شناسهٔ خبر: 50579421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس خواستار شد؛

وزیر اقتصاد وظایف خود را طبق قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا عملیاتی کند

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس گفت: وزارت اقتصاد باید برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه ایران، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن‌ را به کمیسیون‌های امنیت ملی و اقتصادی مجلس ارائه نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، زهره الهیان در نامه‌ای خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور به مفاد قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تصویب این قانون، برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن‌ را با محوریت عملیاتی‌سازی هر چه دقیق‌تر و مؤثرتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و پس از آن هر شش‌ماه یکبار اقدامات خود را به کمیسیون‌های مزبور گزارش نماید.

وزارتخانه‌های اقتصاد و وزارت خارجه همچنین موظفند تمهیدات لازم برای حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند را فراهم نموده و عملکرد کشورها و شرکت‌های خارجی را از حیث تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رصد کرده و در تنظیم برنامه‌ها و تعاملات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌هایی اولویت دهد که اینگونه تحریم‌ها را تبعیت نمی‌کنند.

 متن نامه رئیس کمیته حقوق بشر مجلس به شرح زیر است:

 بسمه تعالی

جنای آقای دکتر خاندوزی

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

سلام علیکم،


همان گونه که استحضار دارند، تحریم های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا موجب نقض حقوق بشر ملت شریف ایران و لطمات زیاد به منافع اقتصادی کشور شده است. بر اساس ماده ۱۹ قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» به ‌منظور تأمین و حراست از منافع اقتصادی کشور در برابر تحرکات و تحریم‌های خصمانه آمریکا، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تصویب این قانون، برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن‌ را با محوریت عملیاتی‌سازی هر چه دقیق‌تر و مؤثرتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و پس از آن هر شش‌ماه یکبار اقدامات خود را به کمیسیون‌های مزبور گزارش نماید.

همچنین بر اساس ماده۲۰ قانون مذکور، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مشترکاً موظفند تمهیدات اقتصادی، سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم برای حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی که به ‌تبع و بهانه فعالیت‌های اقتصادی خود مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، اتخاذ نموده و اقدامات لازم را انجام دهند و نتیجه را به کمیسیون‌های اقتصادی و امنیت ملی و سیاست خارجی و قضائی و حقوقی مجلس گزارش نمایند.

در ادامه وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است با هماهنگی وزارت امور خارجه، عملکرد کشورها و شرکت‌های خارجی را از حیث تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رصد کرده و در تنظیم برنامه‌ها و تعاملات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌هایی اولویت دهد که اینگونه تحریم‌ها را تبعیت نمی‌کنند.

متاسفانه با گذشت بیش از ۴ سال از تاریخ تصویب این قانون تاکنون برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین نشده است و گزارش های فوق الذکر برای مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است. امیدواریم با عنایت با استمرار دشمنی ورزی و خصومت آمریکا علیه ملت شریف ایران، آن وزارت خانه الزمات قانونی را مورد توجه ویژه قرار دهد و ضمن تدوین برنامه مذکور، گزارش اقدامات را با قید تسریع ارسال کند.

زهره الهیان

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی

نظر شما