شناسهٔ خبر: 50749760 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی؛

رایزنی ها مقامات انگلیس با باقری در لندن/ سفر رابرت مالی به منطقه

صاحب‌خبر -
رایزنی ها مقامات انگلیس با باقری در لندن/ سفر رابرت مالی  به منطقه

خبرگزاری آریا-در آستانه از سرگیری مذاکرات وین؛ رابرت مالی بار دیگر به منطقه سفر کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تایمز آو اسرائیل، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آستانه از سرگیری مذاکراتی برجامی در وین، بار دیگر به خاورمیانه سفر می‌کند.
به گزارش  تایمز آو اسرائیل، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آستانه از سرگیری مذاکراتی برجامی در وین، بار دیگر به خاورمیانه سفر می‌کند.
وی از روز -پنجشنبه- در رأس هیأتی، دور تازه‌ای از سفرهای منطقه‌‌ای را آغاز کرد.
مالی به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و سرزمین‌های اشغالی سفر می کند. سفر وی به منطقه تا 20 نوامبر ادامه خواهد داشت.

بیانیه وزارت خارجه انگلیس درباره رایزنی‌های مقامات این کشور با باقری در لندن
وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای با اشاره به دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با مقام‌های لندن، گفت که در جریان این دیدار از تهران خواسته شده است که از فرصت به وجود آمده در دور تازه مذاکرات برجامی، برای احیای این توافق استفاده کند.
 وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای با اشاره به دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با مقام‌های لندن، گفت که در جریان این دیدار از تهران خواسته شده است که از فرصت به وجود آمده در دور تازه مذاکرات برجامی، برای احیای این توافق استفاده کند.
 وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای با اشاره به دیدار «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با مقام‌های لندن، گفت که در جریان این دیدار از تهران خواسته شده است که از فرصت به وجود آمده در دور تازه مذاکرات برجامی، برای احیای این توافق استفاده کند.
در این بیانیه آمده است که «جیمز کلورلی» معاون وزارت خارجه انگلیس در دیدار با باقری، از ایران خواسته است از فرصت مذاکرات جدید برای دستیابی به توافقی که روی میز قرار دارد، استفاده کند.
قرار است دور هفتم مذاکرات هسته‌ای درباره احیای برجام 29 ماه جاری میلادی برگزار شود.

نخست وزیر سوئد: برای احیای برجام باید هر کاری انجام داد
نخست وزیر سوئد در گفت و گو با یک روزنامه صهیونیستی به حمایت از احیای توافق هسته ای پرداخت و خروج یک جانبه آمریکا از آن را یک «اشتباه بزرگ» خواند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، استفان لوفوِن نخست وزیر سوئد در بخشی از گفت و گوی اختصاصی با این روزنامه درباره احیای توافق هسته ای گفت: ما فکر می کنیم مهم است هر کاری لازم است برای اطمینان یابی از این که ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نمی کند، انجام دهیم، به مذاکرات ادامه داده و بر سر چگونگی احیای برجام[توافق هسته ای ] به توافق برسیم. کار آسانی نخواهد بود اما نقض توافق[از سوی آمریکا] اشتباه بزرگی بود. 
لوفون در زمینه مسائل به اصطلاح حقوق بشری درباره ایران گفت: ما در زمینه مسائل حقوق بشر، برابری و آزادی بیان با ایران صریح هستیم. با تمامی کشورها در این زمینه صریح هستیم. در گفتن آنچه فکر می کنیم تردید نداریم اما می خواهیم ایران به گونه ای دموکراتیک توسعه یابد و این کار با گفتمان، تجارت و مبادله به بهترین روش انجام می شود. ما باید این مسائل را نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز به تعادل برسانیم. 

آلمان: هدف از مذاکرات وین احیای سریعتر برجام است
سخنگوی وزارت خارجه آلمان با استقبال از ازسرگیری مذاکرات وین گفت که هدف از این رایزنی‌ها بازگشت به برجام در کوتاه ترین زمان ممکن است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، آندره آ ساسه سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان در گفت وگو با خبرنگاران در برلین خواستار احیای هرچه سریعتر مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد.
وی در این باره اظهار داشت: همان طور که بارها گفته ایم هدف از مذاکرات وین احیای برجام در سریع ترین زمان ممکن است. برجام باید به طور کامل بازگردانده شود.
ساسه افزود: آلمان از بازگشت ایران به مذاکرات وین استقبال می کند اما انتظار دارد که این کشور مشارکت سازنده ای در این گفت وگوها داشته باشد.
این دیپلمات آلمانی با بیان اینکه برلین بارها نسبت به از دست رفتن زمان برای احیای برجام هشدار داده است، تاکید کرد که هدف از مذاکرات با ایران به نتیجه رسیدن هرچه سریعتر آن است.
مذاکرات میان ایران و سایر طرف های برجام قرار است روز ٢٩ نوامبر (ماه جاری میلادی) در وین از سرگرفته شود.
معاون ویزر امورخارجه روسیه نیز روز پنج شنبه  در اظهاراتی با تاکید بر اینکه بازگشت به برجام نیازمند اراده سیاسی است، گفت: برای تضمین اینکه مذاکرات وین منجر به بازگشت به برجام به شکل اولیه اش خواهد شد، می بایست تمام تلاش ها به کار گرفته شود. اکنون نیازمند اراده سیاسی هستیم. از طرف آمریکا، مهم است که این کشور ثابت کند و در عمل نشان دهد که سیاست تحریمی به کار گرفته در سال های اخیر را مورد بازبینی قرار می دهد و به طرف ایرانی این فرصت داده می شود که از مزایای اقتصادی گنجانده شده در توافق بهره مند شود. توافقاتی که در بطن برجام قرار گرفته است

باقری:مذاکره جهت دستیابی به ضمانتی برای عدم نقض مجدد یک توافق است 
باقری که به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران برای زمینه سازی ادامه مذاکرات وین به اروپا سفر کرده، گفت: یکی از موضوعات در دستور کار گفت وگوها این است تا به تضمین‌هایی دست بیابیم که از تکرار مجدد نقض فاحش یک توافق بین المللی جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به تبعات خروج واشنگتن از برجام خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها با نقض برجام و قطعنامه 2231 و تحمیل تحریم علیه ایران صرفا به جمهوری اسلامی خسارت وارد نکرده بلکه به کشورهای دیگر عضو برجام خسارت وارد کردند زیرا آنان تعاملات اقتصادی با ایران داشتند. آمریکایی‌ها همین طور به کشورهای دیگری که با ایران تعاملات اقتصادی داشتند یا می‌خواستند داشته باشند نیز خسارت وارد کردند. همچنین خسارت به یک توافق بین‌المللی وارد شده چون هر توافق بین المللی یک هویت حقوق بین المللی دارد.
معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس‌تی‌وی، تکرار کرد که هدف اصلی این گفت وگو ها از نظر جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت ایالات متحده به واسطه نقض فاحش توافق برجام و قطعنامه 2231 علیه ملت ایران اعمال شده است. ما مذاکرات هسته‌ای را در سال 2015 به اتمام رساندیم که نتیجه آن توافق برجام بود آمریکایی ها با خروج شان از برجام هم توافق و هم قطعنامه 2231 را نقض کردند و در پی آن تحریم های گذشته و هم تحریم های جدید را اعمال کردند.
وی تاکید کرد: بازگشت آمریکا از این تحریم‌ها هدف اصلی مذاکرات آینده است. اقدامات هسته‌ای ایران در پاسخ به اقدامات آمریکا برای تحریم غیرقانونی علیه ایران و در چارچوب توافق برجام بود. اقدام آمریکا خلاف حقوق بین الملل و خلاف برجام و قطعنامه 2231 بود ولی اقدام ایران بر اساس متن برجام بوده لذا ابتدا باید در مورد لغو تحریم‌های غیرقانونی تصمیم گرفته شود.
باقری در مورد مذاکرات خود با مقامات تروئیکای اروپایی، اظهار داشت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی با مقامات سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در سه روز گذشته داشتم. گفت و گوها در عین حالی که صریح و جدی بود ولی سازنده و رو به جلو بود. ما نگاه خودمان را به طور خیلی صریح و شفاف در مورد چارچوب های لازم در گفت وگوهای پیش رو با آنها گفتیم و نگاهمان را به اشتراک گذاشتیم و انتظاراتمان را از گفت‌وگوهای آینده به آنها اعلام کردیم.
دیپلمات ارشد ایرانی که اکنون در لندن به سر می‌برد، گفت: امروز با چند تن از مقامات وزارت خارجه انگلیس دیدار داشتم که در مورد روابط دوجانبه با انگلیس، درباره موضوعات منطقه‌ای و همینطور در مورد مذاکرات آینده گفت و گوهای تفصیلی داشتیم. ارزیابی من در واقع از این گفت‌وگوها مثبت است اما به این معنی نیست که با هم اختلاف نداشتیم یا نداریم ولی در خیلی از موضوعات نیز با یکدیگر همسویی و همگرایی داشتیم و نکته مهم این بود که در یک نشست رو در رو دیدگاه‌های طرفین با صراحت بیان شد. فکر می کنم مدت زیادی می‌گذرد که مقام‌های وزارت خارجه دو کشور گفت و گوهای جامع اینگونه را با هم نداشتند.
وی اضافه کرد: سابقه روابط ایران و انگلیس یک سابقه پر از فراز و نشیب است اما یک پیوستگی دارد. این روابط نشان دهنده اراده دو طرف است که با هم روابط جدی و موثر داشته باشند.
معاون سیاسی دستگاه دیپلماسی کشور در مورد سیاست منطقه‌ای ایران نیز بیان کرد: نگاه ما همواره یک نگاه ثبات ساز در منطقه بوده و همواره از بازیگران که همین رویکرد ثبات ساز و امنیت را داشتند هم حمایت کردیم و هم با آنها همکاری کردیم. ما نگاهمان این است که هرگاه بیگانگان به نوعی وارد منطقه شوند یا در منطقه نفوذ کنند به جهت اینکه منافع و سیاست‌های خودشان را دنبال می‌کنند ورود و حضور آنها بر خلاف امنیت و ثبات منطقه خواهد بود. کشورهای منطقه حتی اگر با هم اختلاف داشته باشند صلاحیت گفت‌وگو با همدیگر را دارند که اختلافاتشان را با یکدیگر حل کنند.
با توجه به اینکه امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا پیروزی دانیل اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه را تبریک گفته، باقری در پاسخ به اینکه همکاری ایران با کشورهای ضد امپریالیستی به چه صورت است، گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی مهم است تعامل با بازیگرانی است که بتوانند در حوزه و منطقه‌ خود امنیت و ثبات را در آنجا برقرار کنند و در واقع این بازیگران برخاسته از رای و نگاه مردم شان باشند. ما اعتقاد داریم که دموکراسی و امنیت و ثبات با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.
او در خصوص نقش سیاست‌های ایران در صحنه بین المللی به پرس‌تی‌وی گفت: تهران به عنوان یک بازیگر مستقل که همواره در پی امنیت سازی و ثبات در منطقه بوده این نگاه را دارد که بتواند حقوق و منافع مردمش را در عرصه‌های مختلف تامین و از آن صیانت کند همواره در طول دوره‌های گذشته هم ثابت کردیم که تامین حقوق مردم ما و تامین منافع ملی ما همواره در جهت ثبات و امنیت منطقه بوده است. ایران همواره یک بازیگر مسئول در صحنه بین‌المللی بوده حتی وقتی که برخی بازیگران دیگر مسئولیت‌های خود را انجام دادند ولی ایران هیچگاه خود را از مسئولیت‌های بین المللی رها نکرد و فکر می‌کنم یک بازیگر مسئول در صحنه بین المللی یک طرفه قابل اعتماد و اتکا برای بازیگران دیگر است و این مبنا می‌تواند برای یک روابط پایدار شکل دهد.
باقری در پایان با تاکید بر حمایت از کشورهای منطقه بیان کرد: ایران همواره نگاه ایجابی و مثبت به پدیده ها دارد و در رویارویی‌های منطقه ای و بین المللی در جبهه خیر است. ما در منطقه در عراق و سوریه در مقابل تروریست ها و در کنار مردم و دولت قانونی این کشورها بودیم و هستیم. ما در فلسطین در کنار مردم فلسطین و مقابل اشغالگران و در یمن در کنار مردم مظلوم یمن و مقابل متجاوزین هستیم و همین نگاه است که می‌تواند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد.

باقری: گفت‌وگوها درباره پرداخت بدهی انگلیس به ایران ادامه می‌یابد
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی در لندن گفت که در خصوص مسئله پرداخت بدهی انگلیس به ایران و میزان آن توافق شده، اما نحوه و روند پرداخت هنوز حل نشده است.
شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای در لندن گفت که امیدوار است بدهی 400 میلیون پوندی (535 میلیون دلاری) بریتانیا به ایران در خصوص یک قرارداد نظامی مربوط به چند دهه قبل، «به زودی» پرداخت شود و دو کشور در تلاش هستند تا مسئله چگونگی پرداخت آن را بررسی کنند.
طبق این گزارش، علی باقری کنی که همچنین مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات آتی وین است و در حال حاضر در تور اروپایی در آستانه گفت‌وگوهای هشتم آذر با گروه 1+4 که قرار است با هدف رفع تحریم‌های آمریکا برگزار شود به سر می‌برد، گفت که این موضوع در دیداری که وی روز پنجشنبه با مقامات وزارت خارجه انگلیس داشت مطرح شد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، باقری با بیان اینکه «مسئله اصلی در خصوص پرداخت بدهی و میزان آن توافق شده، اما نحوه و روند پرداخت هنوز حل نشده است»، افزود: گفت‌وگوها هفته آینده در تهران ادامه خواهد یافت.
وی این گفت‌وگوها را جدی و گامی رو به جلو برای رفع برخی اختلافات بین دو کشور خواند و افزود از جمله موضوعات مطرح شده از سوی مقامات انگلیسی، بازداشت «نازنین زاغری راتکلیف» زندانی دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی بود.
باقری کنی ادعای وجود ارتباط بین پرداخت بدهی انگلیس و این زندانی را تکذیب و تصریح کرد: بازداشت زاغری راتکلیف یک مسئله قضایی است که در چارچوب قوه قضاییه رسیدگی می‌شود و امکان پیگیری در داخل قوه قضاییه را دارد.
پیش‌تر، «جرمی هانت» وزیر خارجه پیشین انگلیس در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» تأکید کرد که دولت انگلیس باید بدهی 400 میلیون پوند به جمهوری اسلامی ایران را بپردازد.
وی با تأکید بر این که این مبلغ حق ایران است و باج‌خواهی نیست، ادامه داد: «وقتی من وزیر خارجه بودم، بحث‌هایی درباه قاعده کلی و اصل آن وجود داشت و ما مقرر کردیم که ما پول باج نمی‌دهیم. اگر پول باج بود، من واقعاً از آن (پرداخت) حمایت نمی‌کردم اما موضوع پرداخت بدهی است».
هانت با اشاره به این موارد تصریح کرد: «دادگاه بین‌المللی گفته است که ما (به ایران) بدهکاریم و وزیر دفاع گفته که ما بدهکاریم و من فکر می‌کنم بحثی درباره اصل و قاعده کلی این مسئله وجود نداشته باشد (که انگلیس به ایران بدهکار است.
این دیپلمات انگلیسی در ادامه بر لزوم پرداخت بدهی انگلیس به ایران تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر بحث ساز و کار (پرداخت این بدهی) وجود دارد و بحث تحریم‌ها مطرح است و کار ساده‌ای نیست اما این کار قابل انجام است بنابراین به این مسئله بپردازید و آن (بدهی) را پرداخت کنید».

ادعای بنت: ایران به دنبال نابودی اسرائیل است
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در نشستی به گزافه‌گویی علیه ایران پرداخت و گفت وحشتی که از تهران شروع می‌شود به دنبال نابودی اسرائیل، تسلط بر جهان و راندن آن به ورطه تاریک است.
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه باز هم به لفاظی علیه ایران پرداخت و مدعی شد که ایران می‌خواهد از طریق افراط‌گرایی اسلام‌گرا بر جهان تسلط یابد.
بنت در پیامی از پیش ضبط شده در هفتمین نشست سالانه رسانه‌های مسیحی سازمان مطبوعاتی این رژیم که به صورت مجازی برگزار شد، ادعا کرد: «اینجا در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، ما با یک دشمن بسیار آشکار، اسلام ستیزه‌جوی افراطی مبارزه می‌کنیم».
وی در ادامه ادعاهایش گفت: وحشتی که از تهران شروع می‌شود به دنبال نابودی اسرائیل، تسلط بر جهان و راندن آن به ورطه تاریک است.
او در ادامه، در این نشست که موضوع آن توافقات شکست‌خورده ابراهیم بود، این توافق‌ها را طلوع جدیدی برای جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه خواند و مدعی شد که توافق‌های عادی سازی روابط این رژیم با برخی کشورهای عربی منطقه، ثبات و رفاه منطقه را افزایش داده است.
مقام‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای اخلال در روند مذاکرات وین را شدت بخشیده‌اند و از هر تریبونی برای فضاسازی علیه ایران سوء استفاده می‌کنند.
نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر به روزنامه «تایمز» انگلیس گفت: ما با ایران در جنگ سرد هستیم. در 30 سال گذشته ایران در اطراف ما مستقر شده تا حواس ما را پرت کند.
او در ادامه با این ادعا که «ترکیب تهدید نظامی، فشار دیپلماتیک و اقتصادی نه تنها از سوی اسرائیل، بلکه از سوی ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها برای ایران روشن می‌کند که اگر ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، پیامدهای بسیار جدی خواهد داشت»، گفت: من معتقدم که ایران سرعت را کاهش خواهد داد و متوقف خواهد شد.
اخیراً رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی هم از تسریع برنامه‌های عملیاتی این رژیم علیه ایران سخن گفت
به نوشته روزنامه «یعدیعوت آحارانوت» سپهبد «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (رژیم) اسرائیل در جریان سخنرانی در کمیته امور خارجی و دفاعی کنست گفت: «نیروهای اسرائیل در حال تسریع برنامه‌های عملیاتی و آمادگی خود برای مقابله با ایران و تهدید برنامه هسته‌ای نظامی آن است.»

واکنش مسکو به نشست هیأت‌های ایرانی و انگلیسی در لندن
نماینده روسیه در مذاکرات وین، به رایزنی ایران و تروئیکای اروپایی پیش از آغاز دوباره مذاکرات وین، واکنش نشان داد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد پنجشنبه ضمن آرزوی موفقیت برای نشست آتی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با همتای انگلیسی وی، گفت در موضوع برجام همگی در یک قایق نشسته‌ایم و باقی مشکلات در درجه دوم اهمیت هستند.
اولیانوف در صفحه توئیتر خود در این‌باره نوشت: «برای همتایان ایرانی و انگلیسی آرزوی موفقیت دارم. لطفا فراموش نکنید که در خصوص برجام، همگی ما در یک قایق نشسته‌ایم».
وی همچنین افزود: «تمام مشکلات دیگر در درجه دوم اهمیت هستند».
«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنجشنبه وارد لندن شد تا با همتای انگلیسی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. وی پس از پاریس راهی برلین شد و از آنجا به لندن رفته است. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی وی است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان این‌که موضوعات خارج از برجام در دور آتی مذاکرات وین قابل طرح نیست، گفت:‌ قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد، بلکه قرار است مذاکرات به توافق منجر شود.
گفتنی است مذاکرات ایران و گروه 1+4 قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود. باقری پیش از این نیز به بروکسل سفر و با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و از آن جا به مسکو رفت و با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد. وی همچنین هفته گذشته با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو و بعد از گفت‌وگوی تلفنی با انریکه مورا توافق شد که مذاکرات هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.

نیکی هیلی: ایران هراسی از آمریکا ندارد
سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد از سیاست دولت کشورش در قبال ایران انتقاد کرده و نوشته تهران از واشنگتن هراس ندارد.
هیلی در واکنش به گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر اینکه نیروهای انصارالله یمن بعد از حمله به ساختمان سفارت آمریکا در صنعا شماری از کارکنان این مرکز را دستگیر کرده‌اند نوشت: «به لطف جو بایدن، ایران دیگر هراسی از آمریکا ندارد. در حالی که آنها به نیروهای آمریکا در سوریه حمله می‌کنند و یا کارکنانمان در یمن را گروگان می‌گیرند ما کنار ایستاده‌ایم. آمریکا بهتر از این است.»
نیکی هیلی به طور مشخص توضیح نداده حمله ادعایی به ساختمان سفارت آمریکا در صنعا چگونه به ایران مربوط می‌شود اما رسانه‌های آمریکایی از نیروهای انصارالله به عنوان «نیروهای تحت حمایت ایران» یاد می‌کنند.
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ برای اولین بار روز سه‌شنبه مدعی شد که دست‌کم 25 نفر از کارکنان یمنی سفارت آمریکا در صنعا و «آژانس آمریکا برای توسعه بین‌المللی» دستگیر شده‌اند. عصر پنجشنبه پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن نیز این ادعا را بار دیگر مطرح کرد.
نیکی هیلی یکی از مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و از طرفداران سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.
سیاست فشار حداکثری به اذعان مقام‌های دولت جو بایدن شکست خورده و دولت فعلی مدعی شده در صدد است از آن عقب‌نشینی کند.
دولت بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند، با این حال هنوز اقدامات لازم برای عقب‌نشینی از این سیاست را انجام نداده است.

ریابکوف: برای بازگشت به برجام به اراده سیاسی نیاز است
معاون وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه برای بازگشت به برجام به اراده سیاسی نیاز است، تاکید کرد که آمریکا برای احیای برجام باید سیاست تحریمی خود علیه ایران را به طور موثر تغییر دهد.
به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه در اظهاراتی خواستار تغییر سیاست‌های تحریمی واشنگتن علیه ایران به منظور احیای برنامه جانع اقدام مشترک (برجام) شد.
وی تصریح کرد: برای تضمین اینکه مذاکرات وین منجر به بازگشت به برجام به شکل اولیه اش خواهد شد، می بایست تمام تلاش ها به کار گرفته شود. اکنون نیازمند اراده سیاسی هستیم. از طرف آمریکا، مهم است که این کشور ثابت کند و در عمل نشان دهد که سیاست تحریمی به کار گرفته در سال های اخیر را مورد بازبینی قرار می دهد و به طرف ایرانی این فرصت داده می شود که از مزایای اقتصادی گنجانده شده در توافق بهره مند شود. توافقاتی که در بطن برجام قرار گرفته است.
ریابکوف همچنین اظهار داشت: ایران نیز برای احیای برجام باید گام هایی را بردارد که سایر طرف ها بتوانند عدم انحراف برنامه هسته ای تهران از پارامترهای برجام را ثبت کنند. طرف ایرانی به منظور شفاف سازی این مسئله برای طرف های دیگر توافق و به طور قطع آژانس بین المللی انرژی اتمی می بایست یک سری اقدامات انجام دهد تا اطمینان دهد که هیچ انحرافی از پارامترهای برجام در فعالیت های هسته ای اش وجود ندارد.
این دیپلمات ارشد روس افزود: طرف های برجام باید به اجرای این توافق به شکل اولیه اش بازگردند. برای دستیابی به این مهم نیز باید مذاکرات را از همان پیشرفت هایی که تا ٢٠ اوت به آن دست یافته بودیم، یعنی زمانی که رایزنی‌ها به حالت تعلیق درآمد، ادامه دهیم.
وی با اشاره به مذاکرات انجام شده در وین تاکید کرد: یک بنای محکم در آن وجود دارد. همچنین راه حل‌های معقولی برای برخی از موضوعات اساسی وجود دارد اما واضح است که در آن زمان به طور کامل توافق صورت نگرفت.

نظر شما