شناسهٔ خبر: 50585403 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بیانیه بیست‌ودومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

صاحب‌خبر -
بیانیه بیست‌ودومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس
خبرگزاری آریا - بیانیه بیست‌ودومین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.
به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بیست‌ودومین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک امروز (پنجشنبه، 13 آبان‌ماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
در این نشست بر تعهد مستمر کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برای اطمینان از ثبات و تعادل بازار نفت، عرضه کارآمد و مطمئن نفت به مصرف‌کنندگان، ارائه شفافیت در بازار به ویژه در مواقعی که مجموعه‌های خارج از بازارهای نفت با نوسانات و بی‌ثباتی شدید مواجه هستند و همچنین بر اتخاذ رویکردی فعال و شفاف که ثبات را برای بازارهای نفت فراهم کند، تأکید شد.
تاکیدات نشست کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن:
1. تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (12 آوریل 2020) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (18 ژوئیه 2021) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.
2. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود - دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در دسامبر 2021 نیز 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
3. در همین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجادشده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان دسامبر 2021 تأکید شد. کشورهای متخطی باید برنامه‌های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک ارائه دهند.
4. در پایان مقرر شد بیست‌وسومین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (اوپک‌پلاس) دوم دسامبر 2021 (11 آذرماه 1400) برگزار شود.

نظر شما