شناسهٔ خبر: 50492727 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

حذف پرسپولیس و استقلال فقط به سود تیم‌های صنعتی است؟

ژست قهرمانانه عزیزی خادم علیه پرسپولیس و استقلال/ AFC نقشی نداشت؛ هدف فدراسیون چه بود؟

آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا نقشی در حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس نداشته و این دو تیم از داخل ایران از لیگ قهرمانان کنارگذاشته شده‌اند؟!

صاحب‌خبر -
خبرورزشی -

سوژه اصلی فوتبال ایران حذف دو تیم پرطرفدار کشوراز لیگ قهرمانان آسیابود که یکشنبه شب با ورود مقامات ارشد کشورختم به خیر شد. حتما می دانید که فدراسیون مدارک دوتیم پرطرفداررا برای ارسال به کنفدراسیون تایید نمی کرد و با دخالت دولت و وزارت ورزش این کار راانجام داد تا حالا توپ در زمین کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. ایران تضمینی سه ماهه داده تا مشکلات دوتیم – مثلا داشتن یک رییس مجمع مشترک – را حل کند وحالا این کنفدراسیون فوتبال آسیا است که باید جواب بدهد این فرصت را خواهد داد یا نه که درآن صورت دو بزرگ ما از لیگ قهرمانان سال بعد حذف میشوند.

هشدار کنفدراسیون فوتبال آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌هایی از شاکیان داخلی و اطلاعاتی مبنی بر مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دریافت کرده که به صحت این مدارک ایمان دارد . پس با توجه به تضمین های قبلی و تکراری ما روند حرفه‌ای سازی آنها را زیر سوال برده است. این نهاد بین‌المللی در نامه‌های ارسالی خود پس از معرفی اعضای کمیته صدور مجوزحرفه‌ای فدراسیون فوتبال خواستار شفافیت در ارسال مدارک باشگاه‌های لیگ برتری شده و هشدار داد اگرهر فدراسیونی اطلاعات غلط بدهد یا مدارکی را بدون بررسی ارسال کند ضمن جریمه مالی ، آن کشور و آن مدیران محروم میشوند.

نامه سازمان لیگ به استقلال و پرسپولیس

روز ۳۱ شهریورماه گذشته بود که سایت رسمی فدراسیون فوتبال نوشت: سازمان لیگ فوتبال با ارسال نامه‌ای به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال درخصوص ارسال مدارک مرتبط با مجوز حرفه‌ای باشـگاه در سامانه CLAS تذکر داد.

در نامه سازمان لیگ فوتبال به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آمده است: باتوجه به پیگیری‌ها و تماس‌های متعـدد و تذکرات لازم در امر ارسال مدارک مرتبط با مجوز حرفه‌ای آن باشـگاه در سامانه CLAS ، نواقص و اصـلاحات مورد نیاز در طی هفته گذشـته برای مسئولین صدور مجوز آن باشگاه ارسال شده است. از آنجایی که گزارش نواقص تنها قسـمتی از موارد ممیزی شـده تا تاریخ فعلی بوده و با توجه به حجم مدارک مورد نیـاز که تـا این لحظه هنوز از سوی آن باشـگاه ارسـال نشده است، به نظر می رسـد کوشـش‌های باشـگاه در رابطه با موضوع فوق متناسب با برنامه زمانبندی تعیین شـده نیست.
بنابر این عـدم تسـریع آن باشـگاه در ارسال مدارک می تواند منجر به ایجاد پیامدهای ناخوشایندی در صدور مجوز آن باشگاه شود که لازم است به قید فوریت و متمرکز کردن نیروهای کافی درحداقل زمان باقیمانده ترتیبی اتخاذ شود تا از مشـکلات آتی ممانعت بعمل آید.

کمیته بدوی رأی منفی داد!

 کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران که به عنوان نهادی مستقل ، یکی از ارکان قضائی و حقوقی زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است ، خواستار تسریع در حل مشکلات باشگاه‌های استقلال تهران، پرسپولیس، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان به عنوان نمایندگان فوتبال باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا شد.
این کمیته، حل پرونده‌های مربوط به بدهی‌های داخلی و بین‌المللی این باشگاه‌ها را به همراه ابهام در ثبت حقوقی آنها در اولویت قرار داد و با توجه به نامه شفاف AFC مبنی بر زیر نظر گرفتن تمام مسیر مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای از هرگونه اغماض در برابر این باشگاه‌ها چشم‌پوشی کرد.

ژست برخورد قاطعانه با دستور رئیس!

ظاهرا دلیل برخورد قاطع کمیته بدوی صدورمجوزحرفه ای با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دستور رئیس فدراسیون بوده است.
شنیدیم شهاب الدین عزیزی خادم به کمیته بدوی صدورمجوزحرفه ای دستور داده برخورد قاطعانه ای با این دو باشگاه پرطرفدارداشته و درصورت عدم رفع مشکلات موجود هیچ مجوزی صادر نکنند!

کمیته تجدید نظر هم رأی منفی داد

با توجه به دستور رئیس فدراسیون قابل پیش بینی بود کمیته تجدید نظر صدور مجوز حرفه ای نیز با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مدارا نکند! دو باشگاه استقلال و پرسپولیس درسال های گذشته به مراتب از لحاظ بدهی و عدم شفاف سازی مالی مشکلات بیشتری داشتند اما فدراسیون های وقت همیشه کمک کرد در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند.
شاید فدراسیون عزیزی خادم فکرش را نمی کرد که در صورت این پافشاری کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز دو باشگاه ایرانی را از آسیا حذف میکند . یعنی نص صریح قانون را اجرا نمی کنند !
جالب آن که حسین شریفی درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا گفت: به هیچ وجه در جریان جزئیات مربوط به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها نیستیم!

دو تیم عربستانی هم از آسیا حذف می شوند!

در مورد مشابه ، پس از رأی کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال عربستان در خصوص عدم صدور مجوز دو باشگاه النصر و الاتحاد ، این دو باشگاه نسبت به تکمیل مدارک و رفع نواقص اعلام شده اقدام کرده و خواستار بازنگری در این رأی از سوی کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای شدند.
این کمیته اما اعلام کرد درخواست تجدید نظر دو باشگاه عربستانی پذیرفته نخواهد شد و مجوز حضور دو باشگاه النصر و الاتحاد در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا (۲۰۲۲) صادر نمی‌شود. چرا که باشگاه الاتحاد هم که نسبت به پرداخت بدهی‌های معوق خود اقدام کرده طبق اعلام کمیته مربوطه در مهلت تعیین شده این کار را نکرده و به همین دلیل کنار گذاشته میشود.

وقتی فدراسیون کوتاه می آید!

شنیده ها حکایت ازآن دارد که پس از انتشار خبر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا وزارت ورزش و جوانان به شدت تحت فشار قرار گرفت و رایزنی کرد تا مجوز حرفه ای صادر شود و باشگاه پرسپولیس نیز این موضوع را اعلام کرد!

از آن طرف فدراسیون فوتبال وقتی دید اوضاع چنین است مدارک را بارگزاری و توپ را به زمین  کنفدراسیون فوتبال آسیا انداخت ! بعد هم که درخواست مهلت سه ماهه شد و AFC  مات و مبهوت که فدراسیون فوتبال ایران خودش مجوز حرفه ای نداده  حالا چرا تقاضای مهلت می کند؟!

هدف فدراسیون فوتبال چه بود؟

در چنین شرایطی که ظاهر همه چیز گویای قانونمندی است عده ای با توجه به پیشینه اتفاقات فوتبالی سوال دارند که هدف فدراسیون فوتبال از برخورد قاطعانه وعدم مماشات با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چه بوده است؟ اگرعزیزی خادم و دوستانش به دنبال حرفه ای کردن واقعی فوتبال هستند (که همه می دانیم چنین اتفاقی در توان فدراسیون به تنهایی نیست ) چرا پشیمان شده و کوتاه آمدند ؟

اگرهم از اول فدراسیون عزیزی خادم چنین قصدی نداشت پس چرا این دو باشگاه را به دردسر بیندازد؟ مثل فدراسیون های قبلی همان مسیر همیشه را می رفت ! همین عده در ادامه تحلیل خود به این فرض می رسند که حذف تیم های استقلال و پرسپولیس بیشتر ازهمه به سود تیم های صنعتی است. آنها مشکل مالی ندارند و همه جور امکاناتی هم دارند و خود عزیزی خادم هم با توجه به خاستگاه مدیریتی اش شناخت کاملی از تیم های صنعتی دارد.

نظر شما