شناسهٔ خبر: 5067892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

ادامه روند بركناري فرمانده‌هان امنيتي يمن

صاحب‌خبر -
رئيس‌جمهور مستعفي يمن تعدادي از فرمانده‌هان امنيتي از جمله رئيس عمليات امنيتي ويژه را بركنار كرد. در همين حال جنگنده‌هاي ائتلاف عربي به رهبري عربستان طي عملياتي منزل علي عبدا... صالح را در صنعا هدف قرار دادند. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري العربيه، عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن در ادامه سريال بركناري فرماندهان امنيتي يمن بار ديگر تعدادي از فرماندهان امنيتي از جمله عبدالكريم الدمشقي، معاون بازرس كل وزارت كشور و سرتيپ ناصر محسن الشوذبي، رئيس عمليات نيروهاي ويژه امنيتي و سرتيپ عبدالرزاق المويد، رئيس پليس صنعا را به بهانه قصور در وظايف امنيتي و ملي‌ بركنار كرد. عبد ربه منصور هادي اخيراً نيز تعدادي از فرماندهان امنيتي و نيروهايي را كه عليه وي شورش كرده بودند بركنار كرد. براساس اين دستور كساني كه بركنار شده‌اند پرونده‌اشان براي محاكمه به دادگاه نظامي ارجاع مي‌شود و حكم صادره به محض صدور قابل اجرا است. از سوي ديگر منابع آگاه در حزب علي عبدا... صالح، رئيس‌جمهوري پيشين يمن اعلام كردند كه نيروهاي ائتلاف عربي بامداد ديروز حملات هوايي در صنعا انجام و منزل علي عبدا... صالح را هدف قرار دادند. به گفته اين منابع صداي سه انفجار شديد در صنعاء شنيده شد و دود زيادي نيز از اين منطقه كه خانه علي عبدا... صالح در آنجا قرار دارد ديده شده است. همچنين برخي منابع اخبار تاييد نشده‌اي را درباره مرگ علي عبد... صالح دراين حملات منتشر كردند اين در حالي است كه خبرگزاري يمن اعلام كرد علي عبدا... صالح و اعضاي خانواده‌اش در سلامت كامل هستند. در همين حال برخي از رسانه‌ها اعلام كردند كه رئيس‌جمهوري پيشين يمن سلاح‌هاي پيشرفت‌هاي از جمله موشك‌هاي مجهز به كلاهك‌هاي هسته‌اي در اختيار دارد. به گفته اين منابع علي عبدا... صالح، از زمان حمله عراق به ايران در اوايل دهه‌هاي 80 قرن گذشته و مسابقه تسليحاتي كه منطقه در آن زمان شاهدش بود، اين موشك‌ها را در منطقه كوهستاني نقم در صنعا نگه داشته است. 
   موافقت حزب عبدا... صالح با آتش‌بس 
در همين حال كنگره ملي يمن به رهبري علي عبدا... صالح از آتش‌بسي كه روز 12 مه از آن خبر داده شد، استقبال و اعلام كرد كه اين آتش‌بس مي‌تواند بارهاي مردم يمن را بكاهد. حزب علي عبدا... صالح اعلام كرد كه معتقد است اين گام براي دستيابي به آتش‌بس و صلح دايم مهم است. حزب رئيس‌جمهوري پيشين يمن از شاخص‌هاي مثبت در سخنان وزير خارجه آمريكا مبني بر درخواست جهت توقف عمليات نظامي و از سر‌گيري مذاكرات تحت نظارت سازمان ملل استقبال و در عين حال از مواضع كشورهاي دوست و برادر و راس آنها روسيه كه وزارت خارجه و نماينده آن در سازمان ملل خواهان توقف حملات و بازگشت به مذاكرات شده‌اند، قدرداني كرد. از سوي ديگر خبرگزاري رسمي يمن «سبأ» گزارش داد كه جنگنده‌هاي ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان با حمله به فرودگاه بين‌المللي صنعا و پايگاه هوايي الديلمي مانع از فرود دو هواپيماي حامل كمك‌هاي انساني در فرودگاه بين‌المللي صنعا شدند.خبرگزاري سبأ به نقل از حامد فرج، رئيس هيات كل هواپيمايي يمن گزارش داد: كشورهاي متجاوز با چهار موشك فرودگاه بين‌المللي صنعا و اين پايگاه هوايي را هدف قرار دادند و مانع از اعطاي مجوز به دو هواپيماي متعلق به صليب سرخ و سازمان پزشكان بدون مرز شدند كه كمك‌هاي امدادرساني و بشردوسانه‌اي را براي يمن همراه داشتند. حامد فرج افزود: كشورهاي متجاوز به صورت پي در پي باند فرودگاه صنعا را هدف قرار مي‌دهند تا مانع از رسيدن كمك‌هاي انساني و امدادرساني به يمن شوند. وي خاطرنشان كرد: هيات كل هواپيمايي يمن مجوزهايي را به اين دو هواپيما دادند اما كشورهاي ائتلاف عربي نپذيرفتند كه مجوزهايي را به آنها بدهند. در همين حال احمد عسيري، مشاور وزير دفاع عربستان و سخنگوي ائتلاف عربي ضد يمن عنوان داشت كه نيروهاي ائتلاف ظرف 24 ساعت گذشته 130 پرواز بر فزاز يمن داشته‌اند كه بيش از 100 هدف را در صعده، مران، البجع و نوار مرزي عربستان و يمن را هدف قرار دادند. 
   استقبال سخنگوي ارتش يمن از طرح روسيه 
در همين حال شرف غالب لقمان، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن از طرح روسيه براي توقف جنگ و لغو محاصره ظالمانه مردم يمن جهت آتش‌بس انساني قدرداني كرد. لقمان در بيانيه‌اي مطبوعاتي از سازمان ملل و تمامي كشورهاي جهان خواست تا به نقش انساني خود در توقف تجاوزها و لغو محاصره يمن تا پيش از وخامت اوضاع انساني در يمن عمل كنند. وي عنوان داشت كه نظام عربستان مسئول پيامدهاي منفي و فاجعه‌بار در يمن است و به دليل جنايت‌هاي عليه بشريت و تجاوز به يمن متهم اصلي در اين خصوص است. لقمان گفت: در سايه تجاوز عربستاني-آمريكايي كه روز به روز وحشي‌گري آن بيشتر مي‌شود، تعداد قربانيان اعم از زنان و كودكان افزايش مي‌يابد و حجم خسارت‌هاي مادي در ساختمان‌ها، مغازه‌ها، تاسيسات خدمات‌رساني و زيرساخت‌ها بالا مي‌رود و اين امور به تعطيل شدن زندگي و تخريب نهادهاي دولتي انجاميده است. همزمان تميم الشامي، سخنگوي وزارت بهداشت يمن با اشاره به‌شدت حملات عربستان سعودي به مناطق مختلف يمن عنوان داشت كه آتش‌بس موقت اگر هم اجرايي شود براي بهبود اوضاع بهداشتي و درماني كافي نخواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما