شناسهٔ خبر: 50602787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

نیروی دریایی سپاه با عملیات غرورآفرین در دریای عمان، بار دیگر آمریکایی‌ها را سرافکنده کرد

سیلی ایـــرانی

اقتدار ایران در دریاها، بار دیگر تصویری حقیقی از قدرت ایران را به رخ همگان کشید؛ اگرچه مقابله با آمریکا فرازهای بسیاری در دهه‌های گذشته داشته است اما این‌بار رویارویی قایق‌های ایرانی با ناوهای آمریکایی، درس بزرگی برای مهمان ناخوانده و برهم زننده امنیت منطقه داشته است.

صاحب‌خبر -

اخبار غیررسمی از اتفاقی مهم در صبح چهارشنبه هفته گذشته، اذهان را آماده شلیک خبری مهمی کرده بود که اگرچه مربوط به
 چندین روز قبل بود اما دستگاه پروپاگاندای آمریکا، راهبردی برای سرپوش نهادن بر این رویارویی پیدا نکرده بود. این نفتکش در ساعت ۸صبح مورخ سوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندرعباس پهلو 
گرفته است.درنهایت با اعلام خبر رسمی و عکس‌ها و فیلم‌های تهیه‌شده از این واقعه مشخص شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکبار دیگر با بهره‌گیری از توان عملیاتی خود، نه‌تنها از اموال ملت ایران دفاع کرده و اجازه سرقت آن را نداده است، بلکه اجازه دخالت در این مأموریت را به آمریکایی‌ها نداده و با اقتدارآفرینی در دریای عمان، با اخطارها و هشدارهای پیاپی، آن‌ها را از هرگونه مداخله‌ای بازداشته است.

هلی برن غرورآفرین
در این راستا، روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با اقدام به‌موقع و مقتدرانه جان‌برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست آمریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند. این اطلاعیه تصریح کرد، آمریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر، آن را به‌سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.در این اطلاعیه با اشاره به اقدام همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه در ناکام‌سازی این عملیات، آمده‌است: رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت‌شده آن را تصرف و به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. این اطلاعیه
 آورده است: نیروهای ارتش تروریست آمریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان‌برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.در اطلاعیه روابط‌عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش نافرجام مجدد آمریکایی‌ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چندین ناو جنگی دیگر برای سدکردن مسیر حرکت نفتکش، آمده است: آمریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران، از ادامه ماجرا منصرف شدند و منطقه را ترک کردند.

بازتاب اقتدار آفرینی سپاه در رسانه‌های جهان
در پی رفتار غیرحرفه‌ای ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی ایران، این رویداد پس از اعلام ازسوی سپاه پاسداران در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت. خبرگزاری رویترز با تاخیری قابل‌تامل به این خبر پرداخت و با تیتر «ایران می‌گوید که تلاش آمریکا را برای توقیف نفت این کشور در دریای عمان ناکام گذاشته است»؛ به این موضوع اشاره کرد. همچنین رویترز، مدعی شد که جریان را از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، جویا شده است؛ حال‌آنکه آن‌ها گفته‌اند که این گزارش را دیده‌اند اما فعلا اطلاعاتی برای انتشار ندارند.روزنامه صهیونیستی جروزالیم‌پست نیز در خبری فوری دراین‌باره نوشت که قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی جنگی آمریکا در دریای عمان را که قصد مصادره کردن نفت ایران را داشت، رهگیری کرده است. جروزالیم‌پست در ادامه نوشت که کشتی آمریکایی در حال 
مصادره کردن نفت ایران از یک نفتکش و انتقال آن به نفتکشی دیگر به مقصدی نامعلوم بوده است اما نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرود بر عرشه کشتی دوم، آن را به آب‌های سرزمینی ایران منتقل کرده‌اند.روزنامه هاآرتص رژیم‌صهیونیستی نیز در خبری فوری با پرداختن به این موضوع نوشت که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع از دزدی نفت ایران ازسوی ایالات‌متحده در دریای عمان شده‌اند. روزنامه مذکور در ادامه نوشت که کشتی آمریکایی در رویارویی با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجبور به ترک صحنه شده است. بی‌بی‌سی هم اعلام کرد که رسانه‌های وابسته به ایران، در گزارش‌هایی یکدست، از رویارویی سپاه پاسداران و ناوهای آمریکایی در دریای عمان، خبر داده‌اند.شبکه العربیه عربستان نیز بدون اشاره به جزئیات عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های دریای عمان و نیز بدون توجه به تلاش خصمانه واشنگتن برای مصادره نفت ایران، تنها به نقل‌قول از مقامات ایرانی پرداخت و نوشت: ایرانی‌ها اعلام کردند که آمریکا قصد داشته نفت آن‌ها را مصادره کند. علاوه بر این بسیاری از رسانه‌های جهان به موضوع پرداختند و این عملیات خیلی سریع در صدر اخبار جهان قرار گرفت. 

تایید ماجرا ازسوی مقامات آمریکایی
پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا و بازتاب آن در رسانه‌های جهان، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده در بحرین در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره اظهارنظر درباره این خبر سکوت پیشه کرد و گفت که گزارش‌ها درباره این حادثه را مشاهده کرده است اما اطلاعاتی برای ارائه در اختیار ندارد.در ادامه جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره موضوع توقیف نفتکش حامل نفت صادراتی ایران که ازسوی آمریکا در دریای عمان مصادره شده بود، به خبرنگاران گفت: من ادعاهای ایرانی‌ها را شنیده‌ام، مطلقا و کاملا غلط و کذب هستند. این یک ادعای ساختگی است. پیش‌تر مقامات آمریکایی مدعی شده بودند ایران درواقع یک نفتکش با پرچم ویتنام را توقیف کرده است و نیروهای دریایی آمریکا صرفا در حال رصد و نظارت بر آن رخداد بوده‌اند.البته این تنها برخورد نیروی دریایی سپاه با متجاوزان و دشمنان آمریکایی نیست. در دی‌ماه سال94 نیز دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ۱۰تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، به دست واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. این ماجرا نیز قدرت پوشالی آمریکا را در برابر دیدگان جهانیان قرار داد. مقابله با آمریکایی‌ها و ضرب شصت نشان دادن به آن‌ها امروز کشورهای مسلمان و جبهه مقاومت را که خاطره‌ای تلخ از مداخله بیگانگان در منطقه در ذهن دارند بیش از هرزمانی شادمان کرده است.محمدعلی الحوثی، رییس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به این اقدام در توییتر خود نوشت: اقدام ایران در بازگرداندن نفت خود از نفتکش غارتگر، اقدامی افتخارآمیز و مسوولانه بود. وی در ادامه این اقدام بجای سپاه پاسداران را نشانه قدرت بازدارندگی، آمادگی و عکس‌العمل سریع دانست.هوشمندی و آمادگی ایران در برابر هر اقدامی، دشمنان را در سال‌های گذشته اقدامات ماورایی بازداشته است؛ اگرچه بارها شاهد تهدیدها و آرایش‌های نظامی برای مقابله با ایران بوده‌ایم، اما قدرت دفاعی نیروهای مسلح کشورمان اجازه هیچ ماجراجویی را به بیگانگان نمی‌دهد. اقتدار دفاعی ایران در سال‌های اخیر کشورهای متخاصم را به کرنش واداشته است و علی‌رغم میل باطنی خود، جرات هیچ‌گونه اقدامی علیه امنیت و منافع کشورمان را ندارند. در ماجرای اخیر نیز به‌خوبی مشخص شد که ایران در هر شرایطی و در هر موقعیتی از منافع و امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.
 

نظر شما