شناسهٔ خبر: 50613678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل:

مسئولان کیفیت ساخت و ساز را فدای هیچ مصلحتی نکنند

اردبیل- مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: جامعه مهندسان نباید کیفیت ساخت و ساز را فدای هیچ مصلحت و منفعتی بکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محبوب حیدری ظهر شنبه در مراسم اعطای اعتبارنامه اعضای نهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در اداره کل راه و شهرسازی اردبیل اظهار کرد: هیئت مدیره جدید در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که مباحث متعددی در حوزه مسکن به ویژه قانون جهش تولید مسکن مطرح است و بیش از گذشته باید یاریگر اداره کل راه و شهرسازی در اجرای این پروژه عظیم و محوری باشند.

وی مشارکت بالای مهندسان را در انتخابات مهرماه امسال یادآور شد و تصریح کرد: در دوره گذشته مشارکت مهندسان در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان ۳۶ درصد بود که در نهمین دوره این میزان مشارکت به ۵۸ درصد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: این حضور نشان می‌دهد که مهندسان دغدغه‌ها و مطالبات جدی از هیئت مدیره جدید دارند تا پیگیر مسائل آنها بوده و در کنار آن برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیز به افزایش مشارکت جامعه مهندسان منجر شده است.

حیدری افزود: اعضای جدید هیئت مدیره نباید خطای دوره‌های گذشته را تکرار کنند و اختلاف درون سازمانی خود را به فضای بیرونی به ویژه شبکه‌های مجازی منتقل کنند بلکه بهتر است اختلاف نظرها که امری طبیعی است در خود مجموعه مدیریت شده و اجازه سوءاستفاده در بیرون از مجموعه نظام مهندسی داده نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انتظار داریم اعضای جدید هیئت مدیره به دور از ورود به حاشیه‌ها سعی کنند با احترام به نظر همدیگر در روند کارها به نحوی سهولت ایجاد کنند تا بهترین ثمره و نتیجه این همگرایی را مهندسان برده و ارتقا کیفی ساخت و سازها را شاهد باشیم.

حیدری اضافه کرد: تمامی اعضای منتخب باید به اعتماد بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ مهندس احترام قائل شده و به دور از طرح مسائل حاشیه‌ای و یا غیر ضرور سعی کنند تا با انسجام کارها را به پیش ببرند و اداره کل راه و شهرسازی نیز پشتیبان آنها خواهد بود و بدون اینکه دخالتی در انتخابات هیئت مدیره داشته باشد، سعی دارد تا مشکلات و نارسایی‌های سازمان را از طریق مراجع کشوری پیگیری کند.

وی ضرورت احترام به قوانین و بخشنامه‌ها را به رغم داشتن برخی ابهامات و سوگیری‌ها یادآور شد و ادامه داد: ما ابهامات را به مسئولان کشوری گوشزد کردیم ولی بهتر است همه ما تابع قانون باشیم و بنده در این ۵ سالی که مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بودم به رغم داشتن پروانه و مهندس پایه یک محاسبات یک متر مربع نقشه امضا نکردم.

حیدری بیان کرد: اگر اعضای نظام مهندسی اعتراضی به قوانین و بخشنامه‌ها دارند، ما از طریق وزارتخانه این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا با رفع ابهامات منافع به حق جامعه مهندسی مورد توجه قرار گیرد.

وی رعایت عدالت را در توزیع نقشه‌ها و ضایع نشدن حقوق مهندسان را در این زمینه یادآور شد و اظهار کرد: در بحث آموزش باید هیئت مدیره جدید بیشترین وقت و انرژی خود را صرف کنند چرا که ما از حوزه آموزش بیشترین آسیب‌ها را می‌بینیم و بهتر است جامعه مهندسان با شیوه‌های جدید و راهبردهای نوین حوزه کاری خود بیشتر و بهتر آشنا شوند.

حیدری با انتقاد از برخی کاستی‌ها در حوزه طراحی، نظارت و اجرا تصریح کرد: متأسفانه غفلت‌ها در این حوزه زمینه ساخت و ساز بی‌کیفیت را در سطح استان به وجود آورده در حالی که باید با آموزش‌های حضوری و یا غیرحضوری جامعه مهندسان را نسبت به انجام دقیق وظایف و رسالت خود آگاه کرده و به کیفی‌سازی ساخت و سازها کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بسیاری از کشورها عمر ساختمان ۶۰ تا ۷۰ ساله است در حالی که در کشور و استان اردبیل بعضی ساخت و سازها عمری کمتر از ۱۰ سال دارند اما اجازه تخریب به آنها داده می‌شود.

حیدری افزود: برخی ساختمان‌ها قبل از افتتاح متروکه شده و عمر بهره‌برداری آنها به پایان رسیده در حالی که نباید چنین امری اتفاق بیفتد بلکه ساخت و سازهای ما باید به نحوی باشد تا در مقابل زلزله و سایر حوادث مقاومت کامل را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در طراحی، نظارت و مسئله ژئوتکنیک بهتر است از شیوه‌های جدید و طراحی‌های مدرن استفاده شود و در کنار آن ناظران و مجریان ساختمان به مستحکم بودن فونداسیون و اسکلت ساختمان توجه کرده و اگر تخلفی باشد آن را به دقت گزارش کنند.

حیدری نظارت مهندسان را بسیار مهم و تأثیرگذار خواند و اضافه کرد: ما در اجرای قانون جهش تولید مسکن که سالانه موظف شدیم ۲۰ هزار واحد را در استان احداث کنیم، از ظرفیت جامعه مهندسان بیشتر استفاده خواهیم کرد و امیدواریم با طراحی، نظارت و اجرای دقیق پروژه‌ها و همچنین حضور فعال آزمایشگاه در کنترل‌های موردی بتوانیم بهترین ساختمان‌ها را احداث کرده و تحویل مردم دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل حساسیت ویژه روی مباحث نظارت و اجرا را در کنار تهیه نقشه با رعایت الگوهای فنی یادآور شد و بیان کرد: اصلاً عقلانی نیست که نقشه یک ساختمان ۱۰ طبقه در کوتاه‌ترین زمان تهیه و آماده شود در حالی که ما باید روی این موضوعات حساس باشیم تا ساخت و ساز که سرمایه ملی است، بتواند قوام و استحکام مناسبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این مراسم اعتبارنامه اعضای جدید هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل اعطا و از اعضای قبلی قدردانی شد.

نظر شما