شناسهٔ خبر: 50753210 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بلینکن: رویداد‌های افغانستان ما را به دوحه نزدیک کرد/ وزیر خارجه قطر: روابط ما با تهران مانعی برای تعامل با واشنگتن نیست

صاحب‌خبر -
بلینکن: رویداد‌های افغانستان ما را به دوحه نزدیک کرد/ وزیر خارجه قطر: روابط ما با تهران مانعی برای تعامل با واشنگتن نیست
خبرگزاری آریا- وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری با همتای قطری خود اعلام کرد که روابط این کشور با دوحه در حال افزایش است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از الجزیره، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری با «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» همتای قطری خود اعلام کرد: روابط واشنگتن و دوحه بعد از تحولات افغانستان نزدیک‌تر شده و در حال افزایش است. همچنین آمریکا قدردان تلاش های « امیر قطر» است. قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد بود.
بلینکن در ادامه افزود: همکاری ما با قطر برای مسائل منطقه‌ای ضروری است. روابط واشنگتن و دوحه از سی سال پیش که آغاز شد هیچ‌گاه به این عمیقی نبوده است.
او اضافه کرد: ما به دنبال ابزار‌های هستیم که مقابل سیاست‌هایی بایستم که از مهاجرت و مهاجران به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند. همچنین آمریکا نگران تحرکات روسیه در مرز با اوکراین است چراکه اهداف مسکو در این خصوص مشخص نیست.
بلینکن در ادامه اظهارات خود گفت: نخست ‎‌وزیر لبنان برنامه خوبی برای پیشبرد این کشور دارد و ما نیز در تلاش هستیم برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت در این کشور برنامه‌ای بریزیم که ارتش آن را اجرا می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا در سخنانی مداخله‌جویانه هم تصریح کرد: واشنگتن حامی عادی‌سازی روابط با سوریه نیست و به شدت نگران سیگنال‌های ارسال شده به سوریه هستیم. همچنین سفر وزیر خارجه امارات به دمشق ما را نگران کرده است.
محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر نیز در این نشست گفت: روابط ما با واشنگتن زمانی نزدیک شد که برای تخلیه هزاران نفر از شهر کابل همکاری کردیم. ما متعهد به انجام اقدامات لازم در بازگرداندن ثبات به افغانستان هستیم. اولویت ما این است که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را قبل از شروع زمستان به این کشور برسانیم و از طالبان می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل کند. قطر در زمینه تامین انرژی در جهان نیز پیشروست.
وزیر خارجه قطر افزود: در حال حاضر به عادی‌سازی روابط با سوریه فکر نمی‌کنیم و منتظر پاسخ اسد به اقدامات گذشته‌اش هستیم.
او همچنین گفت: ایران همسایه ماست و روابط ما با تهران مانعی برای روابطمان با واشنگتن نیست. دوحه با برخی از اقدامات ایران مخالف است، اما این بدان معنا نیست که با آن‌ها صحبت نکنیم.
شایان ذکر است بعد از شکست آمریکا و ناتو در افغانستان و خروج عجولانه نظامیان آن‌ها از این کشور قطر به دلیل روابط خوب با طالبان کمک شایانی به خروج نظامیان و تبعه کشور‌های غربی مخصوصا آمریکا از کابل کرده است.

نظر شما