شناسهٔ خبر: 50762097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی؛

تنها راه تضمین عدم خروج مجدد واشنگتن/ کامالا هریس: تمایل ما برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران روشن است

صاحب‌خبر -
تنها راه تضمین عدم خروج مجدد واشنگتن/ کامالا هریس: تمایل ما برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران روشن است


خبرگزاری آریا-سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در اظهاراتی گفت که مسکو در نشست آتی وین که قرار است ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در پایتخت اتریش برگزار شود، خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خواهد بود. 
به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در اظهاراتی گفت که مسکو در نشست آتی وین که قرار است ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در پایتخت اتریش برگزار شود، خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خواهد بود.
وزیر امورخارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو خواهان لغو تمام تحریم‌های ایران و اجرای کامل توافق هسته‌ای است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که در جریان رایزنی‌هایش در پاریس با مقامات فرانسوی درباره بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کرده است.
وزیران امورخارجه و دفاع روسیه و فرانسه روز جمعه در پاریس با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات مختلف دوجانبه و بین‌المللی از جمله از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردند.
لاوروف همچنین اظهار داشت: ما در اینجا چشم اندازهایی برای انجام تعاملی سازنده تر باتوجه به برگزاری دور هفتم مذاکرات وین در روز ٢٩ نوامبر داریم. ما در این نشست خواهان اجرای کامل توافق هسته ای خواهیم بود که به طور قطع شامل بازگشت آمریکا به اجرای کامل تعهداتش، از جمله لغو تمام تحریم های اعمال شده علیه ایران است.

کامالا هریس: تمایل ما برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران روشن است
«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا عصر جمعه (به وقت تهران) در سخنانی گفت که تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام روشن است.
وی که طی کنفرانس خبری در پاریس صحبت می‌کرد از استقبال مقام‌های فرانسوی از وی قدردانی کرده و دیدار با مقام‌های این کشور را مثمر ثمر خواند.
معاون رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «من معتقدم که این سفر تاکید مجددی بر تعهد آمریکا به همکاری با شرکایمان در سرتاسر جهان است».
کامالا هریس گفت که ما در دوران جدید قرار گرفته‌ایم که علاوه بر موضوع همه گیری ویروس کرونایی که روی داد، در برابر تغییرات آب و هوایی قرار داریم که در فوریت بالایی قرار دارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: بابت فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران هستیم 
گرینفیلد در نشستی با خبرنگاران گفت، دولت آمریکا بابت فعالیت‌های هسته‌ای ایران که از تعهدات ذیل توافق هسته‌ای تبعیت نمی‌کند نگران هستیم. وی افزود که، آمریکا متعهد است این اطمینان را حاصل کند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.
 «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.
به نوشته وبگاه صهیونیستی «عاروتص شوع»، گرینفیلد در نشستی با خبرنگاران بدون اشاره به خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق برجام گفت، دولت آمریکا بابت فعالیت‌های هسته‌ای ایران که از تعهدات ذیل توافق هسته‌ای تبعیت نمی‌کند نگران هستیم.
او با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه تهران گفت، آمریکا متعهد است این اطمینان را حاصل کند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.
سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین تأکید کرد، در موضع واشنگتن درخصوص به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان تغییری ایجاد نشده است.
گرینفیلد در حالی این اظهارات را بیان کرده که به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، وی قصد دارد از روز یکشنبه و به‌مدت پنج روز به غرب آسیا سفر کند.
او قصد دارد در این سفر، با مقامات فلسطینی، اردنی و رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند. این اولین سفر یک مقام دولت «جو بایدن» به فلسطین اشغالی از زمان روی کار آمدن «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم خواهد بود.
از سوی دیگر «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز عصر جمعه (به وقت تهران) در سخنانی گفته است که تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام روشن است.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: از اینکه هیچ دعوتنامه ای از سوی تهران دریافت نکردم، ناامید شده ام
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت، این «تعجب برانگیز» است که او هیچ ارتباطی با دولت جدید ایران بر سر چندین مسئله باقی مانده ندارد.
 به نوشته رویترز، گروسی امیدوار بود که پیش از آغاز نشست بعدی شورای حکام آژانس در 22 نوامبر به ایران سفر کند، اما اکنون می گوید از اینکه هنوز هیچ دعوتنامه‌ای دریافت نکرده است، ناامید شده است.
گروسی می‌گوید طی پنج ماهی که ابراهیم رئیسی به عنوان برنده انتخابات اعلام شده، هیچ تماسی با دولت جدید ایران به غیر از «گفتگوهای فنی» با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نداشته است.
وی گفت این وضعیت «تعجب‌انگیز» است و می‌خواهد بدون پرده این موضوع را مطرح کند ، چرا که «لیست طولانی از موضوعاتی وجود دارد که باید مذاکره شود».

بایدن: ذخایر جهانی نفت برای خودداری کشورها از خرید آن از ایران کفایت می کند
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر حفظ تحریم های آمریکا علیه نفت ایران تاکید کرده و خاطرنشان کرد ذخایر جهانی نفت برای خرید نکردن آن از جمهوری اسلامی کافی است.
به گزارش اسپوتنیک، در یادداشت رئیس جمهور آمریکا منتشره در وبسایت کاخ سفید گفته می شود: طبق تعاریف قبلی، ذخایر نفت و فرآورده های نفتی از کشورهایی غیر از ایران به اندازه کافی وجود دارد تا امکان کاهش چشمگیر حجم خرید نفت و فرآورده های نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا از طریق آنها فراهم شود. کاخ سفید باید هر شش ماه یکبار تأیید کند که عرضه جهانی نفت برای حفظ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در سال 2012 در دوره حکومت باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق  آمریکا کافی است.
ناظران خاطرنشان می کنند که این یادداشت در آستانه دیدار مجازی بایدن با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، که قرار است  روز دوشنبه برگزار شود، منتشر شده است .چین بزرگترین خریدار نفت ایران است که طی سه ماه گذشته با نقض تحریم های آمریکا به طور متوسط بیش از 500 هزار بشکه در روز نفت از این کشور خریداری کرده است. مجازات عدم رعایت این تحریم ها قطع ارتباط با اقتصاد آمریکا است اما ایالات متحده اجرای این محدودیت ها در آستانه مذاکرات با ایران درباره بازگرداندن برجام متوقف کرده است

طرح قانونگذاران آمریکایی برای محدودیت مبادلات تسلیحاتی با ایران
دو عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای محدود کردن معملات تسلیحاتی با ایران ارائه کردند.
 دان بیکن و جو ویلسون دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا طرحی موسوم به "قانون جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران" ارائه کرده‌اند که هدف آن تحریم هرگونه خرید و فروش تسلیحات با ایران است.
این قانونگذاران آمریکایی که هر دو عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان هستند در طرح خود از دولت خواسته‌اند تا علیه هر شخص یا نهادی که در مبادلات خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران مشارکت دارد، تحریم وضع کند.
دان بیکن در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر مدعی شد که انتقال تسلیحات متعارف به ایران امنیت ملی آمریکا و متحدانش در منطقه، ازجمله اسرائیل، امارات متحده عربی، اردن، مصر، عربستان سعودی و سایرین را تهدید می‌کند.
وی در بیانیه خود که روی وب سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، آورده است: اگرچه ممکن است اعضای کنگره آمریکا بر سر روش‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند اما همگی در این خصوص که باید از فروش سلاح توسط چین و روسیه به ایران جلوگیری کرد، اتفاق نظر دارند.
این در حالی است که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تأیید برجام صادر شد و به تصویب شورای امنیت رسیده است، قطعنامه‌های مرتبط با ممنوعیت‌ مبادلات تسلیحاتی با ایران در شورای امنیت لغو شده است و ایران می‌تواند با هر کشوری مبادله تجاری تسلیحات داشته باشد.
طبق مفاد برجام در اکتبر ٢٠٢٠ این محدودیت ها که از سال ٢٠٠٧ علیه ایران وضع شده بود، به طور موثر لغو شد.
این قانونگذار جمهوری خواه در ادامه طرح "جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران" را طرحی عقلانی توصیف و تاکید کرده است که در صورت تصویب این قانون با تحمیل هزینه به سازمان‌ها و اشخاص دخیل در تسهیل معامله سلاح با ایران، محدودیت‌های (تسلیحاتی) قدیمی را بازمی‌گرداند.

تنها راه تضمین عدم خروج مجدد واشنگتن از نگاه سناتور آمریکایی
یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به خواست ایران از واشنگتن برای تضمین عدم خروج مجدد از برجام گفت که تنها راه آن، تصویب توافق هسته ای به عنوان یک معاهده است.
 تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس روز جمعه بار دیگر با انتشار یک توئیت به درخواست ایران از آمریکا برای تضمین عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای در آینده واکنش نشان داد.
تد کروز در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرد که تضمین عدم خروج دوباره ایالات متحده از توافق هسته ای در آینده تنها با تصویب برجام به عنوان یک معاهده در سنا ممکن است.
وی در این توییت به گزارش اخیر شبکه بلومبرگ درخصوص درخواست ایران برای ازسرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و نوشت: علیرغم رویاهای آنها، طبق قانون اساسی [آمریکا] تنها راه برای تحقق آن، این است که [برجام] را به عنوان یک معاهده برای تایید سنا ارائه کنند. کاری که بایدن از انجام آن هراس دارد.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که دور هفتم مذاکرات ایران و ١+٤ برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار است روز ٢٩ نوامبر (هشتم آذرماه) در وین از سر گرفته شود.


نظر شما