شناسهٔ خبر: 50646252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

حمایت پکن از مواضع ایران برای لغو تحریم‌ها

آمریکا باید برای جبران برجام گام بردارد

صاحب‌خبر -
وزیر خارجه چین در کنار اعلام حمایت از حق ایران برای لغو تحریم‌ها، با تأکید بر این که ایالات متحده با خروج یکجانبه از برجام این توافق را نقض کرد، گفت که این کشور موظف است گام‌هایی را برای جبران وضعیت فعلی برجام بردارد.
در ادامه اعتراض‌های جهانی به سیاست‌های تحریمی و ضد بشری آمریکا، وزارت امور خارجه چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (شنبه) در یک تماس تلفنی درباره آینده برجام و تلاش‌‌های بین‌المللی برای احیای ثبات در افغانستان گفت‌وگو و بحث کردند.بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وانگ یی آن طور که در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است، ضمن استقبال از تصمیم ایران برای ازسرگیری مذاکرات «وین» درباره احیای برجام در تاریخ ۲۹ نوامبر (هشتم آذر ماه)، گفت: «ما خوشحالیم که ایران تصمیم به پیوستن به مذاکرات درباره برجام گرفته است که قرار است پایان این ماه (هشتم آذرماه) برگزار شود. این نشان‌دهنده نگرش مثبت تهران است».وزیر خارجه چین همچنین با تأکید بر نقض تعهدات برجامی توسط آمریکا از طریق خروج یکجانبه از این توافق گفت: «ایالات متحده به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و باید اولین طرفی باشد که گام‌هایی را برای جبران وضعیت فعلی بردارد».وی سپس با تأکید بر این موضوع گفت که پس از بازگشت ایالات متحده به برجام، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اجرای تعهداتش ذیل برجام را آغاز کند.وانگ یی ادامه داد: «تمامی طرف‌های درگیر باید همکاری‌ها را به منظور بازگرداندن مذاکرات به حالت عادی تقویت کنند. چین از تقویت همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند و این امر جو مناسبی را برای ازسرگیری رایزنی‌ها به وجود خواهد آورد».وزیر خارجه چین در ادامه به ایران برای میزبانی موفقیت‌آمیز دومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان تبریک گفت و تصریح کرد که این نشست، «در زمان مناسب» برگزار شد.این دیپلمات چینی در ادامه یادآوری کرد که پکن میزبان سومین دور از نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود و «به منظور تقویت اجماع و برای نتایج مثمرثمرتر»، آمادگی دارد تا همکاری‌ها با تهران در مسیر مناسب را تقویت کند.
وانگ یی در این خصوص توضیح داد: «چین و ایران یک همکاری راهبرد جامع با یکدیگر دارند. صرفنظر از این‌که چه تغییراتی در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد، پکن قاطعانه توسعه روابط دوستانه با تهران را ارتقا خواهد داد.»
در این میان اما رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره موضع وی درباره ازسرگیری مذاکرات برجامی در «وین» گفت که فعلاً درباره ایران اظهارنظری نمی‌کند.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در کاخ سفید درباره طرح یک تریلیون دلاری ایالات متحده برای توسعه زیرساخت آمریکا که مورد تأیید کنگره قرار گرفته، حاضر به اظهارنظر درباره وضعیت فعلی مذاکرات «وین» برای احیای برجام نشد.بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، بایدن در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضع فعلی وی درباره مذاکرات وین برای احیای برجام و آیا طرح جایگزین برای شرایطی که مذاکرات با شکست مواجه شود، گفت: «هم‌اکنون درباره ایران اظهارنظری مطرح نمی‌کنم».اظهارات بایدن در شرایطی مطرح شد که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته (۱۲ آبان ماه) از تصمیم ازسریگیری مذاکرات چندجانبه وین درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد و گفت که واشنگتن قصد دارد در این نشست‌ها مشارکت کند.
در این میان اما رئیس‌ جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی مدعی شد که بایدن در برابر ایران از خود ضعف نشان داده است.دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در یک ویدیوی از پیش ضبط شده اعلام کرد اتحاد بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره او قوی نبوده است.
او اعلام کرد در زمان وی آمریکا قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا در آن تاسیس شد.ترامپ در ادامه ادعا‌های خود شورای حقوق بشر سازمان ملل را آمریکاستیز و یهودی ستیز دانست و خروج از آن را افتخار آمیز عنوان کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه ادعا کرد: توافق هسته‌ای ایران، توافقی ناعادلانه و یکطرفه بوده است و اظهار کرد: ما از این توافق خارج شده و سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه این کشور اعمال کردیم.

ترامپ گفت: تاکنون هیچ رئیس‌ جمهوری در آمریکا به اندازه او روابط خوبی با اسرائیل نداشته است و او به این موضوع «افتخار» می‌کند.رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه ادعا‌های خود گفت: بایدن در برابر ایران از خود ضعف نشان داده است.مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با تکرار ادعا‌های ترامپ گفت بایدن به اسرائیل پشت کرده است و می‌خواهد با ایران قرارداد هسته‌ای امضا کند.این اظهارات ترامپ در پی درخواست او از ائتلاف یهودیان برای کمک مالی در انتخابات سال آینده است. او در ادامه برای مطمئن شدن از سرمایه‌گذاری ائتلاف یهودی در انتخابات میان‌ دوره‌ای آمریکا و حمایت از حزب جمهوری خواه اعلام کرد که در بین اعضای دموکرات کنگره، نمایندگان ضدصهیونیست وجود دارند و نباید اجازه داد چنین امری افزایش پیدا کند.

نظر شما