به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک،همانگونه که پیش بینی می شد پس از استقرار دولت جدید در ایران این کشور چراغ سبز شروع گفتگوهای وین را روشن کرد.
البته طی چند ماه اخیر ایران موفق شد برنامه هسته ای خود را به حدی برساند که طرفهای مقابل را در شرایط فشار حد اکثری قرار دهد.
اشتباه بزرگی که دولت قبلی ایالات متحده انجام داد در این بود که هر آن چه تحریم می توانست بر ایران تحمیل کرد.
شاید اگر صحبت از آن تحریم ها می شد، تهدید های تحریم ها بیشتر تاثیر می گذاشت تا اعمال آنها.
ایرانی ها هم ضربه های آمریکا را که همان تحریم ها بود تحمل کردند و نشان دادند که توان بالایی در تحمل این ضربه ها را دارد.
البته نمی توان انکار کرد که ضربه ها درد هم دارد ولی در حدی نیست که ایران را ناکار کند.
دولت بایدن هم در شرایطی حکومت را به دست گرفت که این تحریم ها وضع شده بود و خودش آنقدر اقتدار نداشت و ندارد که با تصمیمات اشتباه دولت قبلی آمریکا مقابله کند.
مشاهده می کنیم که وقتی آمریکا همه ضربه های خود را زد به یکباره ایران شروع کرد ضربه های خود را وارد کردن.
بحث قانون مجلس برای رفع تحریم ها را هم می توان در این راستا تلقی کرد.
ایران کم کم در حالی که در برجام باقی مانده بود و در واقع تنها نگه دارنده برجام بود شروع کرد برنامه هسته ای خود را به شرایط سابق برگرداندن و به طرف های مقابل فهماند که اگر برنامه هسته ای خود را متوقف کرده اما توانمندی فنی را در اختیار دارد و چون فناوری را در اختیار دارد می تواند به سرعت به هر مرحله ای بخواهد برسد.
همچنین توانست به خوبی از عدم پایبندی ایالات متحده به تعهدات اش بهره ببرد و همان را بهانه کند تا علیرغم در برجام بودن همه برنامه هسته ای اش به قبل برگردد و حتی در مراحلی فراتر از آن.
این در حالی است که دست طرف های مقابل برای فشار بر علیه ایران بسته می باشد.
تنها ابزار باقی مانده ای که آمریکایی ها برای فشار بر ایران در اختیار دارند انجام عملیات نظامی و یا حمله به ایران می باشد، و آنها تلاش کردند با مطرح کردن وجود نقشه هایی با عنوان پلان ب، و یا مطرح کردن اینکه اگر ایران کوتاه نیاید دست اسرائیل را برای حمله به ایران باز می کنند، ایرانی ها را بترسانند.
مشاهده کردیم که چند هفته گذشته ایرانی ها چگونه در مقابل چشم ناو های آمریکایی کشتی دزدان دریایی را توقیف کرد و با قلدری ما فوق وصف نیروهای ایرانی در مقابل نیروهای آمریکایی ظاهر شدند، امری که خود به آمریکایی ها این پیغام را داد که از این خبرها نیست و ایرانی ها جگر مقابله با آمریکایی ها را دارند، پس به قول آقای ظریف "هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید" را در گوش خود فرو کنید.
در این شرایط امروزه ایران وارد مذاکراتی می شود که دست برتر را در اختیار دارد و طرفهای مقابل به خوبی می دانند تا زمانی که گفتگو ها را بخواهند کش دهند ایران برنامه هسته ای خود را جلو می برد و به نفعشان است زودتر این ماجرا به نتیجه برسد.
هر چه قدر آمریکایی ها در رسیدن به توافق با ایران تعلل کنند قطعا ایرانی ها به مرحله ای می رسند که مرزهای بازگشت ناپذیر را شکسته اند، یعنی همه انچه برای تولید سلاح هسته ای نیاز دارند را به دست می آورند، اما خود سلاح را تولید نمی کنند.
آنوقت دیگر بحث و مذاکره با ایران دیگر به عنوان کشوری که دارای توانمندی کامل برای تولید تسلیحات هسته ای در هر لحظه خواهد بود نه کشوری که برای تولید تسلیحات هسته ای به مدت نیاز دارد.
فرانسه: مذاکرات با ایران از جایی که متوقف شده باید از سرگرفته شود
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به نقل از وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که مذاکرات احیای برجام باید از همان مرحله ای که تا 20 ژوئن رسیده بود، از سر گرفته شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه این کشور گفته است که از سرگیری مذاکرات با ایران بر اساس آنچه که تا 20 ژوئن مذاکره شده، ضروری است.
بیانیه مذکور پس از گفتگوی لودریان با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در زمینه از سرگیری مذاکرات احیای برجام، توسط سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور صادر شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین گفت که وزیر امور خارجه این کشور همچنین بر همکاری همه جانبه ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکید کرد.
باقری تلویحا درخواست فرانسه برای ازسرگیری مذاکرات را از نقطهای که متوقف شده، رد کرد
معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکرات باید از جایی که تا 20 ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: ما مذاکرات هستهای نداریم، چون موضوع هستهای در سال 1394 در قالب توافقی که بین ایران و 1+5 شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما مذاکرات هستهای نداریم، درباره مذاکرات هشتم آذر در وین گفت: موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریمهای غیرقانونی این کشور است.
«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز (سهشنبه) در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار و گفتوگو کرد، در گفتوگویی با خبرگزاری صدا و سیما در این باره عنوان کرد: همانطور که میدانید فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه اول سال 2022 ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد و طبیعتا یک نقش آفرینی فراملی میتواند داشته باشد.
مذاکرات هستهای نداریم
معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا 20 ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: ما مذاکرات هستهای نداریم، چون موضوع هستهای در سال 1394 در قالب توافقی که بین ایران و 1+5 شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.
این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریمهای غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.
براساس این گزارش، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس راهی برلین شد و قرار است از آنجا هم به لندن برود. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی علی باقری است.
امیرعبداللهیان به وزیر خارجه فرانسه: ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه امروز در یک گفتوگوی تلفنی در خصوص موضوعات مختلف از جمله مناسبات دوجانبه و گفتوگوهای فرا روی وین به بحث و رایزنی پرداختند.
وزارت خارجه اعلام کرد: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه امروز در یک گفتوگوی تلفنی در خصوص موضوعات مختلف از جمله مناسبات دوجانبه و گفتوگوهای فرا روی وین به بحث و رایزنی پرداختند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با یادآوری مسئولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیادهخواهی آمریکا، تصریح نمود که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمههایی دارد از جمله بازگشت طرفهای مقابل به تعهدات کامل خود و لغو موثر تحریمها.
امیرعبداللیهان با اشاره به تحریمهای تازه آمریکا علیه ایران، این اقدام را تاییدی بر تداوم بیاعتمادی جمهوری اسلامی به آمریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستیآزمایی موثر تأکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری دانست و افزود بی اعتنا به رفتار غیر سازنده تحریمی امریکا بر افزایش توان دفاعی ایران با قدرت ادامه می دهیم.
امیرعبداللهیان با اشاره به جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات و آمادگی در رسیدن فوری به توافق خوب، با اشاره به اینکه آژانس بینالمللی انرژی اتمی باید از سیاسیکاری اجتناب نماید، بر ادامه همکاری فنی ایران با این نهاد تأکید کرد.
وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرفها به برجام حمایت میکند و هرآنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام میدهد، ابراز امیدواری کرد که گفتوگوهای پیش رو در وین با پیشرفتی سریع همراه شود.
استراتژی دولت رئیسی درمورد مذاکرات هسته ای
همچنین به گزارش پایگاه عربی پست،باید به این مساله اشاره کنیم که شرایط سیاسی و حتی نظامی در منطقه، نسبت به شرایط سال 2015 تغییر کرده، به این ترتیب که تهران با وجود بحرانهای اقتصادی دشوار و جنگ سایبری با اسرائیل، از مناطق نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار شده و میتواند شروط خود در خلیج فارس یا عراق و سوریه را تحمیل کند.
عربی پست در مطلبی به قلم محمود شعبان نوشت: در حالی که ایران و آمریکا مدام در جنگهای رسانهای خود اتهاماتی را متوجه یکدیگر کرده و سعی میکنند طرف مقابل را مسئول از سر نگرفتن مذاکرات هستهای بدانند، مذاکره کننده ایران در پرونده هسته ای، علی باقری به بروکسل رفت تا با انریکه مورا، مذاکره کننده اروپا برای شروع گفتگوها در وین، دیدار کند.
در ادامه این مطلب آمده است: این سفر جدید علی باقری براساس ارزیابی من، تلاشی است از جانب تهران برای اثبات این مهم که مخالف مذاکره نیست، بلکه برعکس ایران تمام تلاش خود را میکند و هیئتش را برای به انجام رساندن پرونده هستهای میفرستد.
اما واقعیت میگوید که ابراهیم رئیسی به دنبال پایان دادن به پرونده هستهای و امضای یک توافق جدید نیست، یا حداقل شتابی برای نشستن پای میز مذاکره با اروپاییها و آمریکا و گفتگو در مورد بندهای برجام یا شروع گفتگو در خصوص توافق هستهای جدید را ندارد.
رئیسی معتقد است که تکیه بر کاخ سفید و ساکن فعلی آن، در حال حاضر، دستاورد زیادی را در پرونده هستهای نصیب دولت ایران نمیکند.
در ماه می 2018، دونالد ترامپ برای پاسخ مثبت به وعدههای انتخاباتی خود و همچنین با هدف حمایت از برخی دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس، از توافق هستهای خارج شد، تا فشار اقتصادی و نظامی بر ایران افزایش یابد. اما با رفتن ترامپ، جو بایدن تلاش کرد آتشی که رئیس جمهور پیشین در خاورمیانه به راه انداخته بود را خاموش کند، پس به ریاض چراغ سبز نشان داد تا وارد مذکرات سرّی با تهران شود، همانطور که توافقهای عادی سازی بین اسرائیل و امارات، بحرین، مغرب و سودان امضا شده و به قاهره اجازه داده شد تا را در جنگ علیه غزه در ماههای گذشته، نقش واضحی را ایفا کند.
تمام سیاستهای پیش گفته که دموکراتها در آمریکا اتخاذ کردند، به نفع تهران بود تا سیاستهای خود در خاورمیانه را گسترش داده و احیای توافق هستهای که بسیاری از تحلیلگران روی حل آن در ماههای اولیه ریاست جمهوری بایدن حساب کرده بودند را به تاخیر بیندازد، همانطور که رئیسی و دولت جدید او هم-حداقل در زمان فعلی- خواهان خواستار این احیای توافق نیستند.
بایدن در چارچوب تمایل خود برای بررسی سقف شروط مورد پذیرش دولت خود و دولت ایران، از ورود ایران به مذاکرات وین در آوریل 2021 استقبال کرد و حتی در کنار چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه، از گفتگوها حمایت نمود، اما رسیدن رئیسی به قدرت، این مذاکرات را به سمت دیگری برد.
حتی اتحادیه اروپا روز جمعه 15 اکتبر اعلام کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات در مورد برنامههای هستهای اش نیست. در ادامه، رابرت مالی به روزنامه نگاران گفت که نگرانیهای عمیق و رو به افزایشی در مورد ایران و مشخص نکردن زمان از سر گیری گفتگوهای وین، وجود دارد و واشنگتن و متحدانش، به فکر جایگزینهایی برای مسیر دیپلماتیک هستند. مالی تصریح کرد: «ما در مرحله فعلی در شرایط سختی قرار داریم که تفسیر دلیل آن دشوار است و به نظر میرسد ایران در حال حاضر به دنبال اجرای نقشه (ب) است و ما هم باید برای این نقشه آماده باشیم».
اما رئیسی در تعلل و کم توجهی خود به انجام مذاکرات، بر چه چیزی استناد دارد؟ وی به این مساله استناد میکند که پس از حساب کردن ایران روی حمایت اروپا برای جبران اثار تحریمهای ترامپ علیه تهران، طرف اروپایی هم نشان داد که در قید فشارهای آمریکاست و بعد از وعدههای خود در مورد حمایت اقتصادی از ایران، آن را رها کرد. از این رو، رئیسی اساسا توجه به چین و استفاده از توافقی که در مارس 2021 در پکن امضا شده بود را پیش روی خود داشت. علاوه بر اینکه ایران به روسیه هم در پروندههای متعددی نزدیک شده و رئیسی در درگیری سیاسی و رسانهای با دولت بایدن، روی این دو مورد حساب کرده و به آنها اطمینان دارد.
در اینجا باید به این مساله اشاره کنیم که شرایط سیاسی و حتی نظامی در منطقه، نسبت به شرایط سال 2015 تغییر کرده، به این ترتیب که تهران با وجود بحرانهای اقتصادی دشوار و جنگ سایبری با اسرائیل، از مناطق نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار شده و میتواند شروط خود در خلیج فارس یا عراق و سوریه را تحمیل کند.
ایران معتقد است که باید از نقاط قوت خود برای تحقق شروطش در توافق هستهای جدید در آینده نزدیک، استفاده کند، توافقی که پیش بینی میکنیم در ماههای آینده امضا شود.