شناسهٔ خبر: 50500312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

وزیر خارجه لبنان: حزب الله رکن اساسی کشور است

ایرنا

وزیر خارجه لبنان یکشنبه شب خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: حزب الله یک رکن اساسی در لبنان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ وزیر خارجه لبنان یکشنبه شب خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: حزب الله یک رکن اساسی در لبنان است.

«عبدالله بوحبیب» در گفت وگو با شبکه الجدید لبنان گفت: تلاش هایی که برای حل بحران میان لبنان و عربستان صورت گرفت به خاطر وجود عوامل داخلی و خارجی به شکست انجامیده است.

وی افزود: ظلمی از سوی عربستان سعودی وجود دارد که آن را درک نمی کنیم. مشکلات میان کشورها از طریق گفت‌وگو حل می شود چیزی که در این مورد رخ نداد.

وزیر خارجه لبنان گفت: می ترسم که جورج قرداحی (وزیر اطلاع‌رسانی لبنان) بیگناه به خاطر دیگران قربانی شود و این احتمال همچنان وجود دارد.

بوحبیب در خصوص تحرکات دیپلماتیک خود با کشورهای منطقه و جهان برای حل بحران پیش آمده گفت که تماس هایی با کشورهای مختلف برای حل این بحران گرفته شده است تا به یک راه حل پایدار برسیم.

وی خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت: حزب الله یک رکن اساسی در لبنان است، اما تنها رکن در لبنان محسوب نمی شود و نماینده همه لبنان نیست. حزب الله بر لبنان سیطره ندارد.

پیش تر «فیصل بن فرحان» وزیرخارجه عربستان سعودی در اظهاراتی درباره تنش اخیر میان ریاض و بیروت مدعی شده بود که مشکل اصلی حزب الله و آنچه تسلط این حزب بر لبنان خواند، است.

وزیر خارجه لبنان در پایان گفت: ما حل بحران به زیان عربستان سعودی یا لبنان را نمی‌پذیریم. باید اتحادیه عرب در این خصوص اقدام کرده و دعوت به گفت وگو کند.

در پی اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در برنامه «برلمان شعب» (پارلمان ملت) شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که در آن حمله کشورهای ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرد، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد.

قرداحی با انتقاد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی گفته بود انصارالله به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شوند دفاع می‌کند.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند و بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در این کشورها ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک خود را ترک کنند.

رسانه‌های لبنان پس از انتشار این مصاحبه گفتند که به دنبال اظهارات قرداحی در مورد جنگ یمن بحران سیاسی جدیدی در افق میان لبنان و عربستان نمایان شده است.

در همین رابطه شبکه تلویزیونی «ام تی وی» به نقل از منابع سعودی که نام‌شان را ذکر نکرد، اظهار داشت: «به دلیل اظهارات قرداحی ما هم اکنون با یک بحران شدید سیاسی روبه رو هستیم.»

.............................
پایان پیام/ 167

برچسب‌ها:

نظر شما