکسید گوگرد طی ماههای اخیر، به مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای اطراف تهران مرتبط نیست و اکیدا تکذیب میشود.
۳-مساله آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران ناشی از پارامتر ذرات (PM۲.۵) است که به استناد اطلاعات درج شده در آخرین ترازنامه انرژی کشور، ۸/ ۸۰ درصد از آلایندگی ناشی از ذرات مرتبط با بخش حمل و نقل و ۵۱/ ۶ درصد ناشی از بخش نیروگاهی است. همچنین براساس اطلاعات این اساسنامه سهم آلاینده sox(دی اکسید گوگرد ناشی از احتراق مازوت) با احتساب صنایع تولیدکننده سیمان و نیروگاهها در حدود ۹/ ۱ درصد است.از این رو منبع افزایش آلودگی هوای در تهران یا سایر کلانشهر را باید در منابعی غیر از احتراق ناشی از مصرف مازوت جستوجو کرد.
۴-نظر به ماده ۱۳ قانون هوای پاک درباره استفاده از سوخت استاندارد مصوب در کلیه واحدهای صنعتی و نقش وزارت نفت درباره استانداردسازی سوخت براساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک (وزارت نفت مکلف است حداکثر تا سه سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است از تولید سوخت غیر استاندارد جلوگیری کند) و همچنین تاثیرپذیری تجهیزات و تاسیسات نیروگاهها از کیفیت سوخت تحویلی و میزان گوگرد موجود در سوخت مازوت و با توجه به سهم نیروگاهها از مازوت و گازوئیل تولیدی در کشور (۸/ ۱۵ درصد و۴/ ۱۴ درصد)، لازم است اقدامات بعدی توسط تولیدکننده سوخت انجام گیرد. در صورت تحقق ماده ۱۸ قانون هوای پاک و تحویل سوخت مازوت استاندارد به نیروگاهها، کلیه پارامترهای آلاینده نیروگاهها در حد استاندارد خواهد بود.