شناسهٔ خبر: 50664790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تداوم سیاست های دستوری / انتظار رشد در بازار را نداشته باشیم

بورسی ها در روزهای اخیر اغلب شاهد رشد شاخص کل و همچنین رشد نسبی شاخص هم‌وزن در بازار سرمایه بوده اند؛ به نحوی که در معاملات امروز شاخص کل با رشد اندکی بیش از سه هزار واحدی، به کانال یک میلیون و ۴۳۴هزار واحد صعود کرد. حال بسیاری از نوسهامداران و کم تجربه های بازار چشم به تحلیل های بورسی دوخته اند تا شاید بتوانند استراتژی معاملاتی خود را با توجه به ریسک های پرشمار بازار سرمایه انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ وحید کریمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، تحلیلی از روند بازار ارائه داده و گفت: بازار به دلیل اظهارات ضدونقیض وزیر اقتصاد، وزیر صمت و چند تن از نمایندگان مجلس پیرامون قیمت‌گذاری دستوری و ناشفاف بودن سیاست‌های اقتصادی وضعیت مساعدی ندارد. همچنین کاهش ارزش معاملات به دلیل نبود نقدینگی و جریان وجوه نقد، تغییر و تحولات در ریاست سازمان بورس و تیم مدیریتی و همچنین انجام معاملات الگوریتمی گسترده باعث افت شاخص تا محدوده یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد شد.

کریمی با یادآوری تغییر ریاست سازمان بورس در هفته های گذشته، گفت: بعد از خروج پول هوشمند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری وارد بورس شد،  کمک کرد شاخص کل تا محدوه یک میلیون و ۵۷۰هزار به مدد چند سهم شاخص‌ساز رشد کند. همچنین با آغاز به کار وزراء در روز هفتم شهریور ماه ۱۴۰۰، این پول از بورس خارج شد و بازار به دلیل اظهارات متناقض وزیر اقتصاد و برخی دیگر از مسئولان که پیشتر به آن اشاره شد شاخص تا محدوده یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد افت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: «حتی در این میان تغییرات در بالاترین سطح مدیریتی سازمان بورس هم نتوانست باعث تغییر روند نزولی بازار شود.

افزایش اعتراضات سهامداران و مطالبه‌گری آنها باعث برگزاری صبحانه کاری، جهت حمایت از بازار و جلوگیری از عرضه آبشاری حقوقی‌ها و سهامداران عمده و بازار گردان‌ها شد ولی به نظر می‌رسد در رشد جدید شاخص کل با محوریت صنعت خودرو و ساخت قطعات با لیدری نماد خودرو قرار هست از افت بیشتر بازار جلوگیری کند.»

او افزود: «تا پیش از این معمولا صنعت خورو و بانک همگام با هم حرکت می‌کردند ولی به دلیل نبود پول در بازار فعلا صنعت خودرو حرکت کرده و به نظر می‌رسد بعد از خروج نقدینگی از آن به‌ترتیب وارد صنعت بانکداری و غذایی و دارویی بشود. فعلا از نرخ رشد صنایع پترو پالایشی، معدنی و فلزات اساسی کاسته شده چون این صنایع بیشترین رشد را از ابتدای سال۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.»

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: «اینطور که به نظر می‌‎رسد و با توجه به نگاه نه چندان مثبت سیاست‌گذاران و مشاوران اقتصادی دولت به بازار سرمایه و سیاست های دستوری و فشردن فنر در سال‌های اولیه دولت‌ها، انتظار رشد شاخص کل را تا پایان سال نمی توان داشت. از همین رو احتمالا شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار واحدی در حال نوسان خواهد بود و انتظار می رود هر سال شاهد رشد اندک در شاخص کل باشیم.»

نظر شما